[E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

[E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 16:19

Ik ben afgelopen zaterdag bij een merrie gaan kijken die ik helemaal geweldig vind. Omdat ik niet zo veel verstand heb van bouw en dergelijke, zou ik graag de mensen die er wel wat vanaf weten willen vragen wat de zwakke en goede punten zijn.

Alvast heel erg bedankt. Pb voor meer info van het paard

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 18-09-06 22:29, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:22

Is het een Ferro of zit er misschien Rex magna in?

Klassieke croupe, had wat ronder mogen zijn imo maar loopt lang door. schouder had wat schuiner mogen zijn. Benen hadden wat grover mogen zijn voor zo'n lichaam. Achterbeen vind ik vrij recht. Koten zijn lang, achterkoten zijn week. De hals spreekt mij wel aan.

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re: exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:24

Citaat:
Achterbeen vind ik vrij recht. Koten zijn lang, achterkoten zijn week.


viel mij meteen op.

Vind het er zelfs een beetje eng uitzien eerlijk gezegd Bloos

wel een prachtig beest

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:26

Ik denk ook dat die achterkoten week lijken
Althans weker lijken dan dat ze zijn omdat ze zo lang zijn!

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Re: [KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 16:28

Zoals ik al zei ik heb nul verstand van bouw Knipoog dat zou ik ook graag willen leren. Zouden jullie misschien willen aangeven wat voor een nadelen dat zou kunnen hebben, of juist voordelen?

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:59

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet kan beoordelen of haar bouw goed is. Ze ziet er goed uit maar vergelijk ik haar benen met haar bovenlichaam, dan vind ik haar heel eng, in de zin van smal/dun/iel, op de benen staan. Kijk ik naar de eerste foto van haar linker achterhoef, zou ik geneigd zijn om te zeggen dat ze vroeger een bokhoef heeft gehad, ik vind de hoef niet goed. Op de tweede foto kan ik het niet goed zien.
In principe hoeven er geen nadelen aan vast te zitten maar ik had een wat steviger onderstel wel liever gezien bij dit paard. Mijn enige advies is, check de voeten.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:03

Watwil je eigenlijk met het paard gaan doen? beetje wedstrijden rijden of proberendoor te stromen naar de hogere klassen >Z2?

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:12

Wat leuk dat je weer een fijn paard hebt gezien Nicole!

Ik vind het op het eerste gezicht een aansprekende merrie.
Wat opvalt, is dat het diertje wat langer gelijnd zou mogen zijn en dat het wat meer de berg op gebouwd zou mogen zijn. (iets kort voorbeen en wat lang achterbeen). Kruis zou moderner mogen. Of je daar last van hebt kun je zelf ontdekken als je erop zit, als de merrie makkelijk beweegt en goed schakelt, en daarbij niet op de voorhand valt dan heb je er weinig last van.

Achterkogels zijn zeer week en dat zou ik dus goed rontgenen!
Beenwerk is fijn maar daarvan heb ik er ook één staan, als het beenwerk hard is (voelen!) dan is het geen probleem.

Enne, het karakter is altijd het belangrijkste, dus test het dier goed uit! Zet er een keer heel veel druk op en kijk hoe het reageert!

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:16

Mooi aansprekend hooft mooie hals en schuine schouder, ietwat overbouwd. wat kort in de rug. Mooi hoogbenig en een mooi beengebruik

gr colette

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:25

overbouwd Frusty tuurlijk.....
schuine schouder, korte rug right... ik begin me af tevragen of je er uberhaupt wel verstand van hebt, al je berichten slaan 3x nergens op.

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 16:15

Sammie schreef:
Watwil je eigenlijk met het paard gaan doen? beetje wedstrijden rijden of proberendoor te stromen naar de hogere klassen >Z2?


Mijn doel is toch wel het Z2, het liefst hoger, maar daar ga ik niet van uit.



quote]
Venetia schreef:
Wat leuk dat je weer een fijn paard hebt gezien Nicole!

Ik vind het op het eerste gezicht een aansprekende merrie.
Wat opvalt, is dat het diertje wat langer gelijnd zou mogen zijn en dat het wat meer de berg op gebouwd zou mogen zijn. (iets kort voorbeen en wat lang achterbeen). Kruis zou moderner mogen. Of je daar last van hebt kun je zelf ontdekken als je erop zit, als de merrie makkelijk beweegt en goed schakelt, en daarbij niet op de voorhand valt dan heb je er weinig last van.

Achterkogels zijn zeer week en dat zou ik dus goed rontgenen!
Beenwerk is fijn maar daarvan heb ik er ook één staan, als het beenwerk hard is (voelen!) dan is het geen probleem.

