Hengstenkeuze Rosa Lee (Lord Europe x Vivaldi x Inspekteur)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Hengstenkeuze Rosa Lee (Lord Europe x Vivaldi x Inspekteur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 20:54

Hallo allemaal,

Dit jaar staat mogelijk in de planning om Rosa Lee te laten dekken. Beetje afhankelijk van wanneer haar cyclus op gang komt.

Op dit moment is ze nog erg jeugdig. Ze is vervroegd uit de opfok gehaald omdat ze niet meer aarde in de groep waardoor ze vreselijk was afgevallen. Ze is gelukkig in een rap tempo aan het bijtrekken. Helaas heb ik daardoor nog niet de meest voordelige foto's beschikbaar.

Hierbij haar gegevens:
https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-658909

Pluspunten van Rosa:
- Zeer intelligent en speels. Tot soms vervelends toe _O-
- Uitmuntende stap.
- Goede tot zeer goede draf met duidelijke aanleg tot sluiten en veel veer.
- Goede galop. Ruim voldoende buiging in de gewrichten. Correct bergop.
- Heel goed achterbeen.
- Hele sterke voeten. Brokkelen en scheuren nooit.
- Röntgenologisch volledig goedgekeurd inclusief rug en hals. Heeft ook haar D-OC (staat nog niet geregistreerd bij KWPN).

Aandachtspunten van Rosa:
- Ondanks haar erg blij ei karakter, kan ze ook heel pittig en wakker zijn. Ze zou wat makkelijker mogen ontspannen en kneedbaarder mogen zijn.
- Voorbenen neigen zeer lichtjes naar de franse stand.
- In galop zou ze iets meer lossigheid in de bovenlijn mogen laten zien.
- Mag iets meer bot hebben.
- Mag meer maat hebben. Ze is op dit moment net aan 1,62/1,63m.

Huidige shortlist aan hengsten:
- Omar Sharif. Staat op dit moment op nr. 1.
- Pjethro. Is alleen wel terugfok op Vivaldi.
- Mauro Turfhorst.
- Kyton. Iets "ouderwetser" maar geeft bewerkbaar beeld en ruim voldoende bot.

Misschien hebben jullie ideeën? Het veulen zal sowieso uiteindelijk worden verkocht.

Alvast veel dank voor het meedenken!

Rosa in januari:
Afbeelding

Rosa als dagelijks varken....:
Afbeelding

Rosa begin februari:
Afbeelding

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:56

Lief hoofdje, maar echt nog een baby, ik zou een jaartje wachten.

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 21:01

KootMiraDrum schreef:
Lief hoofdje, maar echt nog een baby, ik zou een jaartje wachten.

We gaan ook niet forceren. We laten ook echt de cyclus natuurlijk komen. Ze is hard aan het ontwikkelen op dit moment en dat baby-achtige is op het moment in een rap tempo aan het verdwijnen. Helaas heb ik nog geen recentere foto's. Het weer zit niet echt mee om wat mooie foto's te kunnen maken.

Maar mocht haar cyclus te laat komen en/of haar huidige groei komt weer een beetje tot stilstand, dan krijgt ze lekker een jaartje extra. Desondanks willen we wel al serieus erover nadenken.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hengstenkeuze Rosa Lee (Lord Europe x Vivaldi x Inspekteur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:06

Ik zou ook een jaartje wachten.
Wil je het veulen verkopen, dan is het belangrijk dat je merrie wat predicaten heeft. (PROK, WFFS, D-OC, -voorlopig- Keur). Liefst nog IBOP ofzo. Daarvoor moet ze wel ohz zijn.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:07

Maat en bot lijken mij wel belangrijk voor deze merrie. Ik snap even niet hoe je bij de hengsten van je lijstje bent gekomen, ze zijn allemaal nogal verschillend. Pjethro is niet heel groot of massaal. Absoluut een fijne beweger, maar ik zou die toch liever bij een wat massalere, grotere merrie willen doen.
Omar Sharif is ook een goede hengst, maar daar zou ik ook graag een wat grotere merrie bij willen hebben.
Mauro en Kyton snap ik wat beter van je lijstje.

Wat vind je mede-fokker ervan? Ik denk dat hij ook vast wel serieuze opties heeft? Hij heeft onder andere die grote, stoere andere Escamillo zoon staan (die al wel de wéreld dekt op het moment).

Predicaten zijn inderdaad wel aan te raden, zéker als je het veulen wilt gaan verkopen.

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: Hengstenkeuze Rosa Lee (Lord Europe x Vivaldi x Inspekteur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 21:28

Zoals eerder aangegeven zal het zeer afhankelijk zijn van de komende 2/3 maanden hoe ze zich ontwikkeld of ze dit jaar gedekt wordt. De kans is zeker groot dat ze nog een jaartje krijgt. We hebben geen haast en ongelooflijk plezier in het werken/verwennen met/van haar. Desondanks willen we wel serieus oriënteren. Want er is zo vreselijk veel om uit te kiezen tegenwoordig....

Omar en Pjethro zijn op de lijst gekomen door de eerste indrukken die we hebben vanwege bewerkbaarheid, waarbij Omar met zijn bloedlijnen op nr. 1 is komen te staan. Het massa/bot zorgt wel om een aandachtspunt. Dank.

Extreme US? Kan zeker voorleggen aan Van Uytert en aanvullend advies vragen. Wel fokt ook die weer terug op Vivaldi. De twijfel is een beetje aanwezig of dat verstandig is.

De planning is zeker om ervoor te zorgen dat ze predicaten gaat krijgen.

Kabayo

Berichten: 13986
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:31

Ik zou een keuze maken tussen 3 dingen, fokken, beleren of laten staan. Ik vind haar ook nog echt heel erg baby. Ben wel enorm benieuwd naar een recente foto. Wellicht is ze nu al enorm bijgetrokken
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 12-03-24 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: Hengstenkeuze Rosa Lee (Lord Europe x Vivaldi x Inspekteur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 21:42

Als het weer meezit zal ik eens kijken of ik wat betere foto's kan maken.
Zoals aangaf. Ze is op dit moment hard aan het ontwikkelen. In positieve zin. Desondanks zijn we voorzichtig met haar. Betekend echter niet dat we niet willen oriënteren. Mocht ze ineens doorzetten, willen we kunnen schakelen zonder last minute ineens nog wat te moeten verzinnen :)

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:48

Kabayo schreef:
Wel vind ik altijd dat Mauro een groot hoofd heeft met weinig luxe. Dit vind ik persoonlijk erg jammer.


Nou dat kan ik toch niet echt vinden
https://www.youtube.com/watch?v=Vg9oP0jU4tE

Wij hadden Mauro ook op ons lijstje voor onze merrie dit jaar, maar wij hebben Vivaldi x Ferro en zochten een hengst los daarvan. Mauro had toch nog een inteelt% wat overigens nog kan maar we willen nog vrijer fokken, ook met het oog op verkoop van veulen. Met een commerciele hengst.
Maar als ik een veulen voor mijzelf zou fokken zou het ook nog een goede kandidaat zijn geweest bij onze luxe merrie. Beweegt ook fijn en stabiel. Echt wel een aansprekend paard met goed achterbeen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-03-24 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13986
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:50

Babootje schreef:
Kabayo schreef:
Wel vind ik altijd dat Mauro een groot hoofd heeft met weinig luxe. Dit vind ik persoonlijk erg jammer.


Nou dat kan ik toch niet echt vinden
https://www.reesinkhorses.nl/hengsten/mauro-turfhorst

Wij hadden Mauro ook op ons lijstje voor onze merrie dit jaar, maar wij hebben Vivaldi x Ferro en zochten een hengst los daarvan. Mauro had toch nog een inteelt% wat overigens nog kan maar we willen nog vrijer fokken, ook met het oog op verkoop van veulen. Met een commerciele hengst.
Maar als ik een veulen voor mijzelf zou fokken zou het ook nog een goede kandidaat zijn geweest bij onze luxe merrie.

Oh jeetje wat onnozel. Ik zit helemaal met een andere hengst in gedachte _O- Nee klopt. Deze heeft een prachtig koppie! Ik dacht aan Miami Turfhorst :o

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: Hengstenkeuze Rosa Lee (Lord Europe x Vivaldi x Inspekteur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 22:00

Miami vindt ik wel stoer en erg sympathiek overkomen. Heb een zwak voor donkere vossen, maar zijn stap vindt ik dusdanig slecht dat ik hem nooit zou gebruiken. Voor welke merrie dan ook.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:02

Feanyth schreef:
Miami vindt ik wel stoer en erg sympathiek overkomen. Heb een zwak voor donkere vossen, maar zijn stap vindt ik dusdanig slecht dat ik hem nooit zou gebruiken. Voor welke merrie dan ook.


Precies wat wij vonden. Hebben we ook naar gekeken maar zelfde conclusie.

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Rosa Lee (Lord Europe x Vivaldi x Inspekteur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:53

Die merrie groeit nog wel een stuk, over de maat zou ik me iets minder zorgen maken. Wat betreft de lijnenteelt op Vivaldi is dat ivbm de franse stand niet zo handig. Uitzwaren gaat ook nog wel gebeuren later.

Het lijstje vind ik ook erg wisselend qua hengsten. Het Ferro bloed staat niet zo bekend om het doorgeven van souplesse. Escamillo bloed wel dus ik snap dat Omar op 1 staat. Hij heeft wel merries nodig met een goed achterbeen.

Wat betreft goede donkere vossen met massa moet ik gelijk aan Newport denken. Voor jou TS is dit alleen lijnenteelt op Jazz en dat zou ik zo even niet doen met het oog op je verbeterpunten.

Zelf vind ik Escanto PS een van de betere Escamillo zonen.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstenkeuze Rosa Lee (Lord Europe x Vivaldi x Inspekteur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:44

Wat een leuk puppy-paard <3

Lijkt me zo van deze foto’s een typische Lord Leatherdale, zijn vaak wat laatbloeiers. Ik zou me dus ook over de maat niet zoveel zorgen maken. En als je dit jaar graag al wil dekken, dan zou ik voor de bewezen combi met Negro gaan.

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: Hengstenkeuze Rosa Lee (Lord Europe x Vivaldi x Inspekteur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 21:59

Dank voor de tips! Daar kunnen we wat mee.

Ze is inderdaad heerlijk puppy. Al begint ze tussen haar oren wel klaar voor te zijn om iets meer te doen. Afgelopen week begonnen haar te leren wat longeren is. Zomaar 5 tot 10 minuten aan het halstertje. Na 3x heeft ze al door hoe het moet. Zowel links als rechtsom.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hengstenkeuze Rosa Lee (Lord Europe x Vivaldi x Inspekteur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:05

Ik heb Mauro twee weken geleden op indoor Brabant gezien. Wel echt een heel gaaf hengst en zeer braaf. Dinna gaaf een clinic en hij gaaf geen kick van het lawaai en bewegende mensen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Hengstenkeuze Rosa Lee (Lord Europe x Vivaldi x Inspekteur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 20:39

Wij hadden vorig jaar een 3 jarige hele jeugdige Koning x Vivaldi merrie. Die hebben we ook aangedekt en lekker laten lopen. Die is zo flink gegroeid afgelopen tijd. Zowel in de hoogte als breedte. Dit wordt vaker gedaan met jeugdige merries. Dit is dus geen slechte optie. Beter dan ermee gaan rijden mijn inziens.
Escamillo bloed zou een mooie optie kunnen zijn, maar dan moet je een beetje naar de maat kijken. Pjethro gaat niet vergroten denk ik. Mauro vond ik op de hengstenshow wel erg wakker.

vijtienmei
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Beste boktlezer, dit is een eenmalig bezoek van mij aan Bokt.nl.
De medeverzorgster van mijn driejarige merrie is in haar enthousiasme wat overijverig en onzorgvuldig geweest. De door haar gepresenteerde merrie is niet de juiste merrie. De merrie in mijn bezit is een Lord Europe x elite van United. Per abuis heeft ze een andere merrie ten tonele gebracht. Waarover oprechte excusses. Ik kan melden dat de merrie in blakende gezondheid verkeert en lekker aan het groeien is. Ze wordt een dezer weken gepaard aan de hengst Pjethro.
Voor iedereen veel succes met de fokkerij!!!

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:35

vijtienmei schreef:
Beste boktlezer, dit is een eenmalig bezoek van mij aan Bokt.nl.
De medeverzorgster van mijn driejarige merrie is in haar enthousiasme wat overijverig en onzorgvuldig geweest. De door haar gepresenteerde merrie is niet de juiste merrie. De merrie in mijn bezit is een Lord Europe x elite van United. Per abuis heeft ze een andere merrie ten tonele gebracht. Waarover oprechte excusses. Ik kan melden dat de merrie in blakende gezondheid verkeert en lekker aan het groeien is. Ze wordt een dezer weken gepaard aan de hengst Pjethro.
Voor iedereen veel succes met de fokkerij!!!


Had moderator benaderd over mijn blonde link vermelding, maar geen vervolg reactie meer gehad....