[EH] KWPN merrie welke hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cath

[EH] KWPN merrie welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 15:31

Hallo ik ben best benieuwd welke hengst bij mijn paardje zou passen.
Ik wil het liefst een dressuur hengst die haar slechte punten kan verbeteren.
En wat jullie van dr vinden. Alvast bedankt Vork

Staand:Afbeelding
Meest duidelijk hoofdfoto:Afbeelding
Haar stap:Afbeelding
Haar draf:Afbeelding
Galop:Afbeelding
en deze Afbeelding
Springfoto's:Afbeelding
Afbeelding

Verbeter punten die ik zelf vind:
-Haar draf mag ruimer en ze mag dan haar achterhand beter gebruiken.
-Haar hoofd is iets grof.
-En haar hals is ook niet zon sterk punt.

Er zullen vast nog wel veel meer verbeter punten zijn maar ik noemde degene die mij gelijk binnenschoten.

Verder heeft ze een goed karakter en wil graag voor je werken.
Dit is haar afstamming:http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=129964

Cath

Re: [EHK] KWPN merrie welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 17:44

niemand? Bloos Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:19

Het zijn geen goede foto's. Die standfoto is niet recht en niet compleet en van een rare hoek. Een hoofdfoto alleen is niet essentieel voor je vraag. Je kan niks met een rijfoto waar het hoofd weg is of een vage galopfoto ver weg Verward Springt ze altijd zo over hindernissen, ook als ze hoger worden?

Het lijkt mij een groot, enigsinds grof paard, maar dat is met die afstamming niet verwonderlijk. De keuze voor Derrick voor deze afstamming ontgaat mij totaal.

Wat mij opvalt is de steile schouder die wrs bij Lucky boy vandaan komt. Als je je paard meer van achter erbij gaat rijden, dus actiever van achter laat worden dan komt die ruimte er vanvoor vanzelf wel bij. Dat is geen fokfout dat is een rijtechnisch iets wat jezelf met goed lesnemen op moet lossen. Een steile schouder beperkt wel wat, maar beter gebruik van de achterhand door rijtechnisch aan te pakken zorgt vanzelf voor de ruimte van voor.

Wat vind je aan de hals niet goed?

Een dressuurhengst lijkt mij voor deze merrie het meest geschikt, daar ze in springen niet echt uit lijkt te blinken zo van deze 2 foto's te zien.

Wat wil je met het veulen doen? De merrie is nog jong genoeg om een aantal jaren te wachten en te kijken hoe ze het in de sport doet. Voor de verkoop is dit papier niet intressant, welke hengst je er ook opzet.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 19:17

Nee ik wou een veulen voor mezelf en ook wou ik haar over een aantal jaar laten dekken. En dan kijk ik idd hoe het gaat met de wedstrijden.

De foto's zijn alleen voor het idee hoe haar gangen zijn ik heb ook betere rij foto's maar die staan niet op deze computer.
Eigenlijk geef je heel ander commentaar dan ik meestal krijg van mensen maar ieder heeft zo zijn eigen mening..
Zo groot is ze niet, ongeveer 165.
Springen gaat haar integendeel goed af over hogere hindernissen springt ze met ruimte over..
Oja, haar hals vind ik een beetje ielig maar dat is natuurlijk voor een deel een kwestie van een goede training als ik haar hals wat bespierder wil.
Maar wel bedankt voor je reactie want hier leer ik ook weer van.Lachen

Sammie

Re: [EH] KWPN merrie welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:09

Wat betreft de springfoto's, dit zijn nog lage hindernissen. Ze springt met ongelijke voorbenen en open. Vandaar die opmerking over het springen. Heb je ook echt springles? Wat zegt je springintstructeur(m/v) ervan?

Wat betreft het andere commentaar van andere mensen: Kijk, iemand gaat niet jouw paard tot in de grond toe afbranden, dat is ook helemaal niet nodig maar als je erbij staat en dan geven ze nooit een volledig objectief beschrijving van je merrie. Ze willen je immers niet kwetsen of laten denken dat ze jouw paard niet leuk vinden. Ik ken jouw paard verder helemaal niet, ik kan hier objectief mijn mening geven. Het is en blijft natuurlijk een mening. Wilt niet zeggen dat ik je paard niet leuk vindt of dat het een slecht paard is, maar ik heb er verder geen baat bij om je paard ofwel de hemel in te prijzen ofwel de grond in te stampen. Je vraagt om een advies voor een veulen later te fokken. Daar ik aanneem dat je een verbetering van de merrie/hengst wilt waar je later wat leuks mee wilt doen, geef ik dus mijn eerlijke mening. (ik hoop dat het een beetje overkomt wat ik duidelijk probeer te maken) Een mening die trouwens op slechte foto's is gebaseerd Knipoog . Als je andere foto's (lees: betere) kan je merrie heel anders overkomen.

Met groot bedoel ik trouwens niet de hoogte, maar d'r hele bouw. Het Gelderse zie je er duidelijk in terug.

D'r hals vind ik eerlijk gezegd zo iel nog niet, hij is horizontaal aangezet. Meer bespiering kun je wel in fokken. Wil je er bij de merrie iets aan bespiering op krijgen dan zou je d'r rond en laag moeten rijden (en bij elkaar) zodat ze de hele spier over d'r rug en hals moet gebruiken. (Doe dit wel met goed lesnemen Knipoog ) Ook die hals vind ik toch typisch iets 'lucky boy' achtigs. Of het is toeval Haha! Ik heb ook een lucky boy kleindochter (via een zoon van LB) en hier en daar herken ik toch wel bepaalde dingen. Alleen die van mij is een stuk beknopter.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 10:57

Ik heb echt springles en ze springt met gemak over 125 heen.
Degene van wie ik springles heb vind ook dat ze een goede techniek heeft.
Ik was helemaal vergeten te zeggen dat met name de spring foto's 1,5 jaar geleden zijn gemaakt.
Ook heb ik goede dressuurles dus het gaat helemaal goedkomen:D Verder bedankt voor je commentaar zo weet ik precies hoe haar bespiering beter kan worden.
Toevallig rijd ik haar nu ook rond en laag en ik zie dat dat idd helpt. Lachen

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 12:28

Heeft er verder nog iemand een idee welke dressuur hengst voor haar geschikt zou zijn?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:00

www.stal-smeets.com Alabastro....

Wanneer ik kijk naar wat hij bij mijn merrie verbeterd heeft qua hoofd hals en gangwerk, kan ik hem iedereen aanraden. Kijk maar eens in mijn profiel. Op de foto waar het veulen buiten staat steekt de moeder net haar hals "binnen" de foto.

Verder is de hengst betaalbaar, heeft een bijzondere kleur, fokt uniform en heeft een super karakter!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 12:17

dat is idd een erg mooie hengst bedankt voor je berichtje Lachen

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 22:13

wie heeft er nog meer hengsten die voor haar geschikt zouden zijn in gedachten?

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 12:42

niemand?

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:58

heeft er niemand nog een hengst in gedachten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:59

Misschien toch maar betere fotos plaatsen Haha!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 22:31

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo.. Dit zijn denk ik wel goede foto's

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 22:38

oja dan ook nog wat spring foto's: en nog 1 van dr stap
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo dit is denk ik wel goed zo anders kun je kijken in mijn onderschrift voor nog meer foto's.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 16:53

heeft er dan nu iemand een idee welke hengst bij haar zou passen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:00

Maakt het stamboek nog uit?

Weet je zo saai, ik wil je dolgraag helpen maar ik kan alleen maar Flemmingh bedenken op het moment. Flemmingh doet het goed met lucky boy kinderen. Denk aan Krack c en Lingh beide Flemmingh x een zoon v. Lucky boy. Flemmingh is een goede hengst, maar hij geeft ontzettend weke lendenen en rug door. Verder is hij ook niet zo origineel, vaak gebruikt. Maar als je dat niet erg vind, zou je eens naar Flemmingh moeten kijken. Het is van origine een Duitse 'spring'hengst, maar zijn nafok doet het beter in de dressuur. Al zitten er ook wel springers tussen.

Afbeelding

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 17:19

oke bedankt, ik zal er ff naar kijken.