Enne, het karakter is altijd het belangrijkste, dus test het dier goed uit! Zet er een keer heel veel druk op en kijk hoe het reageert!


Ze is 30 augustus gekeurd, ze had alleen 1tjes en 2tjes. Als opmerking stond erbij dat er een lichte vervorming aan het hoefkraakbeen was, maar dit was nauwelijks zichtbaar bij de klinische keuring en geen belemmering. Dit was wel aan het voorbeen dacht ik. Ik zal donderdag het keuringsrapport nog een keer checken. Verder is ze hartstikke braaf op stal en onder het rijden, alleen nog wat schrikkerig. Tsja wat wil je met 3 weken onder het zadel.

Wat me wel opvalt is dat ze iets maait met haar voorbenen. Krijg je hier minpunten voor op wedstrijd? Wordt dit nog minder?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:30

Nee je krijgt geen minpunten voor maaien, het is alleen niet mooi en kan voor extra slijtage zorgen. Maaien kan met lessen/trainen minder worden. Vervorming van het hoefkraakbeen? Hier zou ik erg goed op letten. Zeker als ze nog niet zo oud is.

Ik vind het erg jammer dat ze zulke benen heeft. De merrie spreekt mij qua uiterlijk en afstamming, (die draffoto's zijn ook niet zo slecht) erg aan, maar met zulke koten, ongelijke voorvoeten (minimaal), weke lange achterkoten en die opmerking over het hoefkraakbeen zou ík d'r toch laten staan als mijn doel hoger dan Z2 is. Bloos Het zijn de benen die het paard moeten dragen! Gewicht moet dan toch op de achterbenen komen en het veert wel lekker door maar is ook erg blessure gevoelig. Ik verwacht niet dat deze merrie geschikt is voor de piaffe/passage. Bloos Heeft de dierenarts (zelf uitgekozen neem ik aan??) niks over die koten gezegd?

edit: ze is 30 augustus gekeurd? En jij bent zelf eergisteren wezen kijken? Ik wil niet kniesorig doen, maar je zal de eerste niet zijn die bedonderd wordt met foto's van een ander paard of een dierenarts die even z'n hand voor z'n oog doet. Zeker na laten keuren als je het paard wilt kopen door een dierenarts die jij hebt uit gekozen.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:41

TS heeft al een slechte ervaring met keuren, dus ik neem aan dat ze dit dier nogmaals zal laten keuren bij aankoop!

De twee verschillende voorvoeten zijn goed te zien, als het dier dit echter compenseert door kwaliteit dan zou ik het niet laten staan. Ik ken er velen die daar heel oud in de sport mee zijn geworden. Grootste min vind ik de achterkogels. Maar kijk hoe dat in beweging gaat, zakt ze er dan nog verder door? Of valt dat wel mee?

Maaien is geen probleem, maar maaien gebeurt eigenlijk alleen maar bij een scheve voorstand, misschien iets om op te letten en bij de onderhandelingen te gebruiken.

Wat is het bloed van deze merrie? Dan weet je of het foktechnisch ook interessant is!

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 16:41

Ik laat haar zoiezo klinisch keuren door een uitgekozen dierenarts. Hij zal dan ook het keuringsrapport kunnen bekijken en aangeven of dit paard geschikt is voor wat ik ermee wil doen. Ik vind het heel moeilijk om een geschikt paard te vinden. Wat zouden jullie voor dit paard geven? Voor mij is het bedrag al best hoog (noemen geen bedragen) en dan is dit paard niet geschikt (vanwege die weke koten en opmerking hoefkraakbeen). Toch balen.

Elisa2

Berichten: 37332
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:05

Ik vind haar een zeer goed achterbeen gebruik hebben op de rijfoto's,wat is de afstamming? Verder vind ik het een mooi paard om te zien,de benen zijn wel wat lichtjes,maar dat hoeft geen belemmering te zijn.En ik zou hem niet laten staan om die opmerking van de dierenarts,maar nog wel een second opinion doen door een andere veearts.

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:06

Tip: laat een hoefsmid anders ook eens naar haar voeten kijken. Vaak kan hij aangeven wat hij kan doen bij eventuele afwijkingen. Dan weet je op voorhand al of het zinvol is.

bokjes
Berichten: 1417
Geregistreerd: 16-04-06

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:44

wil je dit paard kopen als wat je zegt in je onderschrift?

vind dat je er best wel wat meer info over kan geven in het topic zelf zoals hoe oud is ze en heeft ze al iets gepresteerd? wil je een paard waar jezelf iets van kunt leren of zoals je onderschrift zegt een jong dier!

