Goedemorgen allemaal,
Graag zou ik jullie om advies willen vragen ten behoeve van de hengstenkeuze (fokrichting dressuur) voor mijn zesjarige merrie La Rousse (Grand Galaxy Win x Vic x Rousseau). De link naar HorseTelex is https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... rousse-asd
La Rousse is een energieke merrie met een speciaal karakter. Ze is scherp en sensibel en staat eigenlijk altijd 'aan'. Ze is niet makkelijk, eerder een pittige tante. Ondanks haar leeftijd is ze eigenlijk nog behoorlijk groen. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat het zadelmak maken niet zonder problemen verloopt en ik haar de tijd wil geven. Ze lijkt op meerdere fronten een laatbloeier. Hoewel ze schrikachtig kan zijn, reageert ze in bepaalde situaties juist weer erg nuchter. Trailer laden is geen probleem, ze kijkt niet op van (groot) verkeer en blaffende honden in haar directe omgeving deren haar ook niet. Verder is ze echt heel erg lief. Ik heb haar nu bijna twee jaar en ik heb haar werkelijk nog nooit kunnen betrappen op chagrijnig gedrag.
Gelet op het sensibele en scherpe karakter van La Rousse zoek ik een hengst die erom bekend staat dat hij een fijn en werkbaar karakter doorgeeft aan zijn nakomelingen. Omdat La Rousse aan de kleine kant is (1m62), is het ook van belang dat de hengst maat vererft. Verder ben ik vanwege haar pedigree vooral geïnteresseerd in bloedlijnen die vrij zijn van Jazz.
Haar kwaliteiten hangen samen met een zeer sterk achterbeen en goede gangen. Vooral de draf springt hierbij in het oog. Vooropgesteld dat ik niet objectief ben, vind ik haar ook echt een plaatje om te zien. Ze heeft in februari 2020 een veulen gehad (v. Fürst Toto). Ik heb van de fokker begrepen dat het een chique veulen is met een makkelijker karakter. Omdat Fürst Toto WFFS-positief is, zou ik daar zelf niet voor kiezen.
Naast het advies dat ik inmiddels al via andere kanalen heb gekregen, ben ik heel erg benieuwd naar jullie suggesties. Alvast heel veel dank daarvoor!