[H][KWPN] welke hengst voor mijn merrie Nourejev x Zeoliet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cellavie

[H][KWPN] welke hengst voor mijn merrie Nourejev x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 15:52

Ik ben mezelf langzaam aan het oriënteren voor een goede hengstkeuze voor mijn 5-jarige merrie.
Haar afstamming kun je vinden op www.paardenfokken.nl onder de naam Usida.
Ik vind het zelf belangrijk dat het een hengst wordt die geen hele lastige nakomelingen fokt (dat hoor je bijvoorbeeld wel eens van Jazz en ook van Zeoliet en dat zit er al in). Zelf kan ze namelijk ook wel eens lastig zijn.
En dressuurgefokt. Zelf heeft ze een heel sterk achterbeen en een super goede galop. Draf kan beter. Ze is een stermerrie. Exterieurpunten 71. Beweging 70 pnt. (stap 70pnt, draf 68pnt, galop 72pnt) Zelf heeft ze een licht verticale halsrichting, een hoge schoft en een schuinere schouderligging. (punten van keuring juli 2004)
Mijn voorkeur zou een veulen zijn met een donkere kleur (donkerbruin of zwart) welke zal uitkomen rond de 1.70m
Op het gebied van fokkerij ben ik echt een leek. Heb me er ooit wel eens in verdiept maar dat is alweer 10 jaar geleden en de hengstkeuzes zijn in die tijd toch wel aardig veranderd. Dus alle info is welkom!

Afbeelding
foto van april 2006. Ze heeft inmiddels veel meer bespiering, hier is ze nog 4 jaar

Afbeelding
foto van juli 2006.

In mijn profiel staan nog wat foto's van haar.

cellavie

Re: (H)(KWPN) welke hengst voor mijn merrie Nourejev x Zeoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 19:19

jammer, nog geen reacties. Heb een test gedaan op paardenfokken.nl en daar kwam steeds Don Primaire uit.
Iemand ervaring met deze afstamming?
Is dit Oldenburger en Hannoveraan? Wat zijn de kenmerken hiervan? Heel veel anders dan KWPN of niet?
Ook de hengsten Amsterdam, Democraat, Goodtimes en Negro stonden in de top 5

Sammie

Re: (H)(KWPN) welke hengst voor mijn merrie Nourejev x Zeoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:21

Don primaire is duur en geeft nogal eens een ramshoofd. Maar hij is zwart dus je kunt 'm rustig gebruiken Ja ...

KahluaB

Re: [H][KWPN] welke hengst voor mijn merrie Nourejev x Zeoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:17

Wat is duur .............? Verward
Ik ken zeker 10 nakomelingen van Don Primaire ;er is er niet 1 met een ramshoofd . Wel zijn ze vaak wat bol tussen de ogen .

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:33

Hij is idd 50% oldenburger en 50%hannoveraan en KWPN goedgekeurd ,maar dat wist je waarschijnlijk al !!
Hij geeft langgelijnde paarden met veel halslengte en bespiering en verticale halzen .
Verder zijn de schoften vrij laag .
De voeten zijn smal met hoge verzenen.Het beenwerk is hard .
De bewegingen zijn ruim met ruim voldoende draagkracht en souplesse .
Dit zijn zijn meest opvallende kenmerken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:49

amaze schreef:
er is er niet 1 met een ramshoofd . Wel zijn ze vaak wat bol tussen de ogen .

ach ramshoofd of bol tussen de ogen. Mooie hoofden zijn het zeker niet. Maar hij is zwart dus geen probleem. ts kan 'm zo gebruiken. Hoe hij verder fokt maakt dan toch ook niet uit

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:15

Bij mijn weten is een ramshoofd meer wat tuigers hebben ;dus een bolle profiellijn (over de hele lengte van het hoofd ) Tsja;.....en over smaak valt niet te twisten ............ Knipoog

Trouwens nog een mooie bijkomstigheid van Don Primaire Pling is dat hij paarden met hele fijne karakters geeft ! Ja

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 18:27

amaze schreef:
Trouwens nog een mooie bijkomstigheid van Don Primaire is dat hij paarden met hele fijne karakters geeft !

Precies, dat vind ik zeker erg belangrijk.

Over een eventueel ramshoofd, had ik nog niet gehoord.

Was mijn paardje aan het longeren vandaag en heb rijdens het lopen nog eens goed gekeken naar dingen die wat mij betreft verbeterd mogen worden. Daar kwam ik vooral weer bij die hoge schoft maar wat ik, heel toevallig, ook vond was dat ze best een iets fijner hoofd mocht hebben. Tja, dan ga ik toch weer twijfelen bij Don Primaire.

Maargoed, ik heb nog even, wil haar waarschijnlijk begin 2008 pas laten dekken....