rozebadeend schreef:Ik zou adviseren om naar een goed springpaard te zoeken, met correcte bewegingen.
'echte' eventinghengsten zijn er weinig, en worden vooral geselecteerd op veel bloed. Mijn eigen ervaring is dat dat bloed helemaal niet zo heel belangrijk is. Ik denk dat je verder komt met een correct paard, wat goed kan beweging en die een goede springer is.
De hengsten met veel bloed leveren vaak sterk in op beweging/springtechniek, wat je in de basis een bak meer werk kost om het voor elkaar te krijgen. Dat beetje extra bloed gaat echt pas op het hogere werk (3/4/5 ster) 'gemakkelijk' zijn. Fijn dat ze meer uithoudingsvermogen hebben.
Mooi voorbeeld vind ik Ballaghmor Class van Oliver Townend dat met 23% bloed Badminton wint.
Hengsten die ik zelf voor mijn merrie op de lijst heb staan zijn o.a. Justice HL, Jardonnay VDL, Grand Slam VDL, Dakar VDL, Kallas VDL en Love Connects.
Dit jaar hebben we een veulen van Manden I Sonderbygaard. Een heel goede beweger en goede springer. Ik denk ook een fijn karakter, heb hem op stal bij Teeuwis gezien.
Wel erg groot, en nog veel moeite met zijn lijf, dat zag je de laatste keer wel terug bij de hengstencompetitie. Hij heeft ook nog maar weinig kilometers in de benen in het parcours volgens mij, dus hij moet zich nog wel bewijzen.
Ik weet niet of de namen die ik noem voor jouw merrie ook passend zijn, maar zijn de moeite waard om even verder na te kijken!
Grand Slam!! Geeft fijne bewegers, en kunnen zeer goed springen. Geeft ook een top karakter door wat denk ik ook zeer belangrijk is voor de eventing.