[H][Onb.] 2 jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donina

[H][Onb.] 2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 22:48

Hallo,
Ik heb een 2-jarige merie die ik graag ooit zou willen laten dekken. Ik zou hierover wel al graag wat advies hebben, hoewel de dracht zelf nu uiteraard nog veel te vroeg is! (De bijgevoegde foto's zijn van afgelopen zomer, 1j oud).

Het is een kruising van een fjordenmerrie (Mina) met een appaloosa (Spooky). Zelf zou ik graag een wat meer rijtypische pony hieruit fokken.

Haar pluspunten: ze heeft een super karakter, het lijkt erop dat ze een goede, sterke bovenlijn en ruime gangen zal krijgen.
Haar minpunten: haar hals is nogal horizontaal aangezet, ze heeft een nogal brede hoofd-hals aanzet (waardoor inbuigen misschien moeilijk wordt), achteraan een franse stand, ze mag iets hoogbeniger zijn (hoewel dit op de foto niet zo lijkt, maar ze is nog maar een jaar oud daar, dus ik verwacht wel een diepere borstkas), vooral een langere pijp en tot slot mag ze wat meer knieactie hebben.

Tot zover mijn eigen mening over haar exterieur. Aanmerkingen zijn zeker welkom!

Kleur: ik vind het een zeer moeilijke opgave om in haar geval op kleur te gaan fokken omdat het zo al een allegaartje is... Zelf dacht ik misschien aan een palomino hengst of een cremello om de mengeling niet té erg te maken?

Doel: Het veulen mag dus iets hoogbeniger zijn, de stokmaat ong 1m40-1m50, iets meer opgericht, kortom een iets meer rijtypische pony (zonder er meteen een volbloed bij te halen)

Mijn oog was al gevallen op hengsten zoals FS golden Moonlight, FS Golden Highlight en Golden Champion. Deze zijn echter nogal onbereikbaar....

[img]http://www.paardenforum.com/gallery/thumbnails.php?album=143[/url][img]

Graag had ik andere meningen gehad, dingen die ik nog niet gezien heb, alle hulp is welkom!

Donina

Re: [H][Onb.] 2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 23:16

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:48

Afbeelding

Afbeelding

je 2e link deed het niet. Heb het even aangepast en ze ook maar meteen zichtbaar gemaakt Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:32

Donina schreef:
Hallo,
Kleur: ik vind het een zeer moeilijke opgave om in haar geval op kleur te gaan fokken omdat het zo al een allegaartje is... Zelf dacht ik misschien aan een palomino hengst of een cremello om de mengeling niet té erg te maken?

Dat begrijp ik niet, verklaar je nader.

Ik vind de kleur wel grappig, het exterieur wat minder. Of je er echt een rijtypischepony uit kunt fokken vind ik moeilijk te zeggen, kijk eens bij het NRPS voor wat ponyhengsten. Ze heeft wel wat bloed nodig denk ik.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:36

waarom kijk je niet bij de appaloosa hengsten grote maat? Daar zijn heel wat rijtypische hengsten bij, met ook aardig wat bloed om wat luxer te fokken. Daarnaast kun je jou paardje op 3 jarige leeftijd al bij het NAS laten opnemen en blijf je dan binnen het stamboek als je dat wilt

Donina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 20:27

[***] schreef:
Donina schreef:
Hallo,

Dat begrijp ik niet, verklaar je nader.

Ik vind de kleur wel grappig, het exterieur wat minder. Of je er echt een rijtypischepony uit kunt fokken vind ik moeilijk te zeggen, kijk eens bij het NRPS voor wat ponyhengsten. Ze heeft wel wat bloed nodig denk ik.

Ik bedoel het volgende: Haar vader is een appaloosa few spot, homozygoot dus voor de appaloosa vlekjes, en zij heeft er de helft van gekregen, dus is ze heterozygoot voor de vlekjes. 1 kans op 2 dat ze die doorgeeft aan haar veulen.
Ze heeft een aalstreep van haar moeder, een fjord, en bij mijn weten is een aalstreep dominant, dus dat zal het veulen sowieso hebben.
Bovendien heeft ze, zogezegd onder haar vlekjes, nog de wildkleur van een fjord. (bruinvaal) Deze is ook dominant (dacht ik).
Als ik nu een appaloosa hengst zou gebruiken, dan zullen er wel terug vlekjes zijn. Maar als ik een NRPS hengst zou nemen, zeg nu een bruine, dan vind ik het nogal moeilijk om te voorspellen wat ergaat gebeuren met de kleur. En op zich is dat niet zo erg, maar het moet wel nog om aan te zien zijn...
Hopelijk is het nu duidelijker... Slim

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:01

Ze is idd heterozygoot voor de appaloosa tekening en ook heterozygoot voor het tot uiting laten komen van de appaloosa tekening. Daarnaast is ze ook heterozygoot voor de wildkleur en voor de aalstreep (tenzij de vader dit ook had).
Veel appaloosa hengsten zijn ook heterozygoot voor de appaloosa tekening en tot uiting laten komen van die tekening, maar je maakt daarmee natuurlijk wel meer kans op de appaloosa tekening dan als je en niet appaloosa gebruikt.
Er zijn verschillende appaloosa hengsten die zelf ook redelijk wat bloed voeren (denk bv aan Isala's Orient), waardoor je wel wat rijtypischer uit kan komen

Donina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 23:04

Dank je voor je raad! Je hebt inderdaad volledig gelijk, het is mij maar opgevallen als mijn reactie al lang hier genoteerd stond, dat ze uiteraard ook voor de wildkleur heterozygoot is...
Mijn vriend pleit bijvoorbeeld voor een palomino, omdat er dan bijvoorbeeld een verdunning zou kunnen optreden van de reeds aanwezige wildkleur, dan hebben we ook terug een speciaal kleurtje...
Isala's Orient ligt me wel, hoewel hij 1m60 is. Ik denk dat mijn merrie maar nipt 1m40 zal halen (maar dat is nog afwachten)... Weet je soms hoe Isala's Orient zijn gangen vererft? Maar als we in dezelfde maat blijven kijken, bevalt Palousa Convenance mij ook: zijn hals zou die van mijn merrie mooi corrigeren... Maar hij stamt af van Gribaldi, en kan het niet zijn dat die nogal lastige karakters geeft? Mijn merrie is namelijk al levendig genoeg...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:12

Een aantal van Convenance zijn nakomelingen zijn idd erg levendig Haha! Over de nakomelingen van Orient kun je zijn eigenaar altijd even vragen, maar er zitten hier op bokt ook een aantal met een Orient nakomeling.
Misschien wordt er 20 januari wel weer een leuke nieuwe hengst goedgekeurd *LOL*

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 07:36

Houdt er wel rekening mee dat als je met een creme verdunning gaat fokken de vlekken vervaagd kunnen worden. Als je een appaloosa hengst pakt, pak dan Vaderhoeve's Darius. Ook een flinke scheut arabier, hetzelfde maatje, goede gangen. Dit jaar wordt er nog een jonge Nieuwmoeds Nepal voorgesteld, ook een luxe pony, wellicht dat die wordt goedgekeurd. En volgend jaar komt hoogstwaarschijnlijk de volle broer van Vaderhoeve's Darius op de keuring, een eentje met 75% New Forestbloed, die is wat grover gebouwd dus.
Ik persoonlijk zou niet kijken naar de grote maten in de appaloosa-fokkerij maar naar de kleine maten.