[H][NRPS] Welke hengst voor henri x Apollo ox?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

[H][NRPS] Welke hengst voor henri x Apollo ox?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 12:07

Hallo,

Ik open een nieuw topic over deze merrie omdat mijn 2 eerste keuzen zijn afgevallen.

dus wat vinden jullie: wat past hier goed bij?
Qua sportrichting maakt het niet uit.
Wel wil ik een goedgekeurde NPRS of AVS hengst tussen 1:45m en 1:52m
Kleur maakt niet uit, hoewel zwart of valk wel wat voorkeur heeft.
Ik wil graag een goede sportpony fokken.

Mijn merrie heeft niet echt hele slechte punten.
Haar beenwerk zou iets mooier mogen en haar voorbeen wat langer.
Haar hals mag van mij ook iets langer maar het vertekend ook iets door de onderhals die ze heeft.
qua gangwerk zou de draf iets mogen verfijnd.

Pedigree: http://www.allbreedpedigree.com/kimberley26

Foto's van mijn merrie (niet de mooisten overigens)
Afbeelding

Afbeelding

hier staat ze niet helemaal zoals het hoort maar het is tenminste iets.
Afbeelding

Ze wordt western bereden maar dat is verder niet van toepassing.
Afbeelding

Het liefst een hengst die middels KI dekt.

jennyk

Re: [H][NRPS] Welke hengst voor henri x Apollo ox?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:33

Waarom ricardo dan niet

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:36

jennyk schreef:
Waarom ricardo dan niet

idd, of popcorn?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 11:36

Omdat mijn veulen dan in het hulpstamboek komt, en dat wil ik niet.
Vind het wel jammer want ik vind vooral popcorn erg leuk maar ik moet wel aan de toekomst van het veulen denken, want ik hou deze niet zelf.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:21

Heel verstandig, wij houden ze waarschijnlijk zelf dus maakt het minder uit.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:32

Als ik jou was zou ik voor een NRPS-er gaan, puur omdat anders het Arabische gehalte wel 'erg hoog' komt en dit minder gewild is als ideale kinder-sportpony. Arabieren hebben immers nog steeds een beetje het imago van 'heet paard' en dus denken veel mensen dat het geen geschikte kinderpony's zijn. Geen aanrader dus als je graag wilt dat het veulen later in de sport gaat lopen met een ambitieus kindje Haha!

Ook zou ik, wat ik al eerder vemeld heb, een hengst kiezen die mooie D-pony's fokt en geen E-pony's. E-pony's leveren minder op, plus dat buiten Nederland deze categorie niet erkend is.

Zelf vind ik Idzard (v Ismaël, vos) en Isarco (v Idzard, bruin) erg leuke veelzijdige hengsten, nadeel is wel dat er ook Ismaël in voorkomt. Maar Isarco is een zoon van Idzard, dus dan zit Ismaël weet wat verder, wat opzich geen kwaad hoeft te kunnen.
King Kadanz is ook een leuke veelzijdige hengst (v Kenaf, bruin).

Le Matsjo (v Leunsveld’s Elegant) is een Palomino hengst, persoonlijk vind ik dit een leuke pony om te zien maar niet echt bijzonder.. Is wel een kleurtje naar jouw smaak én een goedgekeurde NRPS hengst.
Voordeel is ook dat dit meer een pony-pony is, eentje met weinig Arabisch bloed (dacht ong. 23% )

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:07

bedankt kyralovertje!

het liefst zou ik geen ismael nemen..niet omdat ik bang ben voor gebreken oid maar dat is gewoon persoonlijk....liever niet.

Ik vind Kassanova van de Klaverborch ook erg leuk.
Dit is een King Kadanz x Kooihuster Teake van 1:44m

Afbeelding

www.klaverborch.nl

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:55

niemand een reactie of mening over deze hengst?

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:12

Ik zou isarco afraden voor je merrie omdat hij nakomelingen geeft die soms erg hoog in het kruis zijn en dat heeft jou merrie ook een beetje, de balans in het lopen wordt daarmee verstoord. Isarco geeft wel erg mooie en aansprekende ponys. Hoewel ik le matsjo onrijtypisch zwaar vind zou hij wel matchen op zich geen verkeerde keus. Van khasanova nog weinig nakomelingen gezien, wel van khadiboy een erg aansprekende goed gemodeleerde merrie.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 12:05

maar wat vind je opzich van Kassanova?
Als hij verder helemaal goed is (ik ga het keuringsrapport nog aanvragen) dan wil ik de gok wel nemen zonder dat ik nakomelingen ken (1 moet de eerste zijn toch?)

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:27

Kijk eens op de site van stoeterij Du Bois van marjolein 88 hier op bokt.
www.stoeterijdubois.nl
Het schijnt dat ze dit jaar weer een prachtige palomino hengst ter keuring brengen.
Ze hebben 2 sporthengsten uit Duitse rijpony vaders. Superlieve en beste hengsten
Ik heb er ook een merrie laten dekken....super begeleiding en stalling.
Succes !!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 10:45

Cristina schreef:
Kijk eens op de site van stoeterij Du Bois van marjolein 88 hier op bokt.
www.stoeterijdubois.nl
Het schijnt dat ze dit jaar weer een prachtige palomino hengst ter keuring brengen.
Ze hebben 2 sporthengsten uit Duitse rijpony vaders. Superlieve en beste hengsten
Ik heb er ook een merrie laten dekken....super begeleiding en stalling.
Succes !!

