Hengst gezocht voor Iffraajmerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hengst gezocht voor Iffraajmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:47

Voor mijn Iffraaj x The Gold Cheongsam (L-placed van Red Clubs) ben ik op zoek naar een hengst voor volgend seizoen.

Over de merrie: ze is scherp genoeg, zeker voor een Iffraaj, met een fijne galop en heeft een goede turn of foot. Ik zoek echter een hengst die wat meer 'toughness' kan toevoegen tussen de oren van de merrie. Wordt ze moe, dan geeft ze op.

Enkele eisen aan de hengst:
• Bij voorkeur geen sprinters. Hoewel een halfzus van de moeder een Gr.1-paard geproduceerd heeft van Cotai Glory, was de merrie vrij gestoord als jong dier en dat hoeft niet extra versterkt te worden. Mijn voorkeur gaat uit naar een fijne middle distance hengst.

• Stayers zijn wel echt een harde 'nee,' want dat trekt de stamboom teveel uit elkaar qua afstanden en maakt het veulen minder commercieel.

• Ik probeer zoveel mogelijk weg te blijven van Northern Dancer en Sadler's Wells. Je ontkomt er niet aan, maar ze hoeven niet zes keer terug te komen in de stamboom van de hengst zeg maar.

• Geen hengst die niet na z'n juvenile seizoen gekoerst heeft.

Budget vanaf (omgerekend) £6000 tot £10.000, met de onderkant van het budget alleen voor jonge hengsten. Iets erboven mag, want waarschijnlijk kan ik wel ergens een deal sluiten. Bij voorkeur een hengst die in de UK staat, maar Frankrijk of Ierland wil ik eventueel ook nog wel overwegen voor de juiste match.

Het veulen is voor de verkoop.

Meest recente standfoto:
Afbeelding

Stamboom:
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37180
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:12


Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: Hengst gezocht voor Iffraajmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:30

Heel leuk dat je die vraag hier stelt, maar of het veel antwoorden oplevert is de vraag.Maar sowieso een goed idee om wat bokkers uit de tent te lokken en, wie weet, zit er hier ook onverwachte kennis.

Zelf lees ik af en toe de Racing Post bloodstock nieuwsbrief en volg de flat races op ITV, dus ik voel me een beetje aangesproken en ga wat graven in de stallion supplements :D

Maar heel eerlijk gezegd verwacht ik dat je zelf heel veel meer kijk en kennis hebt! :o

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:34

Mail Weatherby's, het Ierse studbook en de NDR voor een advies. Daar kom je vermoedelijk verder mee.
En vraag even verplaatsing aan naar DRS. Áls er al EV-kennis op bokt zit, zit het daar.

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: Hengst gezocht voor Iffraajmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:18

Golden Horn (Cape Cross/Dubai Destination/Nureyev)?
Geen Sadlers Wells, wel Northern Dancer, maar niet overmatig.
Over karakter - en gezondheid vererving kan ik niks vinden, maar er wordt genoemd dat hij 'excellent bone' heeft.
Lijkt mij dat hij bovengemiddeld fokt en als renpaard was hij natuurlijk de absolute top, dus kwa karakter voldoende 'toughness' mag je aannemen.
Hij stond op Overbury voor £8000 in 2023.

https://www.ovstud.co.uk/stallions/golden-horn/

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:37

In het 'breeding on a budget' supplement staan nog heel wat meer interessante hengsten die eigenlijk zelf hele goede paarden waren en ook goed genoeg fokken maar om een pf andere reden minder populair zijn.
Golden Horn is eigenlijk een voorbeeld daarvan, ik had ook naar Harzand gekeken, maar die zit te dicht bij Auroch kwa pedigree.

Verder nog niet kunnen kijken helaas, want ik vind het ontzettend leuk om te doen, maar zit midden in een verhuizing.

https://issuu.com/racingpostbloodstock/ ... TU2OTYzMzk