Hallo
Dit is mijn KWPN-merrie van Dreamboy x Dayano x Flemmingh x Nimmerdor. Moeder en grootmoeder zijn Elitemerries, zij is voorlopig keur en D-OC maar wordt als alles goed gaat ook Elite (hopelijk!!). Ze meet +1,80m en is moeilijk rond te krijgen.
Ze haalde goede keuringsresultaten, 80 op exterieur, 80 op beweging, 75 op stap, 80 op draf, 85 op galop en 80 op houding op de keuring in Gelderland en werd uiteindelijk geselecteerd voor de NMK. Op basis van haar lineaire scores denk ik vooral dat de rug (lichtjes week, moeilijk gespierd te krijgen) en het verloop lendenen (week) een aandachtspunt zijn. Dat merk ik ook wel in het rijden. Ze is ook licht sabelbenig.
Ze heeft een redelijk hoog verwantschapspercentage dus ik wil graag een hengst met een lage verwantschap, die zich makkelijk laat sluiten, die niet groot is (liefst zelfs onder 1,70 m, zij is al +1,80 m), zeer rijdbaar is en een goed karakter heeft. Graag ook een hengst met bewezen vererving, ik wil vooral proberen te verbeteren en niet zomaar te kweken.
Nog wat info: ze is heel soepel en zacht te rijden maar ook heel heet, veel merrie en wil vooral lopen. Dan is het hard werken aan de ontspanning en vooral in stap uit dat zich. Het is ook niet zo makkelijk om spieren te kweken, ook door de grootte. In omgang is ze enorm lief en braaf. Ook in het rijden is ze braaf, alleen heet en loperig. Ze springt mooie wissels, kan mooi appuyeren en lijkt talent te hebben voor piaffe-stapjes, het basiswerk is de grootste uitdaging!!
Ik ben wel fan van Duits bloed voor deze merrie, en zeker van De Niro en Rubinstein-afstammelingen. Ik wil vooral rittigkeit!
Voorlopig staan op mijn lijstje: Glock's Toto Jr (maar wel wat duurder en enkel DV?), Just Wimphof (karakter? bergopwaarts?), Next Romancier (maar weinig bewezen?).
Wat denken jullie? Welke suggesties hebben jullie nog? Waarom wel of niet? Alvast bedankt voor jullie advies!