Hengstenkeuze voor mijn Valdez x Jetset D merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Hengstenkeuze voor mijn Valdez x Jetset D merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 14:55

Hoi allemaal,

steeds meer begint het toch te kriebelen om uit mijn merrie (Valdez x Jetset D) een veulentje te fokken. Het is een ontzetttend lieve merrie, ze heeft al een veulentje gehad en blijkt een super moeder te zijn.

Het fokken zal zeker nog niet voor direct zijn maar ik vind het wel al leuk om te zoeken naar een juiste match.

Ik zoek een hengst die volgende zaken verbeterd:
    - Souplesse in het lichaam: een hengst die dit echt doorfokt, het 'losgelatenheid' in het lichaam. Malin kan vrij snel stug worden. Ik wil meer een 'elastiekje'.
    - een zeer goede stap. Opzich kan ze heel goed stappen maar bij spanning gaat de kwaliteit van de stap echt heel hard achteruit
    - een ongecompliceerde, makkelijke hengst: Malin is een heel braaf dier, niet zo bang, maar kan heel scherp uit de hoek komen (Jazz?). Er mag meer nuchterheid inzitten voor mij
    - klein & fijn doorfokken (ik ben zelf maar klein en fijn van stuk, Malin is ruim 1.70m en behoorlijk aan de maat qua lichaamsbouw) - geen megakastelen of reuzen doorfokken, mag echt een typisch damespaardje uitkomen voor mij

qua bouw ben ik echt een leek, moet me hier dringend meer in bijscholen :') Maar hier hebben jullie een foto, alle info over wat je ziet, is welkom!


Afbeelding

Welke tips qua hengsten hebben jullie?

Dankjewel! :)

Elisa2

Berichten: 37167
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:14

Leuk, ze lijkt echt op een Jet Set qua bouw. Was altijd wel weg van zijn nakomelingen qua type en beweging. Heb je een linkje naar horsetelex? En hoe zijn haar gangen verder?

Als ze een goed achterbeen heeft en een goede galop dan is Escamillo bloed wellicht interessant. Voegt zeker souplesse toe. Wellicht Extreme US, kan zowel de stap als de souplesse verbeteren. Of deze verkleinend fokt is de vraag.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Hengstenkeuze voor mijn Valdez x Jetset D merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:24

Heb je een linkje naar horsetelex?

Valdez geeft niet altijd fijne karakters. Die kunnen best lastig zijn. Ik zou dus sowieso het karakter van een hengst heel belangrijk vinden. Zelf zou ik ook een wat moderner, 'mooier' paard willen fokken. Ze lijkt op de foto vrij degelijk.

Extreme word hierboven al benieuwd. Zéker een hengst die zelf een fijn karakter lijkt te hebben en die bij heel erg veel merries veel kan toevoegen. Maar ik denk wel dat je dan groot gaat fokken.
De hengst Omar Sharif is een andere Escamillo zoon. Ik ben het wel eens met Elisa dat Escamillo bloed best interessant zou kunnen zijn voor jou merrie.

Of 'veilig' voor McLaren gaan: die gaat niet vergroten, maar wel iets sjieker maken en hij heeft zelf ook een top karakter.

Alle bovengenoemde hengsten zou ik wel alleen gebruiken op een merrie met een goed en sterk achterbeen.

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 15:50


carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Hengstenkeuze voor mijn Valdez x Jetset D merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:37

Ik denk wel dat For Ferrero haar chiquer en mooier gaat maken. Wat hij qua karakter gaat doen weet ik niet zo goed. Ik vind het zeker geen domme suggestie.

Elisa2

Berichten: 37167
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:11

Denk niet dat FF afdruk gaat geven. Denk dat het een beetje kiezen is tussen een lichtvoetige hengst met veel souplesse en een die kracht en afdruk kan geven.

Ik moest nog denken aan Dante Weltino bloed voor wat souplesse en bloed. Misschien Dante US, weet alleen niet of dit bloed echt de galop zal verbeteren.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Hengstenkeuze voor mijn Valdez x Jetset D merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:23

Florida TN zou ook nog wel kunnen passen bij wat je zoekt, denk ik. Fokt geen kastelen, heeft en geeft elastiek/souplesse. Heeft een goed karakter.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:57

Elisa2 schreef:
Denk niet dat FF afdruk gaat geven. Denk dat het een beetje kiezen is tussen een lichtvoetige hengst met veel souplesse en een die kracht en afdruk kan geven.

Ik moest nog denken aan Dante Weltino bloed voor wat souplesse en bloed. Misschien Dante US, weet alleen niet of dit bloed echt de galop zal verbeteren.


Ik heb nu 3 nakomelingen van For Ferrero waarvan 1 uit mijn Valdez x Zhivago merrie.
Een is een inmiddels 3 jarige ruin. Echt een plaatje van een paard.
Deze beweegt bovengemiddeld goed met veel souplesse en een vlug achterbeen.
De andere 2 komen uit mijn Zhivago x Sandro king merrie. De moeder van de Valdez merrie.
Deze 2 zijn echte krachtpatsers met super takt in het bewegen.
De 3 jarige merrie is echt een klasse apart in het bewegen.
Qua type niet heel luxe maar wel een mooi paard.
De jaarling merrie is een stuk luxer dan haar volle zus maar ook een echte krachtpatser. Als ik bij beide een verbeterpunt zou moeten benoemen dan zouden ze iets meer souplesse mogen hebben. Dan zouden ze beide echt apart zijn. Karakter is van alle 3 super.