Fokadvies Metall x Eusebio

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, Apple, Pistasche, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CLHB

Fokadvies Metall x Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-21 00:40

Hoi allemaal :D

Omdat mijn lieve merrie helaas met een blessure staat doordat ze gek gedaan heeft in de wei ben ik aan het overwegen een veulentje met haar te fokken. Dit is altijd al een hersenspinsel van mij geweest, ben ontzettend gek op mijn merrie en zou er een hele stal van vol willen hebben _/-\o_ . dus dacht misschien is deze vervelende situatie dan wel meteen een geschikte situatie voor een veulentje.

Halencia is een 9 jarige Metall x Eusebio. Is ‘per ongeluk (ik rij helaas zelf niet meer, en degene die haar voor mij rijd is springamazone)’ in de springsport terecht gekomen en doet het hier super alleen is ze er nu door haar blessure dus even uit. Ze heeft haar punten voor het Z (130 cm) en sprong thuis parcours van 135/140 cm.

Ze is ook een keertje uitgebracht in de dressuur (B) en kwam hier met dik 4 winst thuis. Thuis in training doet ze de meeste M/Z oefeningen. Kortom, een ontzettend werkwillige en veelzijdige merrie .

Het veulentje zou ons eerste zelf gefokte veulen zijn en daarom zou ik graag informatie willen krijgen van jullie die hier meer verstand van hebben.

Zouden jullie in de richting van dressuur fokken of in de richting van springen? Beide is meer dan welkom. Wij hebben namelijk zowel dressuur als springpaarden.

En welke hengst zouden jullie dan gebruiken?

Wat ik erg belangrijk vind is dat de hengst goed benenwerk heeft en dit ook doorgeeft.

In de richting van dressuur zouden wij graag meer maat zien aangezien Halencia zelf maar klein is (+- 160), meer front/bergopwaartse bouw en een sterk/ondertredend achterbeen.

In de richting van het springen zouden wij graag haar voorbeen techniek (moet net wat sneller zijn) willen verbeteren, ook vergroten en iets meer rijdbaarheid/stabiliteit in het parcours (ze kan enorm heet worden in haar enthousiasme).

Het is nog niet zeker of we het veulen zelf houden, als veulen willen verkopen of op een later moment. Dus de keuze moet commercieel wel interessant zijn.

Hierbij een foto van haar, dit is een foto van nu waar ze dus al eventjes stil staat dus niet meer helemaal in shape is.

Afbeelding

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen wat beter zou mogen, in welke richting jullie zouden fokken en met welke hengst en waarom.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie tijd en uitleg. Ik kijk er naar uit en hoop er ook weer heel wat van te leren.

Groetjes ☺️

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Fokadvies Metall x Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:06

Dressuur. De hele moederlijn geeft alleen maar dressuurnakomelingen, enkele uitzondering daar gelaten.
Is commmercieel gezien ook het beste.
Verder zie ik dat Gribaldi het in deze lijn goed doet. Ik zou Easy Game doen. Meestal vergroot die.

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:55

Prachtige merrie, de lijnenteelt op Ramiro is goed te zien. Commercieel interessant zou ik ook zeggen: dressuur fokken aangezien er inderdaad een boel goede dressuurpaarden uit de merrielijn komen.

Hoe zijn haar gangen zelf? stap? souplesse? Achterbeengebruik van haar zelf? Zoek je een hengst die meer buiging geeft in het achterbeen of meer draagkracht?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:25

Puur voor een fijn veelzijdig gebruikspaard zou ik denken aan een spring hengst die het ook aardig doet tussen de hekjes. Gezien je wens commercieel ga ik volledig met janderegelaa-met-R en Elisa2 mee: met Metall als vader en een halfbroer die lichte toer loopt is een dressuurhengst zonder meer de beste keuze.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie