[E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
db1
Berichten: 1772
Geregistreerd: 20-05-05

[E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 08:35

Wie wil deze driejarige merrie beoordelen. Ze is van juli 2003 en nog erg jeugdig, om die reden zijn we dit jaar niet met haar naar de keuring gegaan. We hopen dat ze nog flink uitgroeid en willen dan volgend jaar gaan. Bewegingen zitten wel goed voor sterpredikaat maar wat denken jullie van het extrieur, zou ze een kansje maken? Het is een merrie van Polansky x Saros (ster&sport dres), de moeder is een volle zuster van de ggk hengst belisar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

db1
Berichten: 1772
Geregistreerd: 20-05-05

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 14:32

Niemand Huilen , andere foto's nodig mss?

x_Charlie

Berichten: 2890
Geregistreerd: 22-02-06

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:36

Sorry, ik heb geen verstand van beoordelen, ik wil alleen maar even zeggen dat ik dit een prachtig dier vind! *LOL*

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:57

Heb er ook weinig verstand van, ze ziet er wel erg atletisch uit.

vind het alleen ergens zonde dat als je paard nog zo jeugdig is en veel moet groeien dat je haar al berijd. Maar goed da's mijn mening Lachen

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:40

ze mag meer 'achter' het zadel hebben verder goede afdruk mooi hooogbenig misschien iets te veel naar voren gebouwd

gr colette

anneM_Ajax

Berichten: 2594
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Breukelen UT

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:22

ziet er op zich heel goed uit, zo van de foto's denk ik wel dat ze volgend jaar ster zal worden. Maar als ik jou was zou ik toch heel erg gaan longeren waarbij ze laag staat bij gezet. Ze heeft een deukje bij de overgang schoft/hals en dat is zeker niet gewenst.

Daarbij (sorry dat ik het zo zeg) vind ik de rijfoto buitengewoon verschrikkelijk om te zien. Als ze zo ook los en aan de hand loopt dan zijn haar bewegingen veel te stuwend en heel erg op de voorhand.

Als je haar nou longeerd met lage bijzet en dan een 2 maanden voor de keuring met elastische bandage rond dr kont en dan hoger bijstellen. dan gaat ze mischien wat opwaartser lopen (de bandage heeft dezelfde werking als pessoa maar veel lichter, een pessoa is te zwaar voor een jonkie). Maar daarvoor moet je haar nu laag bijzetten zodat ze meer bespiering krijgt in de hals en rug waardoor ze ook de achterhand er beter onder kan zetten. En met rijden juist niet zo diep laten komen want ze loopt zo echt extreem op de voorhand en dat is niet de bedoeling.

verder zoals ik al zij op stand ziet ze er heel goed uit. Mooie lange benen, nette rug moet alleen meer bespierd net als de hals. Ze heeft een mooie lange nek (beste is ongeveer 13 cm). Dr kont is ook erg mooi lekker ruim in alles. Maar dr achterbenen hadden wel meer buiging mogen hebben. Maar verder ziet ze er erg goed uit.

db1
Berichten: 1772
Geregistreerd: 20-05-05

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 09:02

Ha,

bedankt voor je reactie, kan van iedereen wat leren! Aan de hand en los loopt ze niet zo op de voorhand, gelukkig! Ik heb het idee dat het rijden wat veel voor haar is, dat ze balans niet kan houden en daarom als een duikbuit loopt...... Ik rij haar 3x per week een min of 10 a 15, dat is na mijn idee niet te veel. Ze moet er toch maar langzaam aan wennen, verder loopt ze overdag buiten en s nachts op stal.

Een ding begrijp ik niet helemaal in jou redenatie, ze loopt vind je te diep (dat ben ik met je eens) maar je geeft wel advies omhaar te longeren met een lage bijzet, kun je me uitleggen waarom je vind/denkt dat ze daar dan wel beter van zou worden? Niet dat ik je aanval ofzo maar dat kan ik niet helemaal met elkaar rijmen, ben benieuwd wat je idee daarachter is?

Over het rijden, ze loopt idd te diep maar ik heb zoiets, ik ga er op zitten, zit stil en geef alleen maar been, ik vraag niet met de hand, drijf haar er gewoon tegen aan. Ze gaat dus zelf zo laag lopen, ik en mijn instructrice hebben zoiets van als ze sterker wordt komt ze wel omhoog, ze loopt wel heel los daar beneden, dus niet vastgezet/trokken. Hoe zou jij dan proberen haar nu al wat hoger ingesteld te laten lopen?

Groetjes Merijn

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:23

Je kan hem al gerust wat meer ''bij''rijden. Dusd iets meer toestaan in je hand en dan bijrijden. Zodat ze wat horinzontaler komt.

Het laag aan de bijzet is voor de hals bespeiering. Tenminste dat bedoelt ze denk ik

anneM_Ajax

Berichten: 2594
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Breukelen UT

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:45

oeps beetje late reactie, was dit topic helemaal vergeten tot ik een pb van je krijg. Dat van het wel laag bijzetten en niet laag rijden is iid ook voor de halsbespiering, maar voornamelijk ook omdat ze aan de longeerlijn onbelast loopt. Dan is het voor een jong paard veel makkelijker om tegelijk de balans te bewaren en de achterhand er wat onder te brengen. Wat zoals je al aangeeft onder zadel qua balans wat moeilijk is voor haar. En nee je rijdt zeker niet te veel hoor heel mooi zoals je het doet. En ik voel me ook heel niet aangevallen hoor Lachen ik geef graag mijn visie als daarom gevraagd wordt en ik krijgt het ook graag van anderen Lachen

dollemina

Berichten: 878
Geregistreerd: 15-08-06

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:05

anneM_Ajax schreef:
Ze heeft een deukje bij de overgang schoft/hals en dat is zeker niet gewenst. Ik zie geen deukje hoor.Ze draagt de hals te hoog en aangezien een 3-jarige nog weinig bespiering voor de schoft heeft zie je dus een deukje. Niets aan de hand dus

Daarbij (sorry dat ik het zo zeg) vind ik de rijfoto buitengewoon verschrikkelijk om te zien. Als ze zo ook los en aan de hand loopt dan zijn haar bewegingen veel te stuwend en heel erg op de voorhand. Ik vind de rijfoto dus super eruit zien.Het paard wordt netjes naar de hand gereden. Je vergeet dat het paard 3 jaar is en het dus nog op de voorhand hoort te lopen zoals elk jong dier.
De achterhand komt er netjes onder en de amazone zit het paard voor niet in de weg.

Als je haar nou longeerd met lage bijzet en dan een 2 maanden voor de keuring met elastische bandage rond dr kont en dan hoger bijstellen. dan gaat ze mischien wat opwaartser lopen (de bandage heeft dezelfde werking als pessoa maar veel lichter, een pessoa is te zwaar voor een jonkie). Maar daarvoor moet je haar nu laag bijzetten zodat ze meer bespiering krijgt in de hals en rug waardoor ze ook de achterhand er beter onder kan zetten. En met rijden juist niet zo diep laten komen want ze loopt zo echt extreem op de voorhand ?? echt niet en dat is niet de bedoeling.Gewoon lekker blijven rijden en het paard naar de hand blijven rijden.
verder zoals ik al zij op stand ziet ze er heel goed uit. Mooie lange benen, nette rug moet alleen meer bespierd net als de hals. Ze heeft een mooie lange nek (beste is ongeveer 13 cm). waar heb je dit vandaan?? Dr kont is ook erg mooi lekker ruim in alles. Maar dr achterbenen hadden wel meer buiging mogen hebben. nee hoor, is prima Maar verder ziet ze er erg goed uit.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:35

@hetzusjevan: ben jij nou van de verdediging ofzo?
Er wordt gevraagd wat iemand van het paard vind...dan krijg je niet alleen maar reacties die je aanstaan.

Verder: mooi paard, mooie lijnen, halsaanzet is inderdaad minder mooi, achterbeen had iets meer gebogen mogen zijn.
Mooi hellend kruis, voorbenen mooi recht!

(rijfoto ziet er voor de leeftijd van het paard keurig uit)

dollemina

Berichten: 878
Geregistreerd: 15-08-06

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:48

Nee hoor, Ik geef alleen mijn mening.
Net zoals jullie doen.

db1
Berichten: 1772
Geregistreerd: 20-05-05

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 14:03

Zo reageert er helemaal niemand en zo komen er allerlei reacties! Dank jullie wel, wat ik al aangaf ik kan van iedereen wat leren en neem zeker een aantal aandachtspunten die zijn gegeven in de training van deze merrie mee.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:21

Ik zou deze merrie van de winter eigenlijk even lekker laten doen, qua rijden Knipoog Zo kan ze lekker nog even d'r energie steken in d'r lichaam, waardoor ze er vast en zeker volwassener uit gaat zien. Ik vind de merrie nog veelste jeugdig om d'r met net drie al ingereden te hebben.

zusje is blijkbaar van mening dat alles in en aangereden verbeterd kan worden. Er kan een hoop met trainen (longe werk valt daar ook onder) verbeterd woorden, maar niet alles. En een beoordeling is van wat we nu zien, dat doen ze op de keuring ook en dan gaan ze echt niet overal bij denken: "oh die is nog maar drie. Dat deukje is over een jaar of wat wel weg" (wat ik trouwens betwijfel)

