Ibbel schreef:Een 14-jarige maidenmerrie nog dekken en dan verwachten dat dat eerste veulen groter wordt (ook bij een grotere hengst) is irreeël. Het is te simpel te denken dat 1.40 x 1.60 een veulen van 1.50 oplevert. Eerste veulens blijven vaak wat kleiner omdat de baarmoeder het formaat van het veulen beperkt, en bij maiden merries is de baarmoeder sowieso (nog) klein. En klein bij de geboorte geeft - even simpel gezegd - gewoon een achterstand.
Gezien je verbeterpunten (goed dat je die scherp voor ogen hebt!) lijkt het me een hele klus om een passende hengst te vinden in het zwaardere segment, en dan nog is het een complete toss-up of wat je voor ogen hebt er ook uit komt.
LaDonna75 schreef:Eens met Ibbel, ik zou voor een eerste veulen niet veel groter gaan dan de merrie (max 5-10 cm). Maar wat wil je, wil je een leuke rijpony voor jezelf, die dus groter moet zijn dan deze dame? Dan is er een kopen waarschijnlijk slimmer, want dan weet je zeker dat die pony groter is. Vind je het leuk een veulen te fokken, dan misschien beginnen met een Fell en dan verder kijken?
gerlindie schreef:De merens ga ik dan nog even naar kijken, maar als nadeel vind ik dan weer dat die zo weinig verbeteren aan mijn merrie qua 'zitten op de achterhand' en de galop.
Ik voel me echt een zeur, als ik mijn berichten zo terug lees
Maar goed, ik ben van plan om maar één keer een veulen te fokken, dus dan mag je kieskeurig zijn toch?
gerlindie schreef:Ik voel me echt een zeur, als ik mijn berichten zo terug lees
Maar goed, ik ben van plan om maar één keer een veulen te fokken, dus dan mag je kieskeurig zijn toch?
Gebruikers op dit forum: Dartel, dioni, MirjamRobin, mvdbijl, NorwayFjord, Ubermetrics en 7 bezoekers