Dressuurhengst voor TP merrie, Atleet x Renovo x Waterman

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Dressuurhengst voor TP merrie, Atleet x Renovo x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 21:41

Zit er hard over te denken mijn merrie dit jaar te laten dekken, omdat ik mij de laatste jaren totaaal niet meer verdiept heb in de fokkerij of (jonge)hengsten aanwas heb gevolgd, ben ik er eigenlijk dus totaal uit. :+ Altijd fijn als mensen mee willen denken of een idee hebben wat wellicht een leuke combinatie zou zijn met mijn merrie!

Merrie is volledig tuigpaard waar ik dressuur mee rijd.
Atleet x Renovo x Waterman x Hoogheid
(Moeder: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /tooverfee )
Qua hengsten keuze kan het natuurlijk vele kanten op, maar denk toch wel de voorkeur voor een dressuur hengst. Bedoeling is een leuke opvolger te fokken waar ik in de toekomst weer leuk mee uit de voeten kan. Al blijft het tuigpaardenvirus stiekem ook nog altijd kriebelen.

* (verbeter)puntjes voor zover ik er zelf verstand van heb :
* Merrie heeft maat genoeg, zo'n 1.72m wel vrij rank en iel.
* Graag voor zover mogelijk maat behouden, iets meer bot/body is wel welkom.
* Heeft veel beweging over de benen, achterbeen mag wel iets meer onder treden ipv richting de staart.
* Heeft opzich lengte genoeg in t lijf, al (schijnt) niet een bijzonder lange rug. Dus wellicht een puntje om mee te nemen, om er ooit een passend zadel op te kunnen krijgen :Y)
* Hals hoeft zeker niet langer, wellicht tikkeltje meer opwaarts?
* Iets meer souplesse, vrij veel beweging maar word snel strak in de rug/bovenlijn.
* Karakter, zéker geen moeilijke karakters doorfokken, merrie is zelf ook niet bepaald de makkelijkste.

Dit is wat mij zo even te binnen schiet, mocht er nog puntjes zijn zal ik het aanvullen. En mochten jullie nog dingen zien, hoor ik het graag!

Niet echt beste standfoto maar helaas zo geen andere duidelijkere.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Hengsten die tot nu toe genoemd zijn door mensen,
Daily daimond (op een of andere manier nog niet helemaal wild van zelf)
Next level, nog niet ggk voor KWPN begreep ik, Duitsland wel?

Ivana (Atleet x Renovo), Z1 - Drachtig van Dante U.S
Zensation (v.Scandic), Z2+2 - *Verkocht* Whitney (v.Gribaldi), *Verkocht*
"Hoe meer kwaliteit het paard heeft, hoe meer kwaliteit hij van de ruiter eist."


Avalanche

Berichten: 15880
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dressuurhengst voor TP merrie, Atleet x Renovo x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 00:23

Wat een leuke merrie! Zo op stand vind ik niet bijzonder maar ze waardeert zich enorm op met haar gangen, echt heel gaaf!

Vind je Ferro bloed leuk? Kjento geeft ze wat soepeler en je levert niet in op beweging.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Dressuurhengst voor TP merrie, Atleet x Renovo x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 08:52

Kyton misschien?

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Elisa2

Berichten: 36991
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:30

Leuke merrie, zit genoeg tritt in de benen zo te zien en ook de galop vind ik niet verkeerd.

Ik zou me focussen op de lossigheid en niet zo zeer op de beweging die ze imo genoeg heeft.

Wat betreft karakter, model, lengte en souplesse denk ik aan Desperado..maar deze gaat niet het achterbeengebruik kunnen verbeteren en de vraag is of hij veel bot toe gaat voegen.

Wellicht is Fifty Cent interessant, ik verwacht dat deze wel bot en een goed achterbeen toe kan voegen evenals voldoende souplesse. Nadeel is dat er weinig bekend is over zijn eigen gezondheid, karakter en nafok. Meer lengte zal hij niet geven in de rug.

Incognito lijkt ook vrij veel souplesse en lichtvoetigheid te vererven, zijn nafok valt me niet tegen. Denk alleen dat deze geen bot toe gaat voegen. Komt uit een stam die bekend staat om de goede karakters.

Alle drie verschillende hengsten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cheytjuh

Berichten: 4021
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Dressuurhengst voor TP merrie, Atleet x Renovo x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:18

Wellicht ook interessant om met zo’n merrie binnen de gelderse hengstenstapel te kijken?
Krijg je meer bot/massa, prettige karakters en veelzijdigheid qua sportmogelijkheden :j

FundMe voor onze gelderse strijder Ukkie : https://gofund.me/1f759036
Marktplaats veiling voor Ukkie : https://link.marktplaats.nl/m2094003143

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15901
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Dressuurhengst voor TP merrie, Atleet x Renovo x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:20

For Ferrero doet het heel goed op tuigers. Er staat er op Bokt ook eentje.

sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Re: Dressuurhengst voor TP merrie, Atleet x Renovo x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:12

Ik heb een merrie uit een tuigpaardmerrie en sandreo.
Ze is keur prestatie sport geworden bij het nrps

