[H][wb] Wat is een geschikte hengst voor deze merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

[H][wb] Wat is een geschikte hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 17:12

Wij zijn bezig om een flink stuk weiland te kopen. Mocht dat allemaal gaan lukken, dan wil ik mijn nu bijna 4 jarige merrie misschien laten dekken. Nu ben ik erg benieuwd wat anderen een geschikte hengst voor deze merrie lijken te vinden. Gewoon benieuwd Haha! . Vind de fokkerij erg interessant...
Het is een Hannoveraanse hauptstutbuch merrie, nu stokmaat 1.70. Vader is Lordanos, moeders vader is Graf Ferdl, waarvan de vader weer Gotthard is. Mijn merrie was in 2003 veulenkampioen op de keuring, maar verder weet ik nog niet zo heel veel uit haar verleden. Vanuit de moederlijn voert ze wel veel bloed. Ze is erg braaf, maar wel met een uitgesproken eigen wil... Duivel , en behoorlijk 'heet'.
De evt. vader van mijn veulen mag springgefokt zijn, maar moet wel goede bewegingen vererven. Niet omdat mijn merrie geen goede beweging heeft (heeft ze wel) maar omdat ik graag een veelzijdig gebruikspaard wil hebben. Het veulen zou voor mijzelf worden om in de sport uit te brengen. De hengst moet ook een beetje een stabiel karakter doorfokken.
Dit is mijn merrie:

Afbeelding
Deze foto is wel van vorig jaar mei, ze is intussen wel wat gegroeid...
Laatst bijgewerkt door gomir op 09-01-07 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

JollyJumper

Re: [H][wb] Wat is een geschikte hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 21:35

Helemaal niemand een leuk idee ??? Ik was juist zo benieuwd naar de mening van anderen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:11

Allereerst wil ik beginnen te zeggen dat het niet makkelijk is een paard in beweging exterieurmatig te beoordelen . Scheve mond
Een goede stand foto is dus wel aan te raden .
Wil je bij Hannover blijven of mag het een KWPN hengst zijn ?
De hengst mag -of moet- springgefokt zijn .....? Rolleyes

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 08:48

Ik zal eens kijken of ik nog een standfoto heb. Staat ze misschien niet helemaal recht op, maar ala, een betere heb ik op dit moment niet.
Afbeelding
Ook deze foto is al een jaar oud, ze is nu wat meer ontwikkeld en uitgegroeid.
Het mag zowel een duitse als een KWPN hengst zijn van mij. En springgefokt moet niet, maar ik heb toch wel een voorkeur voor springhengsten op de een of andere manier Haha! , zelfs terwijl ik op dit moment alleen maar dressuur rijd (met springpaarden...), alleen wil ik niet veel toegeven op beweging.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:15

ik vind zelf ook de meeste springhengsten meer hebben en ik rij ook alleen dressuur... zelf ben ik gek op bijv. balou du rouet, vaillant en for pleasure (veel wit aan het hoofd vind ik mooi, daarnaast hebben ze voldoende massa), maar ik weet niet hoe het met de beweging van die hengsten zit...
de hannoveraanse hengst Rascin vind ik ook wel een mooi beestje, maar die ken ik ook alleen van springen, de beweging weet ik niet...
en santano? een zoon van sandro hit en hij springt ook best goed. sandro hit zelf heeft natuurlijk fantastisch bewegingen en ik hoor over santano goede verhalen, hij is wel vrij massief en fokt dit door, maar jouw merrie mag wel iets meer body hebben zo te zien...
ik weet niet wat je budget is, maar ferro levert ook goede springpaarden en kan natuurlijk super bewegen... of mss de ferro-zoon warkant...
of mss upgrade, hoewel daar heartbreaker inzit en je met karakter mss moet oppassen,deze zijn snel vrij schrikkerig...

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:44

Ik heb even rondgekeken en een hele leuke hengst gevonden:

French Buffet is een mooie, langgelijnde en correct gebouwde volbloedhengst.
De volbloeds Lucky Boy xx, Millerole xx en Waterserpent xx stammen uit dezelfde lijnen als French Buffet. Deze hengsten zijn van grote betekenis geweest voor de sportpaardenfokkerij.
French Buffet heeft internationaal gesprongen in Zuid-Amerika en o.a. in Aken en Arnhem in de bijrubrieken. Enkele belangrijke uitslagen: in 1996 won hij 2 maal een 1.50m Grand Prix en 4 maal een 1.40m Grand Prix. In 1997 werd hij nationaal kampioen 1.50 - 1.60m en werd hij ook nog twee maal 1e, één maal 2e en één maal 3e in een 1.40m Grand Prix.
French Buffet is gemakkelijk te rijden. Op de sprong toont hij veel vermogen, basculeert goed en maakt de sprong steeds mooi af.
French Buffet liet een goede collectie langgelijnde en goed bewegende veulens zien, die over ras en elasticiteit beschikken. Hij kreeg dan ook een lovend veulenrapport.
Zijn eerste nakomelingen groeien goed uit en lijken goed te springen, twee van zijn zonen zijn aangewezen voor de tweede bezichtiging.
French Buffet: de lang gezochte volbloed die we weer nodig zijn.

Afbeelding

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 09:32

Bedankt voor de tips. Ik vind French Buffet ook een leuke hengst, maar niet erg geschikt voor deze merrie. Ik moet wat meer massa en body hebben. De merrie is zelf al voor 65 % volbloed dus dat word iets te veel van het goede denk ik.
Ik wil eigenlijk eens bij mijn schoonvader wat hengstenboeken lenen (hij is een uit de hand gelopen hobbyfokker Haha! ) om te kijken wat de diverse hengsten vererven en hoe hun nakomelingen het doen etc.
Wat ik zelf een erg 'mooie' hengst vind is Nassau, maar dat is meer puur persoonlijke smaak en wil niet zeggen dat die bij mijn merrie zou passen Tong uitsteken . Wat ik trouwens ook niet verkeerd vind is Roven xx, maar hiervoor geld hetzelfde als voor French Buffet, te veel bloed.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:24

Misschien de hengst Oscar?