[H][KWPN]Hengst voor Stravinsky xx x Papillon; fokfam 103?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

adnil35

[H][KWPN]Hengst voor Stravinsky xx x Papillon; fokfam 103?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 19:12

Vilia heeft begin dit jaar een ongeluk gehad in de wei (strekpees afgescheurd) en is nu zo goed als zeker niet meer geschikt voor de sport. Nu is het ontzettend moeilijk om deze merrie nog te verkopen, omdat ik zeker wil hebben dat ze een goed tehuis krijgt en niet in de handel terecht komt (of weet ik veel waar). Verder is het zo dat Vilia een ontzettend lief/werkbaar karakter heeft en (wat ik mij door fokkers heb laten vertellen) een goede/sterke moederlijn heeft. Ik heb Vilia niet naar de keuring gedaan, omdat ze hier op driejarige leeftijd nog niet klaar voor was (erg groen).

De complete afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=55943

Heb niet veel duidelijke foto's helaas; ook niet op stand. Een idee van hoe ze eruit ziet;
Afbeelding
als 2jarige
Afbeelding

Wat ik graag verbeterd zie: - een korter achterbeen; meer buiging hierdoor in het spronggewricht met name in de
galop
- een meer schuine schouder
- een voller front met een eleganter hoofd (ook wat kortere oren Koe )
- hard beenwerk met goede/rechte hoeven
- niet al te veel in het rechthoekmodel (vilia neigt al naar type limo)
- weinig volbloed in de bloedlijnen en in het type dus!
- groot fokken (1.70)

Ik hoor het graag!
Laatst bijgewerkt door gomir op 07-10-06 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tags in titel!

sammie_44

Re: Welke hengst bij Stravinsky xx x Papillon; fokfamilie 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:15

Jammer dat het altijd weer zulke goede mooie lieve paarden moet gebeuren he!
Ik hoop dat ze goed fokt, heb je er toch nog een leuk paard nog aan Haha!.

Ik heb laatst Tygo, springpaard, gezien. Kan uitmuntend springen en de nakomelingen die ik heb gezien hebben mooie bewegingen en ontzettend mooi front. Ik weet niet of jij het wat vind. Weet ook niet of hij mooi bij je merrie past, daar heb ik te weinig verstand van bij springpaarden.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:48

Misschien is Florencio nog niet eens zo'n heel gek idee op deze merrie aangezien ze zelf veel bloed voert en hij denk ik wel op alle punten die jij opnoemt zou kunnen verbeteren.

Trouwens wel erg sneu dat je paard nu niet meer geschikt is voor de sport. Ik had gelezen dat ze haar strekpees had gescheurd maar dacht dat de genezing voorspoedig liep. Maar goed, die blessure is ook niet niks! Hopelijk voldoet ze nog als een fijne fokmerrie.

adnil35

Re: [H][KWPN]Hengst voor Stravinsky xx x Papillon; fokfam 10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 14:19

@ Vvalar; vilias' strekpees is goed vergroeid in het vlees, maar helaas blijft de wond krikkel (springt soms nog open) en wil het vocht niet meer van haar been. Hierdoor is ze wat stijf in dit been en verder enorm slap (maar dat laatste is er wel aan te rijden). Het meest frustrerende is dus dat ze helemaal niet kreupel is!

Ik ben zelf enorm gecharmeerd van Florencio. Wel lees ik veel dat hij erg fijne paarden fokt; klopt dit dat jij weet?

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 15:58

Ik zit zelf ook aan Prestige VDL te denken. Ik vind dit een erg leuke hengst en van wat ik zo terug kan vinden past hij ook op mijn merrie. Wat vinden jullie hiervan?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:16

VValar schreef:
Misschien is Florencio nog niet eens zo'n heel gek idee op deze merrie aangezien ze zelf veel bloed voert en hij denk ik wel op alle punten die jij opnoemt zou kunnen verbeteren.

Trouwens wel erg sneu dat je paard nu niet meer geschikt is voor de sport. Ik had gelezen dat ze haar strekpees had gescheurd maar dacht dat de genezing voorspoedig liep. Maar goed, die blessure is ook niet niks! Hopelijk voldoet ze nog als een fijne fokmerrie.

Deze merrie voert niet zo heel veel bloed, het bloed wat ze voert zit met name in het feit dat vader een volbloed is.

Wij hebben ook een tijdje Gilia (moeder van Vilia) in ons bezit gehad en daar een Ronaldo uitgefokt ( nu weer in het bezit van de vorige eigenaar nl. dhr van Esch)

Gilia is een zeer sterke wat klassieke merrie en komt uit de lijn van Ab barneveld.
Gilia had zeker bloed nodig en een hengst die hoogbenig fokte, het is een merrie met karakter en zeer veel werklust.
Ook heeft Gilia zeer veel kracht in haar bewegingen en ik heb haar onder een beste ruiter ook het passage-werk zien pakken op een manier die weinig paarden laten zien.

Ik schat zo in dat deze merrie deels naar Stravinski is geslagen dit ivm het lange achterbeen en de opmerking over beenwerk en hoeven.

Ik zou zeker wel wat bloed in de hengst willen en ja een wat langer voorbeen is niet verkeerd op deze merrielijn.

