[H][Holst]Fok advies voor enkele Holsteiner merries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tom7

[H][Holst]Fok advies voor enkele Holsteiner merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 15:08

Ik ben gewoon eens benieuwd wat jullie suggesties zijn als aanparing voor volgende merries :

- Coriano x Capitol x Langraf x Buhne stamm 8769 ( nu drachtig van Quidam de revel)
merrie is groot genoeg( 171cm), krachtige ruime draf galop en stap. langgelijnd, correcte beenstandden, mooie halsiets neiging naar onderhals. hoofd mag iets edeler.nog niet zadelmak.

- Carthago x Cor de la Bruyere x Liguster x Aldato stamm 474A , niet drachtig
groot genoeg, langgelijnd, krachtige ruime bewegingen, ze mag wel iets meer "galop" hebben
Chique merrie met staatspremie, chique model.Heel rittig,goed temperament

- Corofino x Lesotho x Capitol x Latino stamm 1155 ( nu drachtig van Diamant de semilly)
niet al te groot 164cm, chique correcte merrie met heel goede bewegingen, haar enige minpunt is dat ze wat klein is.Heel rittig, goed temperament

- Contender x Leporello x Sable skinflint XX x Aldato stamm 4294 ( drachtig van Nonstop)
Chique langelijnde bloederige merrie 166cm, goede bewegingen , wat stekerige draf maar supergalop. Echte bloedkikker, braaf maar kan nerveus worden. en dat geeft ze genoeg door.

Ben benieuwd naar jullie reacties
Laatst bijgewerkt door gomir op 25-12-06 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Sammie

Re: Fok advies voor enkele Holsteiner merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:30

Lees de charter eens door Knipoog

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:23

Ik ben zelf absoluut geen kenner, maar ik ga wat proberen. Uit je tegenargumenten kan ik hopelijk ook wat leren Lachen.

Citaat:
- Coriano x Capitol x Langraf x Buhne stamm 8769 ( nu drachtig van Quidam de revel)
merrie is groot genoeg( 171cm), krachtige ruime draf galop en stap. langgelijnd, correcte beenstandden, mooie halsiets neiging naar onderhals. hoofd mag iets edeler.nog niet zadelmak.

Casall: Caretino x Lavall I
1.67, fokt niet vergrotend, maar aangezien je merrie 1.71 is, lijkt me dat geen probleem.
Ik denk dat ie het hoofdje gaat veredelen.
Goed springen
"HLP: Springanlage und Freispringen 9, Parcoursspringen 10"
http://www.keros.be/nl/hengsten/hengstfiche.php?keros_id=243
Ik heb dit jaar een Casall x Quidam hengstveulen gezien (meende toch dat ie uit een Quidam moeder kwam). Echt een heel chique beestje.

Citaat:
Corofino x Lesotho x Capitol x Latino stamm 1155 ( nu drachtig van Diamant de semilly)
niet al te groot 164cm, chique correcte merrie met heel goede bewegingen, haar enige minpunt is dat ze wat klein is.Heel rittig, goed temperament

Indorado.
Fokt vergrotend. Naar het schijnt niet de makkelijkste karakters, maar je meldt dat je merrie een goed temperament heeft.

Tom7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 16:45

Citaat:
Corofino x Lesotho x Capitol x Latino stamm 1155 ( nu drachtig van Diamant de semilly)

Indorado.
Fokt vergrotend. Naar het schijnt niet de makkelijkste karakters, maar je meldt dat je merrie een goed temperament heeft.
[/quote]

Op Casall valt weinig aant te merken, lijkt me een goede keuze die ik zeker in overweging ga nemen.Wel even meegeven dat ie niet altijd makkelijke karakters meegeeft.Enige nadeel voor mij misschien is dat ie hier nog niet echt gekend is en dan misschien het veulen minder commercieel is.

En indorado is op zich zeker niet slecht maar lijkt me niet echt iets voor de corofino merrie. Corofino en Indorado stammen alletwee van Corrado af. Dat is een hele goeie hengst maar volgens mij geen hengst om te zeer inteelt op te doen.Inteelt kan de positieve genetische eigenschappen versterken, maar niet te vergeten ook de neagtieve dus. En dat lijk me toch een beetje te riskant omdat Corrado dan en met de moederlijn en met de hengst zo vooraan zit.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:53

Citaat:
Corofino en Indorado stammen alletwee van Corrado af.
Oeps sorry idd je hebt gelijk.

