[EH][wb]Exterieurbeoordeling en springgerichte dekhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci27

[EH][wb]Exterieurbeoordeling en springgerichte dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 00:38

In bijlage paar foto's van mijn 14-jarige merrie Joy of Sunset. Ze is BWP gekeurd en ingeschreven, doch haar roots gaan terug op de drafsport. Haar vader was Snow Wind (Vader vd vader: Ejnar Vogt), haar moeder was Dabindabelle (VM Cold Comfort). Tot nu toe heeft ze altijd exterieurkeuringen gelopen en in LRV dressuur en springen niveau licht gereden, dressuur met matig resultaat maar jumping is haar ding wel. Haar kwaliteiten zijn haar gouden karakter en winnaarsmentaliteit en op wedstrijd ook wel uitstraling. Haar minpunten zijn haar ietswat minder soepele bewegingen, harde mond (moeilijk voorwaarts neerwaarts te rijden) en ze staat nogal hoog in het bloed. Ook op de hogere sprongen (1m30 a 1m40) mist ze toch wel vermogen. Ik wens met haar springgerichtgefokt te kweken en wil vooral techniek en vermogen nog bijbrengen bij het veulen alsook soepelere bewegingen en liefst beke minder in het bloed staand. Qua dekhengsten heb ik vooral Holsteiner, BWP of SF dekhengsten op het oog. Vooral Crown Z (www.zangersheide.com)en Dollar Du Murrier (www.keros.be) genieten mijn voorkeur, hoewel ik Dollar Du Murier wel al redelijk duur vind om op mijn merrie te zetten. Ik wens vooral een veulen met een sterke vaderlijn, indien het een merrieveulen zou zijn en het vererft positieve eigenschappen zou ik eventueel dan vanuit het veulen in verre toekomst verder kweken. Indien het een hengst is, zou ik het veulen verkopen.
Het veulen zou net als de mama exterieurkeuringen lopen en in later stadium opgeleid worden richting jumping indien het over de nodige kwaliteiten zou beschikken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

friendly

Re: Vraag: Exterieurbeoordeling en springgerichte dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:03

Lijkt wel beetje op dr voorhand aan het leunen, kan zijn door de hoek waarin de foto is genomen (de laatste). Verder ziet ze er erg leuk uit!

Gucci27

Re: Vraag: Exterieurbeoordeling en springgerichte dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 20:31

Thx Friendly voor je reactie en ook aan degene die reeds via e-mail reageerde.

Gucci27

Re: [EH][wb]Exterieurbeoordeling en springgerichte dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 20:06

Graag nog mensen met een reactie?

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:37

De hals komt erg diep uit de borst (waarschijnlijk afkomstig uit het draverbloed), halslengte lijkt me goed, halsbespiering mag meer. Verder lijkt het dat het paard een beetje een franse stand heeft, maar dat kan ook aan de foto liggen. De rug en ruglengte lijken mij prima, schoft loopt lekker door. Beetje korte croupe lijkt het zo op de foto. Hoe groot is de merrie, ze oogt wat klein? Het lijkt me ook een dier wat een beetje recht in de rug springt, of niet?

Zo op het exterieur afgaande zou ik een hengst nemen met voldoende maat, correcte beenstand, opwaartsgebouwde (bespierde) hals, en een langere croup.
Daarnaast een hengst die natuurlijk de beweging van de merrie kan verbeteren en wat springtechniek betreft vermogen en techniek vererft en goed met de schoft omhoog springt. Persoonlijk hecht ik nooit zo aan het exterieurmatig verbeteren van punten, maar meer vanuit het sportoogpunt gezien (in dit geval dus meer beweging en vermogen toevoegen). Let er alleen wel op dat de exterieurmatige slechte punten van de merrie niet worden verankerd door een hengst met precies dezelfde zwakke punten erop te zetten (maar dat lijkt me logisch). Crown Z zou best eens kunnen passen.

Gucci27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 20:42

Livvy Thx voor je reactie. Haar hals is idd heel weinig gespierd, komt ook wel doordat ze paar maand uit training is geweest wegens paar gezondheidsproblemen van haar ruiter en erna van de merrie, die gelukkig opgelost zijn.

Qua korte croupe kan ik je volgen, er heeft ooit es iemand tegen mij gezegd dat dat nogal typisch is voor volbloedarabieren en aangezien ze zelf een hoog percentage volbloed in zich heeft zou het daar wel es kunnen van voorkomen denk ik.

Die neiging tot Franse stand ik denk dat dit beke de foto is. Ze is qua schoft 1m64, de foto is wel van ver weg getrokken dus dat kan haar misschien beke kleiner doen ogen dan ze is. In real life lijkt ze ook wel iets breder dan op de foto te zien is. Het veulen zou idd wel iets groter mogen zijn en vooral wat je zelf al aangeeft, beweging en vermogen/techniek zijn toch wel de twee peilers waar ik het meeste wil voor gaan. Crown Z is ook beke mijn favoriet, techniek en vermogen zou hij doorgeven. Mare andere suggesties zen altijd welkom.