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:22

Op stand vind ik het een hele aansprekende merrie. Ze lijkt wel een wat stijl achterbeen te hebben en van voor iets onderstandig te staan (is dit IRL ook zo of ligt het aan de foto?). De achterhand mist imo iets bespiering, lijkt nog wat meer kracht te mogen ontwikkelen, ook als ik de rijfoto's zo zie. Maar dat kan natuurlijk allemaal nog komen aangezien je haar nu in training hebt. Veel paarden knappen daar heerlijk van op. Verder heeft ze een mooie bovenlijn met voldoende lengte, een mooie schouder erin liggen en een aansprekend hoofd.
Ik zou me niet zo blind staren op de rijfoto. Train eerst maar lekker door en kijk maar eens volgend jaar rond maart/april hoe ze uit de winter is gekomen. Misschien kun je tegen die tijd als extra ondersteuning van de spieren en massa van je paard Pavo MuscleBuild gebruiken.
Voor de rest is het natuurlijk altijd nog maar de vraag hoe ze zich los laat zien op zo'n moment. Hoe zijn haar gangen los?

db1
Berichten: 1772
Geregistreerd: 20-05-05

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 22:01

Hallo,

de rijfoto is natuurlijk een moment opnamen, hier nog een foto van dezelfde dag waarop ze wat minder "duikboot" aandoet;

Afbeelding

Ik heb nu een aantal keer les gehad, nou ja les, mijn instructrice kijkt en zegt 15 min wat dingetjes en dan is het weer zat. Ik rij haar nu wat brutaler, minder afwachtend, dus rechterop zitten, goed been en stelling, en door het drijven iets of wat meer oprichting (is een groot woord) te krijgen. Dit pakt ze goed op.

Het paard is idd nog jeugdig, dat zijn alle nakomeling van uit deze moeder. We hebben een keer een nakomeling laten staan tot 4 jaar om toen aan te rijden, dat was een drama, die had veel te veel praatjes Haha! Dat willen we dus niet nog eens meemaken, daarom de keuze om deze merrie al vast te rijden, maar dat is maar 3 a 4 keer in de week, 10 a 15 min, meer niet. Jeugdig of niet, in mijn ogen is dit niet echt te veel.... het is idd wel zo dat ze achter nog wat slap is en meer bespiering moet krijgen, dat komt wel langzaam aan, mede door het rijden.

@VVALAR de merrie kan zeer goed bewegen (in onze ogen), moeder en andere nakomelingen zijn ster. Deze beweegt beter dan de merrie zelf en de andere nakomelingen, ze heeft een erg goede galop! Maar ja op een keuring is het maar net hoe ze zich laten zien natuurlijk.

nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Re: [E][KWPN]3 jarige merrie PolanskyxSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:03

anneM_Ajax schreef:
Daarbij (sorry dat ik het zo zeg) vind ik de rijfoto buitengewoon verschrikkelijk om te zien. Als ze zo ook los en aan de hand loopt dan zijn haar bewegingen veel te stuwend en heel erg op de voorhand.

Als je haar nou longeerd met lage bijzet en dan een 2 maanden voor de keuring met elastische bandage rond dr kont en dan hoger bijstellen. dan gaat ze mischien wat opwaartser lopen (de bandage heeft dezelfde werking als pessoa maar veel lichter, een pessoa is te zwaar voor een jonkie). Maar daarvoor moet je haar nu laag bijzetten zodat ze meer bespiering krijgt in de hals en rug waardoor ze ook de achterhand er beter onder kan zetten. En met rijden juist niet zo diep laten komen want ze loopt zo echt extreem op de voorhand en dat is niet de bedoeling.


Sorry hoor, maar een driejarige ga je echt niet al zo intensief longeren! Laat het dier eerst sterker en bespierder worden zonder het al meteen aan alle kanten vast te zetten! De amazone zit er vriendelijk op met een niet-storende houding, als het paard uit zichzelf zo loopt wordt het in ieder geval niet in deze houding gedwongen en dit zal op dit moment het gemakkelijkst zijn voor het dier. Als het straks meer bespiering krijgt en sterker wordt, dan komt dat vanzelf goed. Iemand die net begint te lopen laat je toch ook niet meteen een hele hindernisbaan doen en iemand die net begint te turnen dwing je ook niet in een split of een spagaat! Bovendien ken ik de achtergrond van de amazone een beetje en haar instructrice, die weten echt wel waar ze mee bezig zijn!