Opvoelbox

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StormyQueen
Berichten: 32
Geregistreerd: 27-04-09

Opvoelbox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 15:14

Hoi,
Ik heb 2 driejarigen die ik graag wil laten dekken dit jaar. Nu zit ik met het opvoelen... Mijn oudere merries zijn altijd thuis gewoon in hun stal opgevoeld door de DA. Deze 2 driejarigen kennen dit echter nog niet en hebben beiden best wat temperament... Ze zijn ook nog niet gewend aan de trailer. Het liefst zou ik een opvoelbox aanschaffen, maar waar laat ik die dan? Bestaan er geen tijdelijke constructies die je in een bestaande stal in kunt bouwen en weer kunt verwijderen als het insemineren klaar is? Vroeger deed men dat opvoelen ook wel boven de onderdeur van de stal toch? Maar hoe hou je ze dan tegen als ze naar voren willen? Heeft iemand hier voorbeelden van?

Cioccolato

Berichten: 7029
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Opvoelbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:19

Ik heb een opvoelbox geplaatst op stal, die staat er gewoon het hele jaar. Straks in de nieuwe stallen gaat die mee en krijgen we twee plekken om te poetsen/wassen/opzadelen.
Aan 1 kant muur en naast de muur een paal om vast te zetten, plek voor paard, tussenwand met paal om paard aan andere kant vast te zetten, plek voor paard, paal om vast te zetten en opvoelbox. Die dient dus als laatste afscheiding van de poetsplaats.
Kun je zoiets bedenken? Mocht je het niet snappen kan ik het uittekenen hoor. Maar zo is de opvoelbox dus ook een scheiding/muur. Soort van dubbele functie.

StormyQueen
Berichten: 32
Geregistreerd: 27-04-09

Re: Opvoelbox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 15:23

@Cioccolato Heb je misschien een foto?

Cioccolato

Berichten: 7029
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Opvoelbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:30

De stal is nog in aanbouw dus het staat nog niet, dat duurt nog wel even. Als het af is kan ik wel een foto maken, maar daar heb je dan weinig meer aan gok ik.
Kan wel een soort van tekening maken haha

butengeweun

Berichten: 3701
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Opvoelbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:43

heb je geen gewone stal dat je ze met de kont tegen de deur parkeerd en de dierenarts aan de andere kant van de deur staat hij ook veilig.

Cioccolato

Berichten: 7029
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:45

Gevaar is dat ze dan hun kont weg draaien en de da vast zit met de arm er in, zeg maar.
Ik doe mijn ervaren fokmerrie gewoon in de deuropening met de deur los. 1 houd de merrie van voor tegen en 1 aan de zijkant. Ze is braaf dus dat durft iedereen aan.
Maar de jonge gaan hier ook de box in omdat die dus of vooruit kunnen springen, of opzij. Met alle gevolgen van dien

Heb ook gedacht aan dr trailer oplossing. Maar vond het een te negatieve ervaring gelijk en ik had geen tijd meer om ze überhaupt de trailer op te leren gaan. Oeps :')

butengeweun

Berichten: 3701
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Opvoelbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:52

Hier werden ze wel inderdaad vanaf jong dier al gewend gemaakt met aan de achterkant zitten temperaturen, uiers kunnen voelen dus ze waren ook op jonge leeftijd wel wat gewend.

Maar als dat ook nog spannend is dan is van voor en aan de zijkant dicht wel zo veilig.

MacavityL

Berichten: 4002
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Opvoelbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:12

Onze dierenarts heeft een mobiele opvoelbox, dus een opvoelbox (redelijk standaard type) die in een frame met wielen getakeld kan worden en daarmee achter de auto als aanhanger kan. Ideaal. Ik weet niet of zij die zo gekocht heeft of dat een handige vriend/kennis er een aanhanger van gemaakt heeft.