Biwilarda .C keur prestatie sport Sandreo X Goya bevallen van een merrieveulen van Brandon op 18 april 2015.
Lobri veulenkampioen nrps in Ter Aar 2015 ( stermerrie)
Hengstveulen van bright's hero in 2019
Merrie veulen van Dai ko myo in 2021

baudyh

Berichten: 4273
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Dressuurhengst voor TP merrie, Atleet x Renovo x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:04

Wij verwachten dit jaar uit onze tuigpaard merrie een veulen van Fontaine TN
Deze hengst heeft front en geeft formaat.
En is vosfactor vrij ( geeft geen vos)

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: Dressuurhengst voor TP merrie, Atleet x Renovo x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-22 12:38

Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga ze zeker allemaal even bekijken!

Cheytjuh, grappig heb ik lang geroepen idd dat als ik de merrie zou laten dekken ik er Alexandro P op zou zetten. Maar toen ik hem een poos terug weer opzocht sprak hij mij om een of andere reden toch minder aan :o

Janderegelaa: érg gave hengst! Alleen is hij wel erg compact lijkt het. Nou heeft de merrie wel wat lengte gelukkig maar zal eens kijken naar zijn nafok!

Ivana (Atleet x Renovo), Z1 - Drachtig van Dante U.S
Zensation (v.Scandic), Z2+2 - *Verkocht* Whitney (v.Gribaldi), *Verkocht*
"Hoe meer kwaliteit het paard heeft, hoe meer kwaliteit hij van de ruiter eist."

Cheytjuh

Berichten: 4021
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:31

@ Magic_Lover : Ik ben zelf helemaal niet van Alexandro P, ondanks dat hij zeer populair is binnen onze richting. Er zijn veel meer fijne Gelderse hengsten inmiddels gekeurd die het waard zijn om eens op te zoeken.

Denk bijvoorbeeld aan Floris BS (Negro x Elegant), Matiz (Eebert x Vitens), Mandieno (Glamourdale x Parcival), Markant BK (Wilson x Sirius), Mexpression (Expression x Koss), Jupiler S (Charmeur x Jet-setD)

Ik denk dat je o.a. met deze hengsten erg fijne (sport)paarden kunt fokken die kunnen voldoen aan jouw fokdoel.

FundMe voor onze gelderse strijder Ukkie : https://gofund.me/1f759036
Marktplaats veiling voor Ukkie : https://link.marktplaats.nl/m2094003143

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15901
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:10

Cheytjuh schreef:
@ Magic_Lover : Ik ben zelf helemaal niet van Alexandro P, ondanks dat hij zeer populair is binnen onze richting. Er zijn veel meer fijne Gelderse hengsten inmiddels gekeurd die het waard zijn om eens op te zoeken.

Denk bijvoorbeeld aan Floris BS (Negro x Elegant), Matiz (Eebert x Vitens), Mandieno (Glamourdale x Parcival), Markant BK (Wilson x Sirius), Mexpression (Expression x Koss), Jupiler S (Charmeur x Jet-setD)

Ik denk dat je o.a. met deze hengsten erg fijne (sport)paarden kunt fokken die kunnen voldoen aan jouw fokdoel.

De 2 bekendste na Alexandro P, Henkie en Edmundo, mis ik in jouw lijstje....

Earth

Berichten: 7887
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Dressuurhengst voor TP merrie, Atleet x Renovo x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:42

Zal Edmundo niet teveel het achterbeen naar de staart meefokken?

Earth het reisbureau.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15901
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:45

Earth schreef:
Zal Edmundo niet teveel het achterbeen naar de staart meefokken?

Ik zou niet weten waarom.

Cheytjuh

Berichten: 4021
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:59

janderegelaa schreef:
Cheytjuh schreef:
@ Magic_Lover : Ik ben zelf helemaal niet van Alexandro P, ondanks dat hij zeer populair is binnen onze richting. Er zijn veel meer fijne Gelderse hengsten inmiddels gekeurd die het waard zijn om eens op te zoeken.

Denk bijvoorbeeld aan Floris BS (Negro x Elegant), Matiz (Eebert x Vitens), Mandieno (Glamourdale x Parcival), Markant BK (Wilson x Sirius), Mexpression (Expression x Koss), Jupiler S (Charmeur x Jet-setD)

Ik denk dat je o.a. met deze hengsten erg fijne (sport)paarden kunt fokken die kunnen voldoen aan jouw fokdoel.

De 2 bekendste na Alexandro P, Henkie en Edmundo, mis ik in jouw lijstje....


Ik zeg ook o.a, dus het lijstje is niet compleet. Zelf denk ik dat je met Edmundo en deze merrie niet gaat fokken naar het fokdoel van TS,kijkend naar hoe hij fokt en Henkie vergeet ik steeds omdat hij me zelf vooral niet kan bekoren.

FundMe voor onze gelderse strijder Ukkie : https://gofund.me/1f759036
Marktplaats veiling voor Ukkie : https://link.marktplaats.nl/m2094003143


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers