Moderators: balance, Nicole288, Sica, C_arola, Neonlight, Coby, Dyonne
Ibbel schreef:Fokken is geen plus en min verhaal Het is niet zo dat steil x week een correct been oplevert.
Als je DA iets als DLSD (week gekoot plus peesproblemen klinkt als zodanig) vermoedt, zou ik vér uit de buurt van fokken blijven. Daar is de vererving absoluut nog niet volledig van bekend, de kans dat het veulen hetzelfde krijgt ligt (met de beperkte genetische kennis van nu) vermoedelijk tussen de 50 en 100%.
DSLD is progressief en onbehandelbaar.
Femke_Tweety schreef:of week gekoot met een stijle hak, vinden de strekpezen weer niet fijn.Dan heb je risico op een sabelbenig paard met slechte pezen en steil achterbeen, als je even pech hebt en je alle beroerde dingen in het veulen terugziet.
Ik geloof niet dat ik dat risico zou nemen.
Beco schreef:Helaas is mijn merrie afgekeurd voor de sport. Haar tussenpezen achter zijn niet goed.
Nog in dubio of we haar 1x laten insemineren, of dat ze enkel nog als recreatie-/ coachpaard zal dienen.
Ze heeft een gouden topkarakter . Weer van haar moeder meegekregen. Hoop dit ook weer door te geven aan haar veulen.
Echter is haar afkeur volgens de dierenarts ook genetisch (weke koot en ietsjes sabelbenig). Heel belangrijk om hier bij een eventuele dekking rekening mee te houden.
Nu ben ik op zoek naar een hengst met een te steil achterbeen/koot. Voorkeur spring/allround gefokt.
Niet te korte rug.
Wie kan mij hierbij helpen, of waar kan ik eventuele info terugvinden.
Alvast super bedankt.
groetjes
Bettie