Leuk paard om te zien idd wat kort in t lijf maar op de rij foto's vind ik dat geen probleem. goed achterbeen gebruik wat je van de stand foto's niet zou zeggen omdat deze vrij recht is.
De aanmerking op de benen zou ik toch goed over nadenken? en je laten adviseren ofdit in de toekomst veel problemen gaat geven! Ik denk dat ik liever iets goeds zou kopen (kan natuurlijk bij jezelf altijd iets gebeuren) maar ja..... heb je dat in ieder geval al uitgesloten.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Ursy

Berichten: 613
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: Wijchen

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:17

Nic, wat een ontzettend leuk dier! Ik hoop echt voor je dat dit hem gaat worden, Liefs

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 17:23

karijn schreef:
Tip: laat een hoefsmid anders ook eens naar haar voeten kijken. Vaak kan hij aangeven wat hij kan doen bij eventuele afwijkingen. Dan weet je op voorhand al of het zinvol is.


Ik heb niet de mogelijkheid om bij de keuring een hoefsmid te laten kijken. Dat zou ik dan moeten doen als ik haar eenmaal gekocht heb.

scheldemonde schreef:
wil je dit paard kopen als wat je zegt in je onderschrift?

vind dat je er best wel wat meer info over kan geven in het topic zelf zoals hoe oud is ze en heeft ze al iets gepresteerd? wil je een paard waar jezelf iets van kunt leren of zoals je onderschrift zegt een jong dier!

Leuk paard om te zien idd wat kort in t lijf maar op de rij foto's vind ik dat geen probleem. goed achterbeen gebruik wat je van de stand foto's niet zou zeggen omdat deze vrij recht is.
De aanmerking op de benen zou ik toch goed over nadenken? en je laten adviseren ofdit in de toekomst veel problemen gaat geven! Ik denk dat ik liever iets goeds zou kopen (kan natuurlijk bij jezelf altijd iets gebeuren) maar ja..... heb je dat in ieder geval al uitgesloten.


Ik zal even wat vertellen. Dit paard is een dochter van flemmingh, 4 jaar oud en ongeveer 3 weken onder het zadel. Ik zal zoiezo de negatieve punten op een rij zetten en die voorleggen aan de dierenarts. Wat je zegt, ik zou liever iets goeds kopen, ik denk dat je geen enkel paard kan vinden wat perfect is. En zo wel, dan kan ik dat paard niet betalen haha. Ik probeer de negatieve en positieve punten tegen elkaar op te wegen. Naar mijn idee wegen de positieve zwaarder (als de dierenarts aangeeft dat er geen gevolgen zijn). Zo wel dan kan je mijn antwoord wel raden! Morgen ga ik voor de 2e keer kijken. Ik houd jullie op de hoogte. Nog meer op of aanmerkingen zijn welkom.

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:28

Goed om nog een keer terug te gaan, neem meer foto's van het paard, van alle kanten genomen en leg die anders voor bij een hoefsmid voordat je met dit paard naar de keuring gaat. Verder wel leuk om eens een zwarte flemmingh te zien, meestal zie ik alleen maar bruine.

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 17:32

karijn schreef:
Goed om nog een keer terug te gaan, neem meer foto's van het paard, van alle kanten genomen en leg die anders voor bij een hoefsmid voordat je met dit paard naar de keuring gaat. Verder wel leuk om eens een zwarte flemmingh te zien, meestal zie ik alleen maar bruine.


Dat is een erg goed idee! Dan kan ik die dag altijd nog bellen of ik haar neem ja of nee. Ik heb trouwens wel het geluk, dat als ze wordt afgekeurd, de kosten niet voor mij zijn. Maar ja dan heb je natuurlijk ook weer een discussie wanneer ze goed is en wanneer niet. Moet ik het doel aangeven bij de dierenarts. Kan hij aan de hand daarvan het paard keuren? Of is er gewoon een standaard norm?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:51

Je kan idd bij de dierenarts melden dat je een sportkeuring wilt.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:56

Ik zou ook gewoon zeggen wat je doel is met het paard, met die achtergrond geven ze ook het advies!

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 18:07

Oke, want op het keuringspapier van de rontgenologische keuring staat ook dat het paard bedoeld is voor de sport. Bij een klinische keuring moet ik dat er ook bijzeggen? Weet iemand nog een hele goede dierenarts die aan huis komt?

Elisa2

Berichten: 37332
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [E][KWPN]exterieur beoordeling zwarte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:45

Dat moet je gewoon ff aan de dierenarts zelf vragen,moet je ze daar wel kunnen longeren op harde ondergrond. Ik kan niks bijzonders aan de hoeven zien op de foto's,wel dat het voorbeen wat onderstandig is maar dat kan aan de foto's liggen.En dat fijne beenwerk is ook geen probleem.