Hengstenkeuze Barock pinto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 20:22

Hey
Ik zou graag volgend jaar met mijn merrie willen fokken.
Haar afstamming is helaas onbekend. (En ja ik weet wat dit betekend voor het fokken ;) ) dus hier commetaar op is niet nodig!
Maar wat voor hengst zouden jullie nou kiezen bij mijn merrie?
Bont zou leuk zijn maar is geen vereiste!
Ze is zelf rond de 1,60 dus graag zou ik wat groter fokken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 02:54

Rare vraag misschien maar heb je de fokker uit het paspoort al gevraagd.. of die enig idee heeft.. wat er achter zit..

Heb ik laaste wel gedaan en gewoon een brief gestuurd na dat adres en het een en ander uitgelegd..
Heb netjes bericht terug gekregen en nog leuk gesprek gehad.. foto's van moeders en vaders en filmpjes als veulen . Dus ondanks onbekend in paspoort wel genoeg info voor mij

( ook barok pinto trouwens)

Afbeelding

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:31

Op basis van alleen groter fokken en de kleur zou ik niet gaan fokken, ik zou nog wat verder denken als ik jou was. Wat zijn haar zwakke lichamelijke punten? Heeft ze bv een slechte huid, zwakke hoeven of gebit? Maar ook wat vind je fijn aan haar karakter en wat niet of wat mis je? En ook heel belangrijk: wat wil je met het veulen gaan doen?

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:35

Welke kant wil je op fokken? meer rijpaard of meer barok? of allebei?

Wat zijn de sterke en wat zijn de zwakke punten?

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 09:37

Ja ik heb de fokker inderdaad na gevraagt, alleen kon die met niet veel meer vertellen dan vader is een barock pinto en moeder kwpn.
Ik wil zeker veder kijken dan alleen kleur en grootte. Maar weet qua bouw niet zo goed wat daar anders aan moet vandaar mijn vraag hier.
Karakter van haar ben ik eigenlijk heel erg blij mee mag alleen wel iets meer pit in.
Het liefst een rijpaard en allround gefokt

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:46

Fokken met onbekende afstamming houdt ook in dat je bij dekking binnen het ras per ongeluk broer van je merrie of moeders broer etc kunt gebruiken, dat maakt het stuk minder handig. Zeker bij fokken op bont, in Nederland is het in 9 gevallen op 10 Samber-bloed (of Samber zijn moederlijn).

Zou je nog steeds met deze merrie willen fokken als ze niet bont is geweest?

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:47

Misschien Ceasar ter Linden, bont, allround, rijpaard. Weet alleen niet of deze echt vergrotend zal fokken.

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 09:48

Er hoeft ook niet perse een bonte hengst op iets anders is ook prima maar wat dan :?
En als ze niet bont was geweest had ik er ook zeker mee willen fokken!

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:52

Bont fokken bij een papierloze merrie is commercieel wel interessanter, mocht je de nakomeling ooit moeten verkopen. Als je voor een bewezen hengst gaat dan is er al meer bekend over hoe deze fokt en wat voor een gezondheid deze door geeft.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:39

Elisa2 schreef:
Misschien Ceasar ter Linden, bont, allround, rijpaard. Weet alleen niet of deze echt vergrotend zal fokken.


Die fokt 95 van de 100x zeker vergrotend.
Maar je zit wel met een risico van inteelt.
Omdat je niet weet welke bonte hengst de vader is.
Zoveel bonte hengsten zijn er nou ook weer niet (ook hij staat bij het Barock pinto stamboek als dekhengst)

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:51

Is het niet mogelijk daar DNA onderzoek naar te doen, of is dat erg kostbaar?
Nacho van bokker PradaDaan niet iets voor je?
Vind hem zo prachtig

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:10

Samber zelf is al vrij oud, dus wat betreft direct of kort op samber x samber fokken zal wel niet zo'n vaart lopen. Vrijwel alle hengsten binnen het barock pinto hebben samber in de lijnen, soms aan zowel moeders als vaders kant. Maar samber in de eerste 3 generaties vind je eigenlijk niet.

Maar ik zou niet perse voor het kleurtje gaan, dan zit je sowieso wel goed.

En anders in jouw geval, als je binnen het barock pinto gaat kijken, blijf weg weg met bloedlijnen van Willem van Nassau, ik vind jouw merrie bijna een typische willem koppie hebben....

