Na een jaar er over na te hebben gedacht heb ik toch de knoop doorgehakt en wil ik mijn mooie NRPS mix merrie dit jaar laten dekken. Een leuk plan, maar ik kom er niet uit wat hengsten betreft.
De merrie valt onder NRPS vanwege een papa die hoog in het Arabisch bloed zit (Alcazar), haar moeder is echter een kruising tussen een Fries en een Fjord. De merrie is van zichzelf vrij heet, heel werkwillig en sensibel. Aangezien ik eigenlijk gewoon een leuk recreatief paard wil fokken zonder poespas, ben ik op zoek naar een zeer relaxte hengst. Heet op heet vind ik bij deze merrie geen goed plan. Ik denk dus dat ik naar de koudbloed hengsten (geen tinkers) wil gaan kijken, maar de keuze is reuze.
Wat ik belangrijk vind is dat de hengst niet groter is dan 1,60. De merrie is om en nabij 1,55 en aangezien dit haar eerst veulen wordt, wil ik er niet gelijk een grote, zware hengst op hebben. De merrie zelf is qua bouw rond en stevig, dus er mag wat mij betreft wel een hengst op die ook wat steviger is qua bouw. Wat beweging betreft vind ik het vrij onbelangrijk, het veulen hoeft van mij niet de sterren van de hemel te lopen, ik wil ook niet per se een sportpaard fokken. Een mooi exterieur is wel een pluspunt, volle manen, bijzondere kleurtjes, etc. zijn allemaal erg welkom.

Foto van de merrie: