Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 21:05

Voor mijn Lord Leatherdale x Belisar merrie denk ik voor dit jaar aan Jerenzo Texel. Niet een heel bekende hengst, maar liep op jonge leeftijd al GP en laat een enorm fijn karakter zien.

Bij de merrie dient het front en in het algemeen de galop verbeterd te worden. Rug hengst moet goed zijn.

Wat denken jullie over deze match?
Laatst bijgewerkt door Ronne_Erano op 15-01-24 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 21:06

Afbeelding
Afbeelding

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:21

Je kunt beter wat meer informatie geven. Een link naar de afstamming, een goede foto of video, wat de sterke punten zijn van je merrie, wat je wil verbeteren, etc.

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:27

Ik denk niet dat deze hengst echt het front zal verbeteren, en ook voor het verbeteren van de rug zou ik hem niet kiezen. Om heel eerlijk te zijn vind ik JT vooral een sportpaard en niet echt een dekhengst.

Ik zou eerder kijken naar Negro bloed, dat sluit mooi aan bij LL bloed en kan de rug, galop en het front wel verbeteren.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:31

Elisa2 schreef:
Ik denk niet dat deze hengst echt het front zal verbeteren, en ook voor het verbeteren van de rug zou ik hem niet kiezen. Om heel eerlijk te zijn vind ik JT vooral een sportpaard en niet echt een dekhengst.

Ik zou eerder kijken naar Negro bloed, dat sluit mooi aan bij LL bloed en kan de rug, galop en het front wel verbeteren.


Dat ben ik echt niet met je eens.

Als sportpaard laat hij een mooi front en een goede rug zien. Ook met een jong meisje erop. Dat laatste zegt nogal wat over het karakter, maar ook over het gemak waarmee hij dat front maakt. Waarom zou hij dat niet vererven?

Als fokhengst is hij, denk ik, nogal moeilijk aan te paren met veel KWPN merries. Hij voert immers het bloed van Gribaldi, Ferro, Krack en Jazz (2x). Daarnaast staat hij niet bij een bekende amazone op stal, waardoor veel fokkers hem veelal links zullen laten liggen.

Op basis van de cijfers kun je dan ook moeilijk beweren dat het geen dekhengst is. Er zijn nu in totaal 22 nakomelingen geregistreerd bij het KWPN, waarvan 18 die drie jaar of ouder zijn. Daarvan één merrie uit 2018, die is elite met een IBOP van 83 punten. Dan twaalf uit 2019, waarvan één merrie elite is (uit een Lord Leatherdale moeder), één voorlopig keur en één stb-ext. En tot slot vier nakomelingen uit 2020, waarvan één ster. Dat is een score van 4 uit 18.

Neemt niet weg dat ik bij een Lord Leatherdale merrie ook eerder aan Negro bloed zou denken.

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 12:54

Afbeelding

Niet de meest florissante foto, maar dan heb je een idee.

Qua verbeterpuntem. De merrie heeft een goede stap en draf. Zou in de draf meer front kunnen tonen van nature. Vanwege een blessure nooit door getraind, dus in hoeverre dit op te trainen is niet bekend. Galop is een aandachtspunt.

Ik vind haar wat gezonken in de rug, dus wil hier niet op inleveren. Een meer opwaarts exterieur zou helpen. Maat wil ik niet op inleveren, de merrie is 1.68.

Karakter is prima, wil ik heel graag prima houden.

Haar afstamming is te vinden op https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1640457/doya.

Ze heeft twee nakomelingen uit Taurus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een Nespresso.

https://m.facebook.com/story.php/?story ... 6625804616

Verder nog een elite merrie van Negro. Alleen die blijven wat klein.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ronne_Erano op 17-01-24 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:11

Aimee, dat mag..ik vind hem horizontaal in het front en hals komt ook diep uit de borst. Zijn bewerkbaarheid is wel een pluspunt.

De merrie is trouwens een typische Belisar om te zien qua lijf en hals vind ik.

Jammer dat de Negro wat te klein blijft. Zou hier best Glamourdale zelf op durven zetten, wel lijnenteelt op Lord Leatherdale maar zie dat al zijn nakomelingen en mooi front hebben, goede rug en goede galop.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:03

Dat Jerenzo niet perfect is, wil niet zeggen dat hij geen fokhengst is. Geen enkel paard is perfect, maar er zijn genoeg goede paarden. En die paarden kunnen heus wel wat te bieden hebben voor de fokkerij.

Volgens mij valt het wel mee met die hals, zeker in vergelijking met andere hengsten. Everdale bijvoorbeeld, of Nacho, of Nalegro.

Maar goed, voor deze merrie is het misschien niet helemaal passend. Wat denk je van Kaiser Weltino?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:27

Afbeelding

Ik vind hem niet horizontaal in de hals? Heel aansprekend dier, zeg. Ik vraag me alleen wel af of je met deze hengst, en de schoft van jouw merrie, een mooie bovenlijn gaat fokken. Die schoft lijkt ze aardig door te geven, gezien haar nakomelingen.

Voordeel is wel dat je weet dat de hengst het werk aankan. En hij heeft imo een prachtig front in het werk.

Ik vind jouw merrie ook echt een Belisar. Ik heb er een gehad en die hard precies hetzelfde hoofd, haha.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:39


Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:23

Afbeelding

Afbeelding


Kan het filmpje niet openen, maar hier zie je wat ik bedoel. Hebben jullie hem irl gezien? Ik wel iig en vond hem toen exterieurmatig echt een van de mindere.

Niet om de hengst af te zeiken, ik denk alleen dat hij niet gaat verbeteren wat de TS zoekt.

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 19:32

Dank voor alle input, hier leer ik weer van! Wat maakt haar voor jullie een typische Belisar en wat zijn hierin dingen om rekening mee te houden?

De voornaamste reden dat Jorenzo op de lijst staat is zijn karakter (mijn hoefsmid beslaat hem ook en had nog nooit zo’n brave hengst gezien) en het feit dat hij enorm veel aanleg in de sport laat zien, al op zeer jonge leeftijd.

Exterieur technisch snap ik de opmerkingen.

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:41

Ik moet eerlijk zeggen, als 4 jarige in het VO sprong hij al goede wissels. Zijn bewerkbaarheid en tact plus goed buigend achterbeen vielen mij toen positief op.

Het ligt aan je fokdoel denk ik, hij zal niet al je wensen kunnen vervullen.

Ik zie het Belisar bloed in het hele exterieur. Heb er ook 1 gehad het hoofd, de hals lengte, aanzet, rug, verzonken middenstuk en achterhand. Exact hetzelfde..jouwe heeft alleen een steil achterbeen.


Afbeelding

Voor mij zijn aandachtspunten bij dit bloed idd de bovenlijn, röntgenologisch goed, hals minder diep uit de borst en wat verticaler. Rug gebruik en de galop. De galop is bekend, niet hun beste gang over het algemeen.

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 21:46

Elisa2 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen, als 4 jarige in het VO sprong hij al goede wissels. Zijn bewerkbaarheid en tact plus goed buigend achterbeen vielen mij toen positief op.

Het ligt aan je fokdoel denk ik, hij zal niet al je wensen kunnen vervullen.

Ik zie het Belisar bloed in het hele exterieur. Heb er ook 1 gehad het hoofd, de hals lengte, aanzet, rug, verzonken middenstuk en achterhand. Exact hetzelfde..jouwe heeft alleen een steil achterbeen.


[ [url=m/V5DsBB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor mij zijn aandachtspunten bij dit bloed idd de bovenlijn, röntgenologisch goed, hals minder diep uit de borst en wat verticaler. Rug gebruik en de galop. De galop is bekend, niet hun beste gang over het algemeen.


Dankje! Ik zal inderdaad moeten bedenken wat voor mij prio heeft in dit fokproduct.

Vallen er naar jouw mening nog zaken op bij de nakomelingen, in goede of mindere zin, waar ik rekening mee moet houden?

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 21:58

Aimee schreef:
Dat Jerenzo niet perfect is, wil niet zeggen dat hij geen fokhengst is. Geen enkel paard is perfect, maar er zijn genoeg goede paarden. En die paarden kunnen heus wel wat te bieden hebben voor de fokkerij.

Volgens mij valt het wel mee met die hals, zeker in vergelijking met andere hengsten. Everdale bijvoorbeeld, of Nacho, of Nalegro.

Maar goed, voor deze merrie is het misschien niet helemaal passend. Wat denk je van Kaiser Weltino?


Super fijn dat je meedenkt! Niet direct mijn smaak. Vind hem op momenten wat hectisch in zijn bewegingen en ondanks zijn maat toch wat “popperig”.

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:47

Voor mij zijn aandachtspunten bij dit bloed idd de bovenlijn, röntgenologisch goed, hals minder diep uit de borst en wat verticaler. Rug gebruik en de galop. De galop is bekend, niet hun beste gang over het algemeen. En karakter, ze konden wat apart zijn. Positieve punten, het achterbeen (kracht), drafmechanisme en souplesse.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:54

Aimee schreef:
Hier met 14-jarige Children amazone: https://www.facebook.com/share/r/SQvZVc ... tid=WC7FNe

Gingen ze allemaal maar zo door de baan.


Heb een zwak voor JT, hij is zo zo vreselijk lief, mijn dochter
stond hem als 7 jarig grietje in dr up lekker te poetsen, zijn karakter
is echt goud waard! <3

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:47

Elisa2 schreef:
Voor mij zijn aandachtspunten bij dit bloed idd de bovenlijn, röntgenologisch goed, hals minder diep uit de borst en wat verticaler. Rug gebruik en de galop. De galop is bekend, niet hun beste gang over het algemeen. En karakter, ze konden wat apart zijn. Positieve punten, het achterbeen (kracht), drafmechanisme en souplesse.


Thanks! En de nakomelingen van de merrie hierboven?

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:48

BloemBloem schreef:
Aimee schreef:
Hier met 14-jarige Children amazone: https://www.facebook.com/share/r/SQvZVc ... tid=WC7FNe

Gingen ze allemaal maar zo door de baan.


Heb een zwak voor JT, hij is zo zo vreselijk lief, mijn dochter
stond hem als 7 jarig grietje in dr up lekker te poetsen, zijn karakter
is echt goud waard! <3


Ach wat lief! Dezelfde verhalen over zijn karakter hoorde ik inderdaad ook.

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:56

Ronne_Erano schreef:
Elisa2 schreef:
Voor mij zijn aandachtspunten bij dit bloed idd de bovenlijn, röntgenologisch goed, hals minder diep uit de borst en wat verticaler. Rug gebruik en de galop. De galop is bekend, niet hun beste gang over het algemeen. En karakter, ze konden wat apart zijn. Positieve punten, het achterbeen (kracht), drafmechanisme en souplesse.


Thanks! En de nakomelingen van de merrie hierboven?


Ow excuses, had het verkeerd gelezen. :o

Ik vind de nakomelingen sowieso verbeterd op de moeder qua exterieur, de 2e Taurus had misschien het front wat meer verbeterd mogen hebben. Hoe zijn die qua gangen?

De Nespresso draaft echt heel fijn! Galop en stap zouden iets beter (ruimer) kunnen.

Hoe beweegt de Negro nakomeling? elite is natuurlijk wel een erg mooi predikaat.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:12


Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 11:52

Hoe beweegt de Negro nakomeling? elite is natuurlijk wel een erg mooi predikaat.[/quote]


Afbeelding
Lijst van de Negro merrie.

Ik heb een filmpje van het tweede Taurus veulen maar weet even niet hoe die te posten…

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:11


Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:32

Die gaat geen goede rug geven..

Filmpje kun je op youtube zetten of vimeo en dan posten, eventueel met een verborgen link op youtube.

Die Negro heeft wel echt super mooie punten hoor, ik blijf richting dat bloed denken. Wellicht als haar stap goed genoeg is dat Powerdale interessant is. Het is nog een gokje, want het is een jonge hengst maar de hengst zelf heeft een prachtig front, goede rug en hele goede galop.

Ronne_Erano
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-12-19

Re: Jerenzo Texel voor Lord Leatherdale merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 20:58