http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=105801
Naar wat ik begrijp komt ze uit een goede stam en ik zou er gezien haar afstamming graag een springpaard dat goed kan bewegen uit fokken. (Proberen dan he...)
Ik heb helaas geen echte standfoto of fijne foto's in beweging, maar ik hoop dat jullie met deze foto's, mijn beschrijving en op grond van haar papier een advies zouden kunnen geven voor een hengstenkeuze.
De merrie is (zeker voor een Animo) erg braaf, laat zich fijn rijden, loopt met gemak M2 dressuur (helaas door blessure/mijn zwangerschap even niet) en helpt mij (absolute spring nitwit) met gemak door het springparcours. Super in de omgang. Ze heeft wel een aantal verbeterpunten. Exterieurmatig heb ik er niet veel verstand van, maar ze heeft een naar het schijnt typische Grannus-galop (beetje recht achterbeen). Ze zou de achterhand meer onder moeten brengen, meer kunnen schakelen. In draf zou ze vlugger moeten zijn met het achterbeen. Ze stapt ruim en correct. Staat achter wat koehakkig. Met dressuur is het dus geen topper, maar doordat ze goed meewerkt zijn we echt vlot M2 geworden, en de Z leek makkelijk haalbaar. Fijn in de mond en goed rond te rijden. Met springen toont ze vermogen, maar ze springt graag groot en wat te ver achter de hindernis.
Ik heb haar (naar later bleek) drachtig gekocht, er zat een veulen in van Pharaonxx. Hoewel een Engels volbloed niet direct mijn eerste keuze was geweest viel het resultaat toch behoorlijk mee. Het veulen was een stuk vlugger in het achterbeen, kon vrij goed galopperen en was vlug op de sprong, "bukte" vrij goed. Was niet heel fijn, maar Pharaonxx scheen niet echt te veredelen. Karakter is hier wel een aandachtspuntje, want hoewel de merrie verder zeer braaf is was de Pharaonxx niet zo fijn van karakter zo in de omgang.
Omdat er uit haar stam een aantal goede paarden zijn gekomen begreep ik (uit de Zeus een goedgekeurde dekhengst) lijkt het me dat er met deze genen toch verbetering mogelijk moet zijn. Ik denk zelf aan een hengst die met name heel sterk de galop kan verbeteren en meer "elektriciteit" kan toevoegen (goed schakelen en afzet voor de sprong). Op Paardenfokken.nl kreeg ik Heartbreaker als fokadvies, maar die nemen de factor karakter niet mee he
, dus dat leek me niet direct eerste keus...De foto's die ik heb:
Het veulen op de foto is van Pharaonxx, dit is hem als driejarige:
Nou, ik zou graag horen waar jullie aan dachten!
), maar blijf dit topic nog wel even volgen.
.
: