de enige hengsten waarvan ik (jonge) nakomelingen ken, zijn my bjorn, tideman w en farmer. de afstammelingen die ik ken zijn braaf, eerder flegmatiek dan heet, maar hebben natuurlijk (zijn immers jonge paarden) wel nog wat streken...
ik heb ook ooit een paard (ruin) van farn gereden, daar zat ook geen kwaad in, deze was wel van farn zelf... (dus niet van zijn zonen). paardje met veel vermogen en (zelfs op zijn 22e) nog een goed snel voorbeen en een voldoende stuwend achterbeen...
maar goed, farn is springbloed, dus daar kom je in de dressuurring niet heel ver mee denk ik...
ik heb gehoord dat m.n. farmer zelf ook echt een fijn paard is (9 voor stalgedrag en karakter) en een paard dat zowel qua dressuur als qua springen imponeert (op de eerste keuring vonden ze het een paard met potentie voor de hogere dressuur en hij is uiteindelijk met erik van de vleuten internationaal gaan springen). ik ben zelf ook wel gek van zijn nakomelingen, maar je moet een merrie hebben met maat... (hij fokt niet groot, en als je een merrie hebt die formaat mist, krijg je een heel klein paardje). farmer fokt wel een fijn type, voldoende massa, maar absoluut niet zwaar, gewoon paarden die goed 'af' zijn.
oscar ken ik zelf niet, maar hoor ik hier op bokt wel heel veel vallen... en tjah, als je een fijn karakter wil, zou ik niet voor jazz of heartbreaker gaan, van die twee weet ik dat ze niet de beste karakters doorgeven. jazz zijn vaak gemene paarden, heartbreaker heel schrikkerig...