[H][KWPN] Hengst voor Z dressuur merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle14

[H][KWPN] Hengst voor Z dressuur merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 19:43

Omdat hier aardig veel bokkers zijn die verstand hebben van fokkerij, vraag ik om jullie hulp. Ik wil mijn goedbewegende KWPN pony dit jaar laten dekken. Ze loopt Z dressuur tussen de pony's, volgend jaar ga ik met haar over naar de paarden. Springen kan ze ook goed. Ik ben opzoek naar een dressuurhengst, maar het zou leuk zijn als de hengst ook wat springbloed had zodat ik ook wat kan springen met het veulen, maar dit is geen must. Ik ben zelf helemaal gek van zwarte paarden, mijn voorkeur gaat dus uit naar een zwarte hengst, maar dit is ook geen must. Ze is paardgefokt maar pony gebleven doordat ze (per ongeluk) gedekt was toen ze 1 1/2 jaar was (de vader van dit paard is dus onbekend, maar was waarschijnlijk een tuiger). Foto van zoon van mijn merrie

Afbeelding
Ze is 155 en word 8 jaar. Ze heeft een slechte stap, richting telgang doordat die zo ruim is. Ik ben dan ook opzoek naar een hengst met een goede zuivere stap. Verder mist ze wat bespiering bij de lendenen, het is dus ook belangrijk dat de hengst goed bespierde lendenen heeft. Omdat ik een paard wil fokken moet ik dus geen hengst hebben die klein fokt. Karakter is ook belangrijk, ze heeft soms nogal een eigen willetje. Verder willen me ouders ook niet de jackpot voor een hengst betalen.
Ook zou ik wat tips willen van jullie waar ik nog meer goed op moet letten bij het uitkiezen van een hengst voor mijn pony. Weet jij een geschikte hengst voor deze merrie?

Afbeelding
Afbeelding
Filmje draf: http://www.zippyvideos.com/1655044095735396/mov00308/
Filmpje galop: http://www.zippyvideos.com/6056680166406586/mov00363/

Natascha13

Re: [H][KWPN] Hengst voor Z dressuur merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:05

Daan, wat leuk dat jullie haar willen laten dekken. Wens je veel succes met de keuze.
Heb zelf totaal geen verstand van fokken, weet wel dat je op www.paardenfokken.nl een soort test kan invullen met je wensen, en dan zoeken zij in hun bestand naar de hengst(en) die het beste bij jou keuze passen. Ik geloof dat ze ook nog wel redelijk veel hengsten in hun bestand hebben staan. Misschien een ideetje Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:49

Merries blijven echt niet per ongeluk kleiner als ze gedekt worden op jonge leeftijd. Stokmaat is genetisch vast gelegd en bij een vroege dracht groeien ze later nog wat door.
Wat mij bij deze merrie aanspreekt is dat ze uit een direct lijntje van Ferro komt. Je merrie staat nog niet op paardenfokken.nl, er staat wel een Krack C halfzus op, die ster is.

Op kleur moet je niet fokken, zeker niet bij zo'n merrie die klein is. Maat is imo het belangrijkste. Als je een groter veulen wilt. Anders kun je eens bij het NRPS kijken.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:09

Sammie schreef:
Merries blijven echt niet per ongeluk kleiner als ze gedekt worden op jonge leeftijd. Stokmaat is genetisch vast gelegd en bij een vroege dracht groeien ze later nog wat door.
Wat mij bij deze merrie aanspreekt is dat ze uit een direct lijntje van Ferro komt. Je merrie staat nog niet op paardenfokken.nl, er staat wel een Krack C halfzus op, die ster is.

Op kleur moet je niet fokken, zeker niet bij zo'n merrie die klein is. Maat is imo het belangrijkste. Als je een groter veulen wilt. Anders kun je eens bij het NRPS kijken.

Gezien de lendenen en haar stokmaat zou ik persoonlijk weg blijven bij Flemmingh bloed Lachen

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 11:38

Sjuimpje, volgens mij bedoelde Sammie niet dat ik met Krack bloed moet fokken maar dat mijn pony dr halfzusje wel op paardenfokken staat. Maar toch bedankt voor je reactie! Lachen
Heb jij misschien nog suggesties voor een andere hengst/bloedlijn Sjuimpje? Lachen

bookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:28

Mooie merrie.