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:17

Tja eigenlijk kun je er niks van zeggen, want je weet gewoon niet wat er in jouw merrie zit. Dus het is een grote gok wat je dan kiest. Is haar vader gewoon een hengst van de fokker? Want anders dan vind ik het ook tricky om een Nederlandse hengst te kiezen.
Dat gezegd hebbende lijkt Cesar van der Linde me de meest gangbare optie.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:38

Ik weet niet zeker of caesar gefokt is in nederland, maar zijn vader stond wel in Nederland en is ook veel gebruikt. Evenals caesar zelf omdat hij homozygoot is, dus die zou ik dan echt links laten liggen.

Een effen gekleurde hengst is een veiligere optie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:49

ivy_power89 schreef:
Ik weet niet zeker of caesar gefokt is in nederland, maar zijn vader stond wel in Nederland en is ook veel gebruikt. Evenals caesar zelf omdat hij homozygoot is, dus die zou ik dan echt links laten liggen.

Een effen gekleurde hengst is een veiligere optie.

Ceasar is in Nederland gefokt. Ik heb hem als veulentje gekocht en als 2 jarige naar België verkocht.

In principe is iedere BP x BP inteelt want 90% heeft moederlijn 007 (Samber) in de afstamming.

Wkh95
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:35

Daily magic de roc een optie? Bonte Dominator zoon.

Ik ben een complete leek betreft mijn kennis in de fokkerij. Echter is de hengst jong, 1.70+ en ik zie geen connectie met Samber.

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 09:48

Hey!


Bedankt voor jullie reacties, haar vader is inderdaad een hengst van de fokker dus een bonte barock pinto zou dan inderdaad een te groot risico zijn.
Is er inderdaad een DNA test mogelijk? Of kan ik hier veder niks mee ivm haar onbekende afstamming?

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:00

Des_sie schreef:
Hey!


Bedankt voor jullie reacties, haar vader is inderdaad een hengst van de fokker dus een bonte barock pinto zou dan inderdaad een te groot risico zijn.
Is er inderdaad een DNA test mogelijk? Of kan ik hier veder niks mee ivm haar onbekende afstamming?

Heb je nog contact gegevens van de fokker? Weet je de naam van moeder en vader van je paard? Wellicht wil hij wel foto sturen van het papier. Als je een foto van het papier samen met wat staart of maan haren opstuurt naar het barock pinto stamboek krijgt je paard ook normaal papier waar geen onbekend op staat

Ik vind Ieme BP60 wel een mooie combinatie met deze merrie. Scheeld al dat er geen fries aan moederskant zit van je paard, qua inteelt. Ieme heeft niet het wel bekende Willem van Nassau bloed. Wat bijna elke barock pinto heeft.

Afbeelding

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 10:04

Ik heb de fokker al eens gebelt, en er ook eens geweest en heb de ouders gezien maar het was een oudere man die volgens mij het zelf ook niet zo goed wist, hij had gewoon een bonte barock pinto hengst gekocht voor de leuk en zijn eigen merries en dus zonder afstamming 8)7

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 10:06

Afbeelding
Afbeelding

Hier nog wat duidelijkere fotos van mijn merrie

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 10:07

Kabayo schreef:
Des_sie schreef:
Hey!


Bedankt voor jullie reacties, haar vader is inderdaad een hengst van de fokker dus een bonte barock pinto zou dan inderdaad een te groot risico zijn.
Is er inderdaad een DNA test mogelijk? Of kan ik hier veder niks mee ivm haar onbekende afstamming?

Heb je nog contact gegevens van de fokker? Weet je de naam van moeder en vader van je paard? Wellicht wil hij wel foto sturen van het papier. Als je een foto van het papier samen met wat staart of maan haren opstuurt naar het barock pinto stamboek krijgt je paard ook normaal papier waar geen onbekend op staat

Ik vind Ieme BP60 wel een mooie combinatie met deze merrie. Scheeld al dat er geen fries aan moederskant zit van je paard, qua inteelt. Ieme heeft niet het wel bekende Willem van Nassau bloed. Wat bijna elke barock pinto heeft.

[ [url=m/B5mSmc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wel een super mooie hengst inderdaad!

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:16

Anders eens kijken naar zuperhero XX...hij is ook BP maar zonder fries bloed en tevens heeft hij geen nederlandse bloedlijnen (en volgens mij dus ook samber-vrij)
Hij is allround en qua prestaties loopt hij zelf momenteel Z dressuur eventing en springen...
Hij is ook nog eens homozygoot bont

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:18

Huh? Heeft Roxana hem al in het Z uitgebracht?
Weet je dat zeker?
Naar mijn weten is hij pas M springen en L eventing.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Hengstenkeuze Barock pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:19

Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:49

Silly1972 schreef:
[ [url=m/tX66B2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gister gestart stond op instagram
Afbeelding