Omdat mijn lieve merrie helaas met een blessure staat doordat ze gek gedaan heeft in de wei ben ik aan het overwegen een veulentje met haar te fokken. Dit is altijd al een hersenspinsel van mij geweest, ben ontzettend gek op mijn merrie en zou er een hele stal van vol willen hebben

Halencia is een 9 jarige Metall x Eusebio. Is ‘per ongeluk (ik rij helaas zelf niet meer, en degene die haar voor mij rijd is springamazone)’ in de springsport terecht gekomen en doet het hier super alleen is ze er nu door haar blessure dus even uit. Ze heeft haar punten voor het Z (130 cm) en sprong thuis parcours van 135/140 cm.
Ze is ook een keertje uitgebracht in de dressuur (B) en kwam hier met dik 4 winst thuis. Thuis in training doet ze de meeste M/Z oefeningen. Kortom, een ontzettend werkwillige en veelzijdige merrie .
Het veulentje zou ons eerste zelf gefokte veulen zijn en daarom zou ik graag informatie willen krijgen van jullie die hier meer verstand van hebben.
Zouden jullie in de richting van dressuur fokken of in de richting van springen? Beide is meer dan welkom. Wij hebben namelijk zowel dressuur als springpaarden.
En welke hengst zouden jullie dan gebruiken?
Wat ik erg belangrijk vind is dat de hengst goed benenwerk heeft en dit ook doorgeeft.
In de richting van dressuur zouden wij graag meer maat zien aangezien Halencia zelf maar klein is (+- 160), meer front/bergopwaartse bouw en een sterk/ondertredend achterbeen.
In de richting van het springen zouden wij graag haar voorbeen techniek (moet net wat sneller zijn) willen verbeteren, ook vergroten en iets meer rijdbaarheid/stabiliteit in het parcours (ze kan enorm heet worden in haar enthousiasme).
Het is nog niet zeker of we het veulen zelf houden, als veulen willen verkopen of op een later moment. Dus de keuze moet commercieel wel interessant zijn.
Hierbij een foto van haar, dit is een foto van nu waar ze dus al eventjes stil staat dus niet meer helemaal in shape is.

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen wat beter zou mogen, in welke richting jullie zouden fokken en met welke hengst en waarom.
Alvast ontzettend bedankt voor jullie tijd en uitleg. Ik kijk er naar uit en hoop er ook weer heel wat van te leren.
Groetjes ☺️