Bedankt voor de tip, deze heb ik inderdaad ook al in gedachte.
Ik ben zelf nu eigenlijk al een beetje gek van kassanova, maar mocht deze niet goed genoeg zijn dan keer ik misschien wel richting du bois.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:21

verder iemand tips of goeie potentiele papa's?
Ben ook wel gecharmeerd van New Forrest, ben er alleen niet in thuis dus ook papa's uit die richting zijn welkom.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:03

Kasanova is een leuke pony Ja
Zie hem wel eens op concours voorbij komen en hij kan echt goed springen!
Verder is het ook wel een lieve pony geloof ik. Mijn pony heeft dezelfde vader als Kasanova, namelijk King Kadanz (Z2 dressuur en ZZ springen) misschien ook een optie? In mijn profiel staan wel wat foto's (pony heet Kassandro)

Nog wat informatie van NRPS hengsten (afstammelingenrapport)

KING KADANZ
De rijponyhengst King Kadanz brengt rijtypische nakomelingen die een sprekend hoofd hebben en een goede tot zeer goede uitstraling vertonen. De halzen zijn meestal van voldoende vorm en lengte. Een enkele maal is een onderhals gesignaleerd. De schoft is goed ontwikkeld en heeft voldoende lengte. Over het algemeen zou de schouder schuiner moeten zijn. De rug, lendenen en croupe zijn mooi aangesloten en sterk bespierd.
Het voorbeen is goed gesteld. Het achterbeen is overwegend goed gesteld, een enkele maal is het achterbeen wat klein gehoekt. Het totale beenwerk zou wat forser ontwikkeld mogen zijn. De nakomelingen van King Kadanz stappen ruim met voldoende souplesse. Vaak gaan ze achter wat nauw. De draf wordt met voldoende schoudervrijheid getoond. In draf gaan de nakomelingen van deze hengst met veel takt, balans en draagkracht. King Kadanz werkt verbeterend op type en beweging.

IDZARD
De rijponyhengst Idzard brengt kinderen met een sprekend hoofd dat uitstraling heeft. De halzen zijn overwegend goed van lengte, vorm en bespiering. Een enkele maal komt de hals wat diep uit de borst. De schoft is goed ontwikkeld maar zou soms langer door moeten lopen. De schouder is schuin. Zowel rug, lendenen als croupe zijn meestal goed van lengte en bespiering. In enkele gevallen zou de croupe wat langer mogen zijn. Het voorbeen is goed gesteld maar doet wat teer aan. Een enkele maal wordt een weke stand waargenomen. Het achter¬been is vaak wat klein gehoekt. De stap wordt ruim en met een goede souplesse getoond. Soms gaan de nakomelingen van Idzard wat hakkig in beweging. De draf wordt met veel plezier getoond en kenmerkt zich door ruimte, afdruk en souplesse. Idzard verbetert vooral op bewe¬ging.

CASPER
De rijponyhengst Casper brengt nakomelingen voort die rijtypisch gebouwd zijn. De hoofden zijn sprekend met een voldoende tot goede arabische uitstraling. De halzen hebben over het algemeen een goede vorm en lengte. Een enkele maal komt de hals wat diep uit de borst. De ontwikkeling van de schoft zou meermalen groter moeten zijn. De schouder heeft voldoende lengte en schuinte. De kinderen van Casper hebben een sterke rug en lendenpartij. Ook de croupe is goed gevormd en goed bespierd. De stand van het voorbeen is overwegend goed. Een enkele maal werd zowel een steile als franse stand waargenomen. De stand van het achterbeen is vaak wat klein gehoekt. Het totale been¬werk is hard en droog maar doet wat teer aan. De stap is correct maar zou met meer ruimte en souplesse getoond moeten worden. De draf wordt correct en met een goede schoudervrijheid getoond. Tact balans en draagkracht zijn in ruime mate aanwezig. Casper verbetert vooral op het type en dan met name in de bovenlijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 17:16

bedankt!! jouw pony ziet er ook super uit!!

Ik denk dat ik voor kassanova ga.
Idzard zou kunnen maar het is familie, dus dar ga ik dan maar liever niet voor.

Als kassanova niks wordt lijkt het me een goed plan om me op king kadanz te gaan richten.

bedankt voor je informatie!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:28

Casper zelf gata niet meer is naar frankrij geexporteerd en is wel via ki bij het syndicat linaro beschikbaar maar zijn tal van ponyhengsten wat dichter in d ebuurt die net zoveel kwaliteit hebben.

Wat wil je wat je fokproduct gaat doen zoek je iets in allround of meer richting dressuur of juist meer richting springen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 11:40

Ik wil een beetje een allrounder fokken, wel springericht maar hij moet ook een leuk L2 proefje kunnen lopen.
Het is de bedoeling om het veulen te verkopen, vandaar dat ik een beetje een populaire maat wil fokken (d-pony) en een beetje allround.