hebben jullie enig idee wat voor bloed er in mijn paard zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibouma

hebben jullie enig idee wat voor bloed er in mijn paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 17:11

hallo allemaal,
ik ben erg benieuwd wat voor bloed er in mijn paard zit!
oorspronkelijk komt ze bij een fokker van Ameland vandaan. verder weet ik helemaal niks!

Afbeelding

Afbeelding

itske

Re: hebben jullie enig idee wat voor bloed er in mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:12

Gelders denk ik

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 19:32

dank je itske,
dat er gelders in zit is volgens mij wel zeker, maar er schijnt ander bloed doorheen te zitten.
iemand nog een idee?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:31

Ik zou eerder denken aan het oude gelderse 'tuiger'bloed. Hier werd (heeel) vroeger ook wel van duitse hengsten gebruik gemaakt.

Hoe oud is ze?

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 20:39

tessa is van 1998 in haar paspoort staat dat ze van 1 januari is. dat vindt ik wel heel toevallig dus weet ook niet zeker of het jaartal klopt... maar daar ga ik wel vanuit hoor!
ik heb ooit iemand horen zeggen dat ze van ene commandant kon zijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:43

oh nee 1 januari doen ze altijd. Dat is omdat officieel alle paarden op 1 januari ouder worden. Het betekent eigenlijk dat ze de precies geboortedatum niet weten. Dat kan ook 5 juli of 29 december (het jaar ervoor evt.) zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:48

Afbeelding
Commandant, qua uiterlijk kan ik het er niet echt in terug vinden. Haar rug en kont is rechter. het hoofd is bij beide wel grof en lang, maar ja dan nog hoeft dit niet zo te zijn.

Daarnaast lijkt het mij al godsonmogelijk dat hij de directe vader is want hij dekt sinds 1983 niet meer.

helaas is er geen afstammelingen rapport beschikbaar.

Commandant heeft 1 zoon: Bonaire
en is opa van:
CABOCHON
NACHTWACHT
URIANT
VANITAS
WALSER (GP)

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 20:50

oke! thanx voor je info!
enneh, elegant dan? zou dat kunnen? want ik vind tessa ook niet echt veel weghebben van commandant.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:54

Afbeelding
Elegant (theoloog x heemraad)

Afstammelingen 1991 (veulens)
Een uniforme groep, normaal ontwikkelde, goed in het basistype staande veulens met voldoende ras en kwaliteit toonde deze hengst.
Het hoofd is correct van vorm, terwijl de veulens helder de wereld inkijken. De hoofd/halsaanzet zou meermalen iets fijner uitgesneden kunnen zijn. De hals heeft een goede lengte, komt iets diep uit de borst, maar wordt in draf goed gedragen. De schoft is nog weinig ontwikkeld en zou langer door moeten lopen. De schouder zou ook even meer lengte kunnen hebben, terwijl deze ook schuiner gelegen zou kunnen zijn. De rug is - hoewel iets lang - goed gespierd en de lendenen zijn best aangesloten. De croupe is hellend, goed gevormd, maar zou meer lengte kunnen hebben. Het voorbeen is goed gesteld en royaal ontwikkeld. Bij een overigens goede kootlengte bleken enkele veulens iets steil te staan in het voorbeen. Het achterbeen is goed gesteld. In beweging is er sprake van wat weinig kootvering, met name achter.
De stap heeft voldoende ruime, maar doet vooral achter wat stug aan. In draf is er enig onderscheid tussen de geprikte en de uitgezochte veulens. Allure hebben ze vrijwel allemaal, evenals een goed achterbeengebruik. Bij de geprikte veulens had er sprake kunnen zijn van meer schoudervrijheid. Bij de uitgezochte was die beter, terwijl hier ook van meer souplesse sprake bleek te zijn.
Twee aan huis geïnspecteerde veulens weken qua type en beweging niet af van het hierboven geschetste beeld. Een derde veulen bleek over een klein gehoekt achterbeen te beschikken.

Hoewel hij een GP paard is, vind ik hem duidelijk meer tuigtypisch.

Ik hoop trouwens wel dat je beseft dat dit een speld in een hooiberg zoeken is. Vroeger kon je nog in de regio zoeken (hengsten dekten vaak in hun eigen regio) tegenwoordig is dit met verzend ki door heel Nederland mogelijk

Weet de fokker ook niks? Ameland is redelijk klein. Misschien was het wel een wilde dekking?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:57

euh..... er zit rood bloed in Clown ( antwoord op de vraag ) Clown ben een beetje raar aan het doen :p

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 20:58

tja dit valt niet mee, maar ik ben gewoon benieuwd...als ik het niet weet is het niet erg.
ik heb geen idee hoe die man heet! ik heb haar weer via iemand anders die zijn naam niet meer wist.
maar denk jij dat het dan een typische gelderse is?of zou er ook ander bloed door kunnen zitten volgens jou?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:05

Typisch gelders.. tja.. Wat is typisch gelders. Voor mij zijn de herkenningspunten: platte kruis, rechts rug. Meestal een lange hals die er mooi gewelfd opstaat. Echter deze hals vind ik meer richting een tuiger hals gaan. Die staan er vaak echt verticaal op, met soms zelfs een neiging tot onderhals (zie elegant). Maar ook binnen dit type zitten (soms grote) verschillen.
Ze heeft een mooie schuine schouder, de hals is wel lang maar mist iets bespiering. Het hoofd is groot en de kaak is wat zwaar. Ze heeft lengte in d'r lichaam en voorbeen.

Voor een merrie zonder papieren vind ik het zeker qua bouw geen verkeerd paard! Ik weet niet hoe ze beweegt, maar je zou d'r eens bij een stamboek in kunnen laten schrijven. Is wel een hoop gedoe, met rontgen, sportprestatie, cornage onderzoek e.d.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 21:12

wauw wat een compliment, als ik wat meer tijd heb en mobieler ben zou ik dat wel kunnen doen ja!
ze heeft weinig bespiering omdat ik haar toen niet veel reed, nu rijdt ik wat vaker.ik heb niet echt verstand van dressuurmatig rijden... ik doe maar wat! erg he, ik denk er wel aan om als m'n bak klaar is lessen met haar te nemen. maar dan alleen om haar conditie en bespiering lekker op peil te houden. en het is natuurlijk een leuke bezigheid samen! ze is mijn grote vriendin!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:04

Voor dit soort vragen is er een centraal topic op Rassenpraat. Dat kun je hier vinden viewtopic.php?f=51&t=310416

Aangezien dit niet thuis hoort op EHK gaat dit topic op slot.