Voor mijn zelf gefokte merrie ben ik opzoek naar een passende dressuurhengst. Ze heeft helaas chronisch glaucoom in haar oog (door beschadiging van een maanblindheid aanval) en krijgt daarvoor dagelijks druppels die op de dopinglijst staat waardoor ik geen wedstrijden meer met haar mag starten.
Aangezien ik wedstrijden rijden wel heel erg leuk vindt maar met de huidige prijzen geen 2e paard kan aanschaffen wil ik haar laten dekken. Uiteraard heb ik dit met de dierenarts besproken en die geeft aan dat dit niet erfelijks is en ze er prima een veulen mee zou durven fokken.
Maar om tussen alle mooie, goede hengsten 1 te vinden die goed aansluit op mijn merrie vindt ik best een uitdaging. Vandaar dat ik hier om advies vraag

Pluspunten:
- Het is een nuchtere en goudeerlijke merrie, doet geen vlieg kwaad en is ontzettend makkelijk in de omgang.
- Fijn en makkelijk te rijden, leert snel en staat open voor de hulpen. Ook onervaren ruiters kunnen er zo op wegrijden.
- Hele fijne stap en galoppade.
Verbeterpunten
- Iets té nuchter op eigen terrein, liever lui dan moe dus een hengst met meer looplust mag best!
- De draf. Ze mist schoudervrijheid en lossigheid in de draf, heeft weinig zweefmoment.
Wat ik zoek in een hengst
- Ik zoek een hengst die meer schoudervrijheid meegeeft en haar draf kan verbeteren.
- De merrie is zelf rond de 165 wat ik een mooie maat vindt maar kleiner moet niet, ik hoef tevens geen kasteel van boven de 175 te fokken. De hengst mag dus wel iets maat meegeven maar liever niet teveel
- Het goede/eerlijke karakter wil ik behouden, onder het zadel mag er best wat meer pit inzitten. Een iets sensibele hengst is dus geen probleem.
- Kleur maakt me niet uit, ik heb een zwak voor veel wit maar een hengst zonder wit is absoluut geen bezwaar.
- Een paard met veel body mag ik graag zien, maar is ook niet per se een must. Ik vindt wat dat betreft heel veel mooi.
Hieronder wat foto's, ik heb eventueel ook filmpjes voor degene die daar in geïnteresseerd zijn.

Op onderstaande foto was ze veel te lang niet naar de hoefsmid geweest wegens miscommunicatie.