Citaat:
En dat lijk me toch een beetje te riskant omdat Corrado dan en met de moederlijn en met de hengst zo vooraan zit.

Idd, dit is te riskant. Ik had er beter paardenfokken.nl even bijgenomen Bloos

en what about Contendro I voor de grotere merries ?
Laatst bijgewerkt door katrienh op 24-12-06 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:58

Met idd 2 keer Corrado heb je een goed punt, dat zou voor de rug niet echt positief kunnen uitpakken.

Clarimo zou ook nog een idee kunnen zijn? Alleen dan 2 x Capitol, wel iets verder weg... met de moederlijn van Cassini er dan achter.

Voor de Carthago zou ik als ik jou was een mail naar de Johannsen familie sturen Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:00

Met twee keer Corrado voor in zou ik bang worden voor de lengte en zoals adriana al zegt de rug.

Clarimo ken ik niet, ik moet nodig weer eens wat meer in de holsteiners duiken Bloos

Van Casall heb ik al een aantal hele best veulens gezien, daar zou ik zo mee durven dekken als ik een merrie met voldoende maat en massa had!

besita

Re: [H][Holst]Fok advies voor enkele Holsteiner merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:38

waarom zou je bang zijn van Corrado voor de rug Verward Cor bloed geeft namelijk altijd een mooi ruggebruik op de sprong en dat is wat telt ...als je bang bent voor de rug op exterieurbeoordelingen dan moet je Holsteiner bloed laten staan ..maar één ding hebben ze dan wel juist op de sprong veel ruggebruik en een uitkiepende achterhand
Indorado zou ik op de Contender merrie durven zetten
Candilio op de Coriano
Calvaro of Colman eventueel op de Corofino (ook Montender )
op de Carthago merrie Canturo

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:00

Een goede stand/beweging foto van de merrie(s) in kwestie zou ook niet misstaan.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:02

Indorado fokt paarden met een behoorlijke lange rug, vindt Indorado zelf weinig holsteins "geprägt" zoals de duitsers dat zelf kunnen zeggen. Dat bedoelt gomir met lange ruggen denk ik. Knipoog

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:13

Voor de Coriano x Capitol x Langraf x Buhne stamm 8769 :
Favoritas xx, deze hengst heeft zich internationaal al bewezen, fenomenale springmanieren en een onbeschrijflijk goede instelling. Hij is een echte edele volbloed. Hij staat bij Greve.

Voor de Carthago x Cor de la Bruyere x Liguster x Aldato stamm 474A:
Verdi (Quidam de revel x Landgraf I x Calypso I). De veulens hebben vooral een erg goede galop, we hebben er zelf 3 nakomelingen van. Een chique merrie met een beetje temperament heeft Verdi wel nodig. Deze hengst staat bij Nijhof.

Voor de Corofino x Lesotho x Capitol x Latino stamm 1155:
Sandro Boy.

Voor de Contender x Leporello x Sable skinflint XX x Aldato stamm 4294 :
Fuego du Prelet. Nakomelingen zijn rustig en heel betrouwbaar, zijn niet gauw ergens van onder de indruk, typisch frans. Springen erg goed. Wel moet je merrie een makkelijke mond hebben. Die twee van mij hebben een erg goede draf. Sperma is nog te krijgen bij Nijhof dacht ik.

Dit is mijn eerste ingeving. Succes ermee!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 22:15

Volgens mij zou je bij Imperia dan dubbelen op Etoile, maar of je dat met Verdi wilt doen. De feedback die ik op Verdi zelf hoor vindt ik niet echt positief.

Wat dacht je voor de Coriano aan Crawford? Komt uit dezelfde moederlijn als Coriano. Is een Corrado x Contender x Lord. Coriano komt gelijk uit de Lord, dus misschien wat te dichtbij? Wel interessant!

Voor Imperia is Cassaro misschien een optie? De sponsor van de Pessoa's heeft een open cheque geboden maar is afgewezen door Holstein, dus Cassaro is wel bekend in Belgie Knipoog is nog een jonge hengst. Met maat en uitstraling. http://www.holsteinerverband.biz/cms/in ... s&pageno=2