[E][gron]Beoordeling Groninger jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SpiedSkeet

[E][gron]Beoordeling Groninger jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 21:11

Ik ben benieuwd wat jullie van deze groninger jaarling vinden. Het is een Meinhold x Brandt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 28-07-06 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tag in titel

berijl

Re: [E][KWPN]Beoordeling Groninger jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:03

ik ben nog niet echt thuis in de groningerwereld dus kan geen goede beoordeling geven over de raskenmerken. Daar waag ik me dan ook niet aan. Haha!

Persoonlijk vind ik de jaarling wat schraal op de ribben maar wellicht hebben anderen daar een andere mening over. Bloos

Ben benieuwd naar de meiningen van de echte kenners! Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door berijl op 28-07-06 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:10

Is zo nog wat moeilijk te zeggen ik kijk meestal ook naar beweging.
Zo op stand zou hij idd wat meer vlees mogen hebben.
Hij heeft wat weg van zijn opa Gerlinus (ik weet niet of Meinhold zo vroeger ook was) de lange rug heeft hij iig wel van Gerlinus.
Dat wil niet zeggen dat het niet goed is.

Hij staat niet zo heel mooi en dat kan ook al een heel ander beeld geven van een paard. (Is best moeilijk die jaarling van ons staat ook altijd hoe die niet moet staan)
Hij heeft wel een heel aansprekend en mooi hoofd Knipoog
Probeer hem eens zo te laten staan als je een foto maakt.
Afbeelding
Geeft vaak al een ander beeld van je paard, dit is trouwens een foto van Gerlinus welke gemaakt is door Claudia Pelsmaeker.
Niet alle hengsten willen zo staan hoor je ziet ze ook vaak anders op foto's staan.

Verder hier een foto van Meinart als jaarling das ook een Meinhold.
Afbeelding
Meinart is vorig jaar goed gekeurd voor de dekdienst.
Heb je nog een foto van je jaarling in draf?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:48

Boos! Boos! Boos!
Nou had ik net een heel stuk getypt dat ik wou plaatsen... Moet ik opnieuw inloggen; hele verhaal weg!!!

Maar goed, dan de beknopte versie nog maar een keer...

Om te beginnen vind ik het een hele mooie kleur.
Hij is inderdaad zoals hierboven opgemerkt wat aan de schrale kant. (misschien dat een wormkuurtje een idee is?) Maar ik zie een enter/twenter persoonlijk liever wat schraal dan veel te vet...

Wat de bouw aangaat kan ik er nog weinig van zeggen. Hij is enorm overbouwd (wat alleen maar goed is), en dat zou ook een reden voor mij zijn, waarom ik er dit najaar nog niet mee naar een keuring zou gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat zijn type en beweging er door zijn bouw op het moment er optimaal zullen uitkomen.
Hoe zijn beweging verder is kan ik vanaf hierachter niet bekijken Knipoog
Hij lijkt wel de maat te krijgen voor zover ik dat op de foto's kan beoordelen.

Over zijn bloedlijn zou ik als ik jou was eens contact opnemen met de FTC (fok technische comm.) van de Vereniging het Groninger Paard. Omdat het stamboek van de Groningers natuurlijk niet zo groot is moeten we enorm oppassen voor teveel inteelt.
Helaas voor jou zijn er al een aantal hengsten die het Gerlinus/Bazalt bloed in zich hebben. De vraag is dus: willen ze er nog wel eentje?
Aan de andere kant: als jouw hengst zeer goed in het type staat en dito kan bewegen kunnen ze bijna niet om hem heen...

In ieder geval heel veel plezier en succes met hem!
Nou ik ga nogmaals proberen dit te plaatsen.... Knipoog

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 11:28

Dat hij schraal is klopt. Normaal gesproken hebben we ze liever wat schraler als met een dikke pens, maar door de droogte is het gras nu van erg slechte kwaliteit. We gaan ze nu dus weer bijvoeren met veulenbrok.

@hananya, allereerst onwijs bedankt voor je commentaar. Hoe kom ik in contact met de FTC? Wel een goeie tip om hier eens een mail/brief heen te sturen.
Ik zal binnenkort even wat draf foto's neerzetten als het gaat lukken ze te maken. Met dit warme weer is hij liever lui dan moe Haha!

odetteke

Re: [E][gron]Beoordeling Groninger jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:52

Zo te zien zijn er erg weinig mensen die het aandurven om groningers te beoordelen Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:37

Tja, je moet wel ergens verstand van hebben wil je iets kunnen beoordelen. En soms kun je beter je mond houden, ik wil best eerlijk reageren maar of de TS daarop zit te wachten, nee. Ik vind het namelijk echt op heel veel punten (uitstraling, hoofd, hals, croupe, achterbeen, rug) een foeilelijk jaarling, maar dat is alleen mijn mening... en nogmaals ik weet niet of een liefhebber van groningers het fijn vind om door een wellicht in hun ogen onkundige te worden beoordeeld. En daarbij, het zij gezegd, de meeste jaarlingen zijn naarlingen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:44

Oh oh ik maak vast geen vriendjes, maar wilde uitleggen waarom ik vaak niet reageer op beoordelingen, sorry.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:42

Even toch een reactie! Allereerst Mireille 1970 mag je gerust een eerlijke mening geven want waarom zou iemand anders vragen om een exterieur beoordeling.
En eigenaars van Groningers kunnen heus wel wat krietiek verdragen.
Een jury zal ook niet lieggen maar zij zullen wel professioneler hun woorden kiezen.

Allereerst raad ik je aan om ook uit te leggen waarom je bepaalde exterieur kenmerken niet mooi vind en hoe je het liever zou zien.
Gewoon foeilelijk is niet een duidelijk omschreven exterieur beoordeling en zul je een jury nooit horen zeggen.
En even goede vrienden het is echt niet meteen dat je vijanden kweekt met je afwijkende mening.
De meeste jaarlingen zijn naarlingen? kun je uitleg geven wat je hiermee bedoeld?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:16

Ilegra schreef:
Even toch een reactie! Allereerst Mireille 1970 mag je gerust een eerlijke mening geven want waarom zou iemand anders vragen om een exterieur beoordeling.
En eigenaars van Groningers kunnen heus wel wat krietiek verdragen.
Een jury zal ook niet lieggen maar zij zullen wel professioneler hun woorden kiezen.

Allereerst raad ik je aan om ook uit te leggen waarom je bepaalde exterieur kenmerken niet mooi vind en hoe je het liever zou zien.
Gewoon foeilelijk is niet een duidelijk omschreven exterieur beoordeling en zul je een jury nooit horen zeggen.
En even goede vrienden het is echt niet meteen dat je vijanden kweekt met je afwijkende mening.
De meeste jaarlingen zijn naarlingen? kun je uitleg geven wat je hiermee bedoeld?

Allereerst is "de meeste jaarlingen zijn naarlingen" een algemeen bekende opmerking om aan te geven dat paarden er vaak als jaarling naar voor staan, dus niet op hun knapst zijn zeg maar.

Ik heb inderdaad geen professionele woorden gebruikt. Ik zou het anders kunnen formulen, sorry.

Wat mij opvalt is de hals die er ondersteboven instaat, veel onderhals, hertenhals neigend. Het paard kijkt wat gewoon de wereld in, heeft wat weinig uitstraling in het oog. Het hoofd had een sprekendere vorm mogen hebben, het paard is wat gebogen op het neusbeen en voorhoofd. De rug kent na de schoft een duidelijke dip, de schoft is kort en loopt niet mooi door, het achterbeen is recht en de croupe ligt erop en is wat dakvormig zeg maar. Met een korte broekspier en gezonken lendenpartij als gevolg.

Zoiets?

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 21:08

Dank je Mireille, ik kan best wat hebben hoor! Daarbij kan het nog een heel stuk verbeteren bij het uitgroeien van het paard dacht ik (als ik ongelijk heb moet je het zeggen hoor)
Verder zit ik ook niet echt in de wereld van de Groningers, dus ik ben ook wel benieuwd naar wat de groninger kenners van hem vinden.

Brand maar los!