Ik zit naarstig te denken en neig naar hengsten zoals een United en wel omdat die hengst een merrie kan gebruiken met lengte en rek in het lijf en ook heeft hij op onze Caritas een veulen gegeven die een beste galop heeft, mooi front,correct beenwerk en een lang voorbeen.
United is Krack C x Partout en aangezien de moeder van deze merrie een hengst heeft gekregen van Partout zelf (ook in ons bezit geweest en zelf gereden) kan ik wel zeggen dat dit geen verkeerde combi was.
Ik zal nog even verder nadenken en kom hier nog op terug.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 22:24

adnil35 schreef:
@ Vvalar; vilias' strekpees is goed vergroeid in het vlees, maar helaas blijft de wond krikkel (springt soms nog open) en wil het vocht niet meer van haar been. Hierdoor is ze wat stijf in dit been en verder enorm slap (maar dat laatste is er wel aan te rijden). Het meest frustrerende is dus dat ze helemaal niet kreupel is!

Ik ben zelf enorm gecharmeerd van Florencio. Wel lees ik veel dat hij erg fijne paarden fokt; klopt dit dat jij weet?

Goh wat een ontzettend pech is dat voor jullie zeg! Toen ik haar vorig jaar op de foto's zag leek het echt een heel fijn paardje te worden. Dit is gewoon pure pech. Gelukkig loopt ze niet kreupel, anders had je haar ook nog weg kunnen doen. Dus dat is dan wel nog een klein lichtpuntje. Ben benieuwd hoe ze fokt, want dat is de eerste keer toch maar een gok.
Florencio veulens vallen erg tegen van wat ik heb gezien en oa gehoord. Nou zal hij waarschijnlijk ook wel op veel merries gebruikt zijn waar hij niet helemaal op past, aangezien het nu echt een mode hengst is. Maar bij de juiste merries kan hij heel apart fokken (en dan met name merries met veel bloed, luxe). Venetia heeft een heel mooi dier van Florencio (uit een Jazz moeder). Misschien kun je haar eens PB'en, die zal je ongetwijfeld meer info kunnen geven.

Ik weet eigenlijk niet zo gek veel over de nafok van Prestige, maar wát ik er wel van weet sluit op sommige punten wel mooi aan op jouw merrie (op andere weer minder). Hij is zelf heel mooi in zijn bovenlijn maar ook niet te lang en een wat weke rug (wat hij ook wat doorgeeft), maar volgens mij is dat voor jouw merrie niet zo erg aangezien ze op de bewegingfoto's een wat strakke rug lijkt te hebben. Verder fokt hij correcte beenstanden door en kan hij een wat lang achterbeen doorgeven (dat laatste is dus niet gewenst bij jouw merrie begrijp ik).

United is weer een hele andere hengst, qua bovenlijn is hij stukken minder aansprekend dan Prestige (met name de schoft/hals verbinding). Hij is wel weer heel compact maar ik mis bij hem wat lengte in de hals. Verder vind ik het wel een heel aansprekend dier maar je moet goed kijken of hij ook echt past op jouw merrie. Hoe is het karakter van jouw merrie?

En waarom zou je een paard willen fokken met nog langere benen? Ziet er natuurlijk wel luxe uit, maar is ook sneller blessure gevoelig. Het beenwerk moet imo gewoon in verhouding zijn met de bouw van je paard.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 12:15

@ Labina; dank je voor je reactie! Ik ben erg benieuw wat jou idee hierover is aangezien jij de merrielijn kent en wat hierbij goed past! United vind ik zelf ook een erg mooie hengst; mooi voorbeengebruik en goede galop. Het feit dat United wat kort is, vind ik geen probleem. Wel moet het veulen natuurlijk niet te hoog op de benen komen. Ik hoor graag aan welke hengsten jij nog meer denkt!

Het karakter van Vilia is gewoonweg super; erg werkbaar/coole kikker/ en een schat op stal!

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 22:27

Wel, ik heb van Esch vandaag gebeld en hem om advies gevraagd en dat wilde hij maar al te graag geven!
Hij adviseerde mij om Scandic bij Vilia te gebruiken, omdat hij op deze lijn al meerdere malen een veulen heeft gehad van deze hengst en deze veulens konden enorm goed draven/galopperen en hierin schakelen. Het type is niet helemaal zoals het KWPN het graag ziet, maar dat is voor mij niet zo'n probleem.
Dus nu voor bijna 100% zeker: Vilia wordt volgend jaar gedekt door Scandic. Uiteraard wil ik Scandic wel eerst in levende lijven zelf zien.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:06

Klopt van Esch heeft een zeer goede hengst staan van Scandic gefokt uit een Biotop-merrie en die komt als ik het nu goed zeg uit de moeder van jouw merrie en anders uit een halfzus van jouw merrie.

En nee het is niet helemaal de fokkerij zoals het KWPN het graag ziet maar ja die zien zoveel dingen graag die ik niet graag zie in een paard.

Zowieso ga verwacht ik met Scandic op jouw merrie een zeer goed sportpaard.

Heel verstandig om Jeffri van Esch te bellen die heeft er nog een paar staan uit die lijn waar hij mee fokt.