Mensen hier hebben tenslotte zo verschrikkelijk veel kennis van alle verschillende kanten van de fokwereld!
Ik ben me aan het oriënteren of ik dit jaar mijn Fell pony merrie wil laten dekken.
Moby is een 14-jarige merrie van 1,42 hoog en het zal haar eerste veulen zijn.
Ze heeft toen ze drie was een 2e premie gehaald.
Ik rijd haar recreatief in de bak en buiten, ze staat voor de kar en ik doe grondwerk met haar.
Ze is niet getest op FIS en PSSM1, dat laatste wil ik nog wel laten doen.
Ook zal ik eerst informatie inwinnen bij de kliniek en haar laten scannen om te kijken of alles nog goed is binnenin.
Nu wil ik in elk geval graag een grotere pony fokken. Moby zelf is voor mij eigenlijk net te klein.
Binnen het stamboek mag je niet groter fokken dan 1,42, dus ik zal buiten het stamboek moeten kijken.
Dan heb je natuurlijk opeens een miljoen mogelijkheden, in plaats van het beperkte keuzeaanbod binnen de Fell pony's.
Aan de ene kant heel fijn, maar aan de andere kant krijg ik veel last van keuzestress

Positieve punten van de merrie:
- voldoende halslengte, niet te diep in de borst
- lange en sterke rug
- stap en draf zijn voldoende ontwikkeld
Negatieve punten van de merrie:
- aan de kleine kant
- galop is een zwak punt
- ze is meer gebouwd om te stuwen dan om te dragen/zitten
- qua karakter is ze ook niet de makkelijkste (ik dacht dat shetlanders eigenwijs waren, tot ik met Moby aan de slag ging

Wat is mijn fokdoel?
- een breed gebouwde pony van 1,45-1,55
- meedenkend karakter en koel in de kop
- allround inzetbaar
- meer souplesse, vermogen om de achterhand onder te plaatsen en betere galop dan de merrie
Qua hengsten zit ik te kijken in de hoek van de E-pony's en kleine paarden. En dan bij de sportievere koudbloeden of zwaargebouwde warmbloeden.
Ik wil niet een te fijngebouwd paard, ben toch bang dat je daar rare kruisingen uit krijgt.
Wel belangrijk is dus een hengst die maat en fijn karakter doorgeeft.
Ik heb zelf ook een grote voorliefde voor alles wat stipjes heeft, dus dat zou een leuke bijkomstigheid zijn

Ik heb zelf al her en der rondgekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer...
Hengsten die ik zelf leuk vind:
- Barock Pinto hengst Ieme BP60: https://barockpintostudbook.com/ieme-bp60/
- Knabstrupper hengst Thorgal von Eiderstedt: https://freezeandbreed.de/portfolio/tho ... iderstedt/
Ik ben benieuwd waar jullie mee komen!
Nog wat foto's van de merrie (kwam er achter dat ik weinig goede standfoto's heb