Elite ibop prok v Galaxie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Elite ibop prok v Galaxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 12:58

Omdat wij er zelf totaal niet uitkomen heel benieuwd naar wat frisse inzichten van jullie, bokkers :D

Komende jaar willen we onze elite ibop prok merrie Lyn weer dekken.
Wat meer info over haar:

Galaxie x farrington
1.66

Ze kan goed bewegen, is bergop en heeft veel swung. Wel zou ze in haar stap wat meer ruimte mogen pakken.

Ze is in beweging goed bergop maar wil de hals ( als ze los beweegt) dan ook wat te verticaal houden en ze vererft dit duidelijk ook, we zoeken daarom een hengst die een echt goede rug en hals houding vererft.

Verder een hengst die haar front en achterbeen behoud, wat maat kan behouden, voorkeur voor interessant bloed (evt verkoop veulen) kleur niet echt van belang tot nu toe geeft ze enkel vos :=

Ze heeft twee keer een veulen van livius gehad, beide zeer slimme veulens, goed bewegen, mooi front en goed schakelen. Om een min punt te benoemen ga ik toch naar de halshouding die is vaak toch wel verticaalin beweging/spanning daarin zou ik graag meer kap/beter gebruik willen zien. Roy was daarin extremer dan tempi.

Kwa hengsten hebben we een heel wisselend lijstje wat het dus lastiger maakt kwa selecteren (Ik hou ze even voor me voor nu :D )
We staan zeker ook open voor buitenlandse hengsten het belangrijkste is een passende hengst kwa type en de verbeterpunten.
We zitten niet perse aan het hengstenhouder vast :Y)

Foto's lyn
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Roy v livius
Afbeelding
Afbeelding


Tempi v livius
Heeft het goed gedaan op de centrale keuring en werd 6de v drenthe
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor het lezen, ik ben vast nog info vergeten :+
Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:33

Bij Livius en Bordeaux bloed denk ik in eerste instantie ook niet aan het verbeteren van het front. Haar hals komt een beetje diep uit de borst en dat is bij Bordeaux bloed ook vaker zo.

Leuke merrie hoor! Heb je een linkje naar horsetelex?

Hoe is ze qua karakter?

De hengst waar ik als eerste aan moet denken voor het verbeteren van het front/ model is McLaren. De vraag is alleen of hij voldoende maat fokt en bij je verdere wensen aansluit.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:34

Ik heb tegenwoordig van de dressuur gefokte paarden echt kaas gegeten, maar ik vind haar zó gaaf! Ben heel erg benieuwd wat er geadviseerd wordt hier. :j

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 13:57

Bedankt voor je feedback Elisa

Mclaren heb ik zeker overwogen maar ik denk dat ik geen paard over ga houden. De merrie heeft een cob hoofdje en is zelf ook vrij sjiek.

Front is trouwens niet probleem vooral de hals vorm inderdaad die wil ik graag verbeteren.

Horsetelex
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /lynieta-b

Ze is een heel cool paard aan de hand, heel braaf maar kan ook flink heet zijn als je daar omvraagt. Onder het zadel is ze heel werkwillig maar kan op vreemd terrein ook wat kijkerig zijn. Ze is een binnenvetter. Zo naar de dracht bijv wel zo weer opstappen en weg rijden daarin heel braaf. Wij beschrijven haar altijd als een gevoelig paard in het koppie, eenkennig maar voor haar mensen echt ontzettend lief en werkwillig.


Kaitlyn
Ja ze is ook heel gaaf, altijd genieten om haar in het werk of los te zien. Ze danst echt <3

TsplendidJarig

Berichten: 1755
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Hengelo

Re: Elite ibop prok v Galaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:21

Wat een super leuke merrie!

Ook niet veel in het fokken en alle lijnen tegenwoordig maar moet toch een beetje denken aan hengsten zoals een Sezuan, Secret o.i.d., lijken veel maat ook door te geven. Afgelopen weekend nog een aantal grote nakomelingen van Secret bewonderd, echt wel fijne paarden.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Elite ibop prok v Galaxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 15:26

Dank je tsplendid
Sezuan bloed is hier ook al vaker de revue gepasseerd inderdaad dat dat zou kunnen passen.
Santiano staat ook op het lijstje maar doordat die lastiger te verkrijgen is daar vorige keer niet voor gegaan.

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:59

Seven schreef:
Bedankt voor je feedback Elisa

Mclaren heb ik zeker overwogen maar ik denk dat ik geen paard over ga houden. De merrie heeft een cob hoofdje en is zelf ook vrij sjiek.

Front is trouwens niet probleem vooral de hals vorm inderdaad die wil ik graag verbeteren.

Horsetelex
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /lynieta-b

Ze is een heel cool paard aan de hand, heel braaf maar kan ook flink heet zijn als je daar omvraagt. Onder het zadel is ze heel werkwillig maar kan op vreemd terrein ook wat kijkerig zijn. Ze is een binnenvetter. Zo naar de dracht bijv wel zo weer opstappen en weg rijden daarin heel braaf. Wij beschrijven haar altijd als een gevoelig paard in het koppie, eenkennig maar voor haar mensen echt ontzettend lief en werkwillig.


Kaitlyn
Ja ze is ook heel gaaf, altijd genieten om haar in het werk of los te zien. Ze danst echt <3


Ah zo snap ik de keuze voor Livius ook wat meer. Dacht dat ze met Farrington er achter wat meer massa zou hebben.

Ik moet denken aan Negro bloed in de vorm van Mauro Turfhorst of wellicht Glamourdale.

Secret kan ook zeker het front verbeteren, merrie moet wel een goed achterbeen en draf hebben.

Zal nog er nog even verder over denken.

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Elite ibop prok v Galaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:07

Ik vind negro bloed ook fijn. Er liep van het voorjaar een hele fijne jonge hengst op de hengstenshow, Fanegro. Staat bij Beckmann maar kan gewoon via reesink besteld worden. Mooie beweging. Een hele mooie ruime stap. Daar vind ik dan McLaren wat in tegen vallen.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 21:13

Stap wil ik inderdaad graag verbeteren
Tempi kan wel heel goed stappen

Mauro turfhorst staat op ons lijstje
Zeker omdat hij meer maat en formaat heeft, hij lijkt ook een goed front te maken we twijfelen alleen of hij dit ook sterk genoeg vererft. Maar de keren dat ik hem onder het zadel heb gezien viel hij me positief op

Glamourdale zou zeker kunnen passen maar heb er zelf 1 van gehad die niet geweldig stapte en wat meer van gezien die me daarin tegen vielen kwa draf en stap.

Coockie
Bedankt voor de tip
Ik ga hem eens bekijken
Negro bloed spreekt me zeker aan :j
Laatst bijgewerkt door Seven op 20-09-23 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:22

Ik moest denken aan Obsession Taonga. Uit een bewezen lijn. Schoudervrijheid en een front met lengte. Kan ook goed stappen.

Of Le formidable. Nafok is geliefd met vaak extra lopen. Geeft denk ik ook het gewenste front. Lengte in de rug wel een aandachtspunt.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 21:41

Simpie bedankt voor je feedback :)

Obsession Taonga vond ik eigenlijk minder fijn stappen, aansprekende hengst maar hij staat me niet aan, kan niet precies zeggen wat het nu is :+

Le formidabele
Geweldig paard wel erg kort inderdaad, nu heeft deze merrie voldoende lengte en lijkt dat ook te vererven.
Ik zit alleen wat met de hals bespiering en vorm die je bij sommige veulens terug ziet (zag dat het ook benoemd word in de afstammingsreportage) die we nu ook wat zien bij de livius veulens uit deze merrie. Zal wellicht inderdaad bij bordeaux weg komen.
Wil daardoor toch een andere kant op denken kwa hengst en kijken of we een mooie hals/bovenlijn gebruik kunnen fokken. :j

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Elite ibop prok v Galaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:34

Ik vermoedt dat Mauro met zijn Zonik bloed wel de mooie hals vererft..het front komt bij Zonik vandaan. Maar voor de zekerheid zou ik dan een paar veulens gaan bekijken.

Ik moest ook nog denken aan Nacho maar dan heb je wel lijnenteelt op Flemmingh. Weet ook niet of hij de stap echt zal verbeteren.

Ik moest ook nog denken aan Nashville Star, vermoedt dat deze het front en de stap kan verbeteren. Denk alleen dat hij wel luxe fokt.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 09:18

Ja Mauro stond al op nr 1 hier en toen gingen we toch weer twijfelen :Y)
We hebben enkele veulens bekeken welke ons zeker aanspraken maar die hadden ook goede moeders

Nashville star hebben we op het lijstje voor onze andere merrie die kan dat luxere wel weer gebruiken

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Elite ibop prok v Galaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:45

Jouw toekomstige veulen heeft toch ook een goede moeder? ;-)

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 12:48

Elisa2 schreef:
Jouw toekomstige veulen heeft toch ook een goede moeder? ;-)


Ja vinden wij wel :D *\o/*
Bedoelde meer ook kwa bovenlijn gelijkend aan de hengst dus lastiger te beoordelen of hij daarin verbeterd maar de rest lijk hij kwa bloed en type wel echt te passen

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:01

Ow zo haha, nou daar maak ik me niet zo zorgen om bij zowel het Negro als het Zonik bloed.