Als je een hengst zoekt die goed dressuur kan lopen en ook nog is een beetje kan springen ken ik er nog wel een. De hengst kasparow (Sixtus x Kostolany).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze hengst heeft goede verrichtingscijfers:
o a. voor stap een 10, draf 9 en galop 9.
Werd in Duitsland kampioen bij de 3 jarige dressuurpaarden. Hij is nu in training voor de Lichte Tour onder Tommie Visser. Daarnaast wordt hij ook in het springen uitgebracht.
Zijn dekgeld is 850 euro.

Zijn site: http://www.kasparow.com

bookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:32

bookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:52

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:48

Wat een super fijn beestje! Ontzettende draagkracht heeft ze. Echt talentje.
Ik zou denk ik een hengst erop zetten waarvan je weet hoe hij ong fokt, omdat de merrie nog nooit een veulen gehad heeft, heb ik 't idee.
Maat lijkt me nog niet eens het belangrijkste, merrie lijkt veel groter onder het zadel dan dat ze is. Wanneer je alleen op maat fokt lijkt me dat geen goed uitgangspunt.
Ik zou eerder erop fokken dat er net zo'n goed, of zelfs beter veulen uit komt.
Ik zou verder geen idee hebben wat voor hengst op jou merrie past.. Misschien kom ik er later wel op Haha!

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 18:25

Dankje Sammie_44! Lachen Ze heeft wel al een veulen gehad, had ik in mijn eerste bericht neergezet. Maar de vader van dit veulen is onbekend, staat ook een foto van dat 'veulen' bij (is inmiddels al 5 jaar en ze lijken veel op elkaar, misschien dat je er daarom overheen hebt gekeken). Die zoon van mij pony is trouwens rond de 165.

De maat in inderdaad ook niet het allerbelangrijkste, gelukkig ben ik zelf ook niet zo groot. Maar ik zou het wel fijn vinden als dat veulen rond de 1.63 komt. Daarom zoek ik ook een hengst die niet klein fokt omdat mijn pony ook maar 1.55 is.

Bookje ook bedankt! Ik heb al is op zijn site gekeken maar heb nooit geweten dat die ook in de dressuur hoog liep! Ik dacht altijd dat het alleen een springer was. Maar ik geloof dat Tommie Visser hem nu niet meer rijd maar dat die nu met een andere amazone alleen nog op eventingwedstrijden loopt Knipoog

Oosterhui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:43

heb je ooit Hinault overwogen ? Geeft prachtige bewegingen ! IN Amerika loopt Marnix (Hinault x Voltaire) op het allerhoogste internationale niveau onder George Williams en hier in Italie werd Milan (Hinault x Irco Polo) 2e op het nationale italiaanse kampioenschap 2006.
Het is natuurlijk in eerste instantie een hengst die voor de springpaardenfokkerij werd gebruikt maar geeft ontzettend goede gangen door. Kijk es op www.stalveldhoek.nl

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:40

@Oosterhui: ik ken die hengst absoluut niet! Ben wel erg benieuwd naar een foto, aangezien hij al een redelijk groot aantal nakomelingen hoog in de sport heeft lopen.
Ik kan de foto niet vinden op die site.

wood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:19

Of Conteur. Geeft altijd maat genoeg, fokt bijna altijd donker of zwart, en heeft in Hannover dit jaar 5 goedgekeurde zonen gegeven. Komt uit een hele goeie bloedlijn. Stam 104a in Holstein. Loopt internationaal dressuur, en kan springen.
Je kan hem terugvindenop www.bagoniebos.com, denk ik.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:30

riverman is ook een hele mooie hengst met een super fijn karakter en een goede kwaliteit van springen en dressuur en ook nog een hele goede afstamming! wat wil je nog meer.
het dekgeld van riverman moet rond de 1000 euro liggen want vorig jaar was dit 900.

ik hoop dat je er uit komt welke hengst de gelukkige wordt Pling

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:22

Fresco op bokt heeft ook een E pony, een merrie en ze is nu drachtig van Kasparow.

Ik zou ook voor Kasparow gaan! Wat een super beest is dat! Ja

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:16

Ik weet niet of Kasparow een goede keus is als je groter wilt fokken, ik heb zelf ook een Kasparow nakomeling en die lijkt niet veel groter te worden dan zijn moeder.

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:19

Misschien dat unaniem iets voor je is, dat is een jonge numero uno die goed kan bewegen en dus ook goed springt.

kimpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:03

gameboy Gribraldi x Pion?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:15

Waarom?? (behoudens eigenbelang).

kimpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:40

Gameboy heeft een zeer goede stap werd beloond met een negen. Zijn lendenene zijn zeer sterk ontwikkeld. Het is een paard met een super karakter . Alle dingen die jij aangeeft die zwak zijn heeft gameboy juist heel sterk.