Dekhengst met kleur gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 23:35

Voor mijn palomino merrie ben ik opzoek naar een dekhengst met een leuk kleurtje <3 Uiteraard zijn er al een aantal meer van dit soort topics maar ik ben zelf daarin het overzicht een beetje kwijt en ze zijn vaak ook wat verouderd, daarom dat ik nu zelf een poging waag. :o

Richtlijnen van wat ik zoek:
- stokmaat vanaf ongeveer 165
- liefst richting spring gefokt (hoeft geen wereld paard te zijn)
- valk, palomino of vos bont (homozygoot!) maar sta ook open voor andere leuke kleurtjes.

Ik had zelf een hele gave valk hengst gezien bij Hs Meijer, maar deze bleek helaas verkocht te zijn -O- Dus ik ben nu weer opnieuw opzoek. Eventuele hengsten die al op mijn lijstje staan zijn: krem’s golden sunshine (https://hs-meijer.app/1971758) en Gallito Pujedo (https://www.gallito.info/gallito) al is de laatste niet perse echt een spring paard.

Uiteraard word er ook gekeken naar de bouw van de hengst en of hij in dat opzicht bij mijn merrie past!

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! Ik ben benieuwd of er iets leuks uitkomt. :D

Niqui

Berichten: 2175
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 06:32

Ik vind die kleurtjes altijd leuk en zat even te kijken bij de eerste hengst die je noemt: mc Jonnas. Daar staat bij dat hij niet beschikbaar is voor merries met een verdund gen. Valt palomino daar dan niet onder? Of is dat dan een uitzondering?

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:08

Ik denk dat je idd eerst moet vragen of ze een merrie met kleur dekken. Meestal doen ze dit niet om concurrentie te voorkomen..

Er zijn meerdere groepen op Facebook met dekhengsten, waar ook de wat minder bekende genoemd/geadverteerd zijn. Ik zou die richting op gaan. Oproepje op Facebook.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:34

Het KWPN heeft de Gelderse palomino hengst Odin. Is veelzijdig gefokt, of hij echte springaanleg mee zal geven weet ik niet.

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:35

Niqui schreef:
Ik vind die kleurtjes altijd leuk en zat even te kijken bij de eerste hengst die je noemt: mc Jonnas. Daar staat bij dat hij niet beschikbaar is voor merries met een verdund gen. Valt palomino daar dan niet onder? Of is dat dan een uitzondering?


TS noemt die hengst dan ook niet :D
De webpagina van het hengstenstation begint gewoon met die hengst.

TS: met dekken met valk en palomino heb je ook 25% kans op gewone kleur (naast 25% kans op dubbel verdund, dus cremello/perlino). Je hebt, of je nu met 'dubbel verdund', 'verdund' of met 'gewoon' dekt, altijd maar 50% kans op opnieuw een enkel-verdund veulen.

Als je 100% zeker op één of andere manier 'kleur' wilt kun je dus beter kijken naar homozygoot bont of bv few spots appaloosa (omdat je dan 100% kans op stippen hebt, few spots is nl homozygoot). Maar of die laatste er in springgefokt warmbloed zijn durf ik niet te zeggen :D

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:07

Elisa2 schreef:
Het KWPN heeft de Gelderse palomino hengst Odin. Is veelzijdig gefokt, of hij echte springaanleg mee zal geven weet ik niet.

Hij is wffs drager dus je moet je merrie wel hierop hebben laten testen.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:14

En White dream? Van Amhorses?

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 09:18

Bedankt al voor het meedenken allemaal! <3

Meteen even een kleine toevoeging:
Een vos kleurige springhengst zou ik trouwens ook wel een leuke optie vinden! Wel eentje met wat meer ‘body’ en niet te lang gelijnd, maar dat geld eigenlijk een beetje voor alle hengsten die ik uit zoek. :=

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 09:19

Elisa2 schreef:
Het KWPN heeft de Gelderse palomino hengst Odin. Is veelzijdig gefokt, of hij echte springaanleg mee zal geven weet ik niet.


Oh die had ik nog nergens voorbij zien komen, daar ga ik even naar kijken dankjewel!

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 09:32

Ibbel schreef:
Niqui schreef:
Ik vind die kleurtjes altijd leuk en zat even te kijken bij de eerste hengst die je noemt: mc Jonnas. Daar staat bij dat hij niet beschikbaar is voor merries met een verdund gen. Valt palomino daar dan niet onder? Of is dat dan een uitzondering?


TS noemt die hengst dan ook niet :D
De webpagina van het hengstenstation begint gewoon met die hengst.

TS: met dekken met valk en palomino heb je ook 25% kans op gewone kleur (naast 25% kans op dubbel verdund, dus cremello/perlino). Je hebt, of je nu met 'dubbel verdund', 'verdund' of met 'gewoon' dekt, altijd maar 50% kans op opnieuw een enkel-verdund veulen.

Als je 100% zeker op één of andere manier 'kleur' wilt kun je dus beter kijken naar homozygoot bont of bv few spots appaloosa (omdat je dan 100% kans op stippen hebt, few spots is nl homozygoot). Maar of die laatste er in springgefokt warmbloed zijn durf ik niet te zeggen :D


Dat klopt inderdaad! Ik bedoel die Palomino van hun :=

Volgens mij is het met valk inderdaad 25% kans op zowel Palomino als valk en dan 12,5% kans op zowel vos, bruin, cremello of perlino. (Ben er niet super erg in thuis hoor maar dit is wat ik eruit begrijp) Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dan alleen de bruin een ‘saaie’ kleur vind. Begrijp me niet verkeerd, ik vind bruine paarden ook prachtig hoor! Heb er zelf ook 1 <3 Al zal m’n voorkeur dan vooral naar de Palomino, valk of vos kleur gaan.

Appaloosas vind ik ook prachtig maar durf dat niet te fokken… das al helemaal een gok wat eruit komt en dan ben ik bang dat ik het resultaat niet nooit vind. Die zou ik dan liever kopen.
Bont vind ik ook heel mooi! Vind het alleen jammer dat de meeste homozygote bonte hengsten zwart bont zijn… zou er dan liever een vos bonte opzetten maar ja die zie ik dan weer nergens. (Of ik ben te moeilijk haha)

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 09:32

Albert schreef:
Elisa2 schreef:
Het KWPN heeft de Gelderse palomino hengst Odin. Is veelzijdig gefokt, of hij echte springaanleg mee zal geven weet ik niet.

Hij is wffs drager dus je moet je merrie wel hierop hebben laten testen.


Goed dat je het zegt, dankjewel!

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 09:33

Kabayo schreef:
En White dream? Van Amhorses?


Deze ken ik! Denk alleen dat als ik voor een hengst met dubbele verdunning ga, een perlino me iets meer aanspreekt.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:36

Vos springhengsten zijn er natuurlijk genoeg, maar om die aan te raden is toch echt meer informatie nodig. Standfoto merrie, afstamming, verbeterpunten etc.

Het belangrijkste is denk ik om te kijken naar een hengst die echt kan verbeteren, en daarna de kleur en kleurkansen voor het veulen zodat als het wel een saaie bruine wordt het toch een verbetering blijft op de merrie. :-)

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:38

Perlino geeft wel weer kans op valk iv basis zwart. Maar Kijk eens bij Laurentii die heeft een (vos) bonte ggh in de springrichting gefokt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:39

Heb je een foto van je merrie? Kleurtjeshengsten roepen is leuk, maar hij moet de merrie wel aanvullen/kunnen verbeteren.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:42

Houd wel rekening met dubbele verdunning (crcr) dat je wel een veulen fokt dat minder goed verkoopt en veel zorg nodig heeft.
Wij hebben hier cremello’s gehad en die hadden vaak last van de zon met hun blauwe ogen, dus continu knijpen bij fel licht en daardoor spooky worden. (Niet handig in een parcours)
Maar daarnaast was overdag buiten helemaal geen doen met heet weer. Verbranden huid rond ogen, neuzen, lippen en kootholtes. Zelfs ooit een verbrande kont gehad bij 1.
Die moest altijd in een pyjama en compleet ingesmeerd en met UV masker naar buiten. Ik zou het niet nog een keer willen.. iedere ochtend 20 min bezig voor hij naar buiten kon.
Ik zou eerder kijken naar een leuke voshengst die je merrie kan verbeteren, dan op kleur fokken.

Furst
Berichten: 618
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:50

Vind het wel een gekke regel als je een cremello hengst aanbied, dat ie dan geen verdunningen mag dekken. Pas op, vind het een betere regel, moest dit nu een palomino zijn. Binnen het fjordenstamboek bijvoorbeeld, zou deze regel er ook wel mogen komen bij de verdunningen. Maar als cremello hengsthouder, vind ik het een rare regel :')

In Belgie staat ook een valk PRE hengst, Jacobo. Ik weet niet of dat je wat is natuurlijk. Maar ben het wel eens met San87 ivm het aanvullen van je merrie :j

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 09:55

Elisa2 schreef:
Vos springhengsten zijn er natuurlijk genoeg, maar om die aan te raden is toch echt meer informatie nodig. Standfoto merrie, afstamming, verbeterpunten etc.

Het belangrijkste is denk ik om te kijken naar een hengst die echt kan verbeteren, en daarna de kleur en kleurkansen voor het veulen zodat als het wel een saaie bruine wordt het toch een verbetering blijft op de merrie. :-)


Klopt! Toevallig had ik het hier gisteren nog met mijn vriend over. Wat hadden het over de kansen etc en toen zei ik ook van maar er kan dan ook gewoon nog steeds een bruin veulen uit komen, daarom moet de hengst wel wat hebben zodat als ie gewoon bruin is hij bijvoorbeeld wel de kwaliteit (hopelijk) over geeft.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:56

Furst schreef:
Vind het wel een gekke regel als je een cremello hengst aanbied, dat ie dan geen verdunningen mag dekken. Pas op, vind het een betere regel, moest dit nu een palomino zijn. Binnen het fjordenstamboek bijvoorbeeld, zou deze regel er ook wel mogen komen bij de verdunningen. Maar als cremello hengsthouder, vind ik het een rare regel :')

In Belgie staat ook een valk PRE hengst, Jacobo. Ik weet niet of dat je wat is natuurlijk. Maar ben het wel eens met San87 ivm het aanvullen van je merrie :j

Puur voor de concurrentie hoor. Dat je niet een nieuwe cremello dekhengst fokt. Omdat iedereen tegenwoordig kleurtjes wil hebben

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 10:00

_Zsazsa_ schreef:
Houd wel rekening met dubbele verdunning (crcr) dat je wel een veulen fokt dat minder goed verkoopt en veel zorg nodig heeft.
Wij hebben hier cremello’s gehad en die hadden vaak last van de zon met hun blauwe ogen, dus continu knijpen bij fel licht en daardoor spooky worden. (Niet handig in een parcours)
Maar daarnaast was overdag buiten helemaal geen doen met heet weer. Verbranden huid rond ogen, neuzen, lippen en kootholtes. Zelfs ooit een verbrande kont gehad bij 1.
Die moest altijd in een pyjama en compleet ingesmeerd en met UV masker naar buiten. Ik zou het niet nog een keer willen.. iedere ochtend 20 min bezig voor hij naar buiten kon.
Ik zou eerder kijken naar een leuke voshengst die je merrie kan verbeteren, dan op kleur fokken.


Heel eerlijk gezegd hoop ik stiekem niet op eentje met een dubbele verdunning… al is t alleen al voor de kleur. Vind sommige echt prachtig maar dat ligt er maar net een beetje aan hoe het uitpakt. Wil daarom liever ook geen perlino of cremello hengst.

Furst
Berichten: 618
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:01

Kabayo schreef:
Furst schreef:
Vind het wel een gekke regel als je een cremello hengst aanbied, dat ie dan geen verdunningen mag dekken. Pas op, vind het een betere regel, moest dit nu een palomino zijn. Binnen het fjordenstamboek bijvoorbeeld, zou deze regel er ook wel mogen komen bij de verdunningen. Maar als cremello hengsthouder, vind ik het een rare regel :')

In Belgie staat ook een valk PRE hengst, Jacobo. Ik weet niet of dat je wat is natuurlijk. Maar ben het wel eens met San87 ivm het aanvullen van je merrie :j

Puur voor de concurrentie hoor. Dat je niet een nieuwe cremello dekhengst fokt. Omdat iedereen tegenwoordig kleurtjes wil hebben


Ik snap dat niet.. als ze dat toch willen, dan doen ze het wel met een buitenlandse hengst. En straks zijn alle palominos en valken van hun hengsten en is er niets nieuw meer :P

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 10:12

Ik kan op dit moment niet echt n goede stand foto vinden, maar kan wel even kijken of ik er anders vanmiddag een kan maken.

Het veulen is trouwens gewoon voor mezelf bedoelt en niet voor de verkoop. Dus wat er ook uit komt qua kleur of weet ik het wat, hij blijft gewoon lekker bij mij. :o

Wat misschien wel handig is, is haar afstamming: https://angloeuropeanstudbook.nl/databa ... llovera-ch
Ik vind het zelf wel een leuke mix, maar het is natuurlijk niet een wereld (spring) paard. Al laat ze wel leuke bewegingen zien!
Eind doel met het veulen zal wel een beetje richting de allround/eventing kant zitten… maar hoeft niet op de Olympische spelen mee te doen. (Al zal ik zeker niet weigeren als ie dat aanbied _O- )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:31

Is ze (zwaar)warmbloed x paint horse? En volgens de data die je deelt is ze valk?

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:55

Ominira schreef:
Heel eerlijk gezegd hoop ik stiekem niet op eentje met een dubbele verdunning… al is t alleen al voor de kleur. Vind sommige echt prachtig maar dat ligt er maar net een beetje aan hoe het uitpakt. Wil daarom liever ook geen perlino of cremello hengst.


Dan kun je dus gewoon met een vos dekken. Je kans op opnieuw een palomino is 50%. Wat ik al eerder schreef, dat geldt óók als je dekt met een palomino, terwijl je daar dus wél 25% kans hebt op dubbel verdund.

Fokken met een enkel verdund paard (of het nu een valk, smokey of palomino is) geeft áltijd maar 50% kans op opnieuw een enkel-verdund veulen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 14-04-24 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 10:55

_San87_ schreef:
Is ze (zwaar)warmbloed x paint horse? En volgens de data die je deelt is ze valk?


Ja vader is van de Gelderse kant en moeder paint. Ik snap ook nie waarom ze erin staat als valk… ze is toch echt hartstikke blond :j

Dit is mijn merrie!
Afbeelding
Voorpluk hoort wit te zijn maar is een beetje vies :=

En hier net geboren
Afbeelding

Afbeelding