Enige puntje waar je wel kritisch naar moet kijken is of hij niet te neerwaarts fokt..omdat Zonik en Scandic beide nog weleens een wat neerwaarts model willen geven en Galaxy ook.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 13:23

Ja dat is inderdaad ook wel een puntje om op te letten. De merrie is niet neerwaarts (kreeg bij de keuring ook twee blokjes richting opwaarts kwa romprichting). Afwachten of mauro dat inderdaad dan veranderd bij een evt veulen of niet.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Elite ibop prok v Galaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:25

Aansprekende merrie :) is ze voor komend jaar gust?

Ik denk aan O’toto van de Wimphof. Die heeft wel een mooie halsvorm en lijkt dat ook te vererven.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Elite ibop prok v Galaxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 21:46

Ja ze is niet gedekt, ze geeft nogal veel aan d'r veulens .

O toto vinden wij ook een aansprekende hengst :j
Ik heb er nog niet echt veulens van gezien kwa beweging etc helaas

SimonDesteny

Berichten: 217
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 23:47

Mooie merrie :j

Mauro fokt ietwat neerwaarts inderdaad, nu een aantal nakomelingen van gezien.
Wel allemaal heel fijne veulens.

Veulens van O'toto die ik heb gezien bewegen fijn, mooie types, mooie halsvorm, enkel wat wisselend in lengte.

Vindt de nakomelingen van Opoque ook heel goed. Jammer dat zijn voorwaarden zo prut zijn -O-

Lord Romantic?

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Elite ibop prok v Galaxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 08:12

Simondesteny

Ja opoque is ook een geweldig dier ook echt goede veulens van gezien maar de voorwaarden inderdaad

Toevallig zag ik net 1 van o'toto op Facebook voorbij komen, inderdaad vrij korte grovere hals moeder leek wel meer lengte te hebben.
Nu heeft onze merrie zowel hals als rug lengte genoeg en heeft ze dit ook zeker vererft bij beide veulens.
Jullie maken het me weer moeilijk :D
Wel heel leuk om te zien dat d'r top drie voor de merrie ook door jullie word aangegeven :j

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:59

Seven schreef:
Ja ze is niet gedekt, ze geeft nogal veel aan d'r veulens .

O toto vinden wij ook een aansprekende hengst :j
Ik heb er nog niet echt veulens van gezien kwa beweging etc helaas


Ja, dat is op de foto’s met het tweede veulen ook wel een beetje te zien. Goed om even een pauze in te lassen!

De halslengte is bij de Totilas-nakomelingen vaak een probleem, maar bij O’toto valt het me juist mee.

Out of the box denk ik ook nog aan St. Schufro. Ik ben echt weg van Skyline to B, maar die heeft ook een wat verticale halsvorm. Terwijl zijn vader juist een mooi front lijkt te vererven.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Elite ibop prok v Galaxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 12:23

Aimee

Ja liever een keer overslaan dan over de rug van de merrie verder dekken :j
Ze is nu weer mooi er bij dus volgend haar is ze er weer klaar voor.

Bedankt voor de out of the box tips ik ga ze even bekijken

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 12:44

Edit

St schrufo vind ik persoonlijk wat aan de prijs en lastiger kwa bestellen doordat we niet echt in de buurt wonen van v uytert en dan enkel 3 dagen verzenden. Ben altijd bang dat ze net op een andere dag gedekt moeten worden wat dan weer niet lukt :=

Skyline to b
Ik kende hem toch wel, zag dat ik enkele filmpjes van hem eerder had bekeken. Hij spreekt me zeker aan groot, grooteramig en zo te zien echt een super karakter :j dat laatste is ook zeker zo belangrijk als fijn lopen en goede bouw/gezondheid.

Zeker 1 om in de gaten te houden zo te zien, hij lijkt nu ook meer uit te zwaren als de de foto's zie.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Elite ibop prok v Galaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:14

O’toto zelf vind ik juist behoorlijk lang.

En gezien wij vaak wel een beetje op dezelfde hengsten vallen, wat vind je van Pitch Perfect? Op de insta van Vai staat beeldmateriaal en op de FB van Veurink kan je veel familie bekijken.