Hengstenkeuze voor Negro x Jazz x Nabuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Hengstenkeuze voor Negro x Jazz x Nabuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 17:14

Hoi allemaal!

Ik overweeg om dit voorjaar mijn merrie te laten dekken. En ik ben heel benieuwd wat jullie zouden denken welke hengst een mooie combinatie zou geven. Ik heb zelf wel al wat in gedachte maar dat houd ik nog even voor me omdat ik erg benieuwd ben waar jullie mee komen.

Het gaat om mijn 9 jarige Negro x Jazz x Nabuur:
- De stap is haar minste gang, ze mag meer lichaamsgebruik hebben en zeker ruimer.
- Ze heeft een nette draf, ik zou graag wat meer ruimte in het voorbeen willen. Achterbeen is vlot en treed goed onder.
- Ze heeft een goede galop, waar ik niet op wil inleveren.
- Ze mag een iets beter ontwikkelde bovenlijn hebben, blijft vaak wat strak in de lenden.
- Ze is rond geribt (echt een Negro) en 1.65m. Qua maat wil ik niet te groot fokken.
- Ze is een hele lieve merrie maar ontzettend onzeker. Ze vind veel spannend en is bang om fouten te maken. Onder het rijden kan ze veel spanning opbouwen en in paniek raken. Nieuwe situaties kosten veel tijd en vertrouwen. Een iets rijdbaarder en nuchterder karakter is dus een belangrijk punt!

Ze heeft 3 nakomelingen gehad, van Expression, Gunner KS en James Bond. Dit waren allemaal correcte veulens met een mooi exterieur, geen uitblinkers in beweging maar wel correct. Degene die met haar gefokt heeft gaf als advies om een hengst te kiezen die een goede beweging doorgeeft. Ze zijn alle 3 rond de 1.70m. Qua karakter lijken ze wel wat nuchterder te zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar jonge hengsten, al weet ik dat daar niet veel van bekend gaat zijn qua nakomelingen. Voorkeur is ook om binnen het KWPN te blijven. Maar andere stamboeken of oudere hengsten ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik fok het veulen in principe voor mezelf als opvolger, maar met het oog op latere verkoop.

In het kort punten:
1. Goed en nuchter karakter
2. Beweging verbeteren, met name de stap en ruimte in de draf.
3. Bovenlijn verbeteren.
4. Niet een hengst die erg veel maat fokt, gezien ze zelf ook vergrotend fokt. Ik houd niet van de "modern gefokte" types. Al kan ze wel wat moderns hebben denk ik.


Afbeelding
Nog niet in haar sport conditie na 3 veulens :D


Afbeelding
Zo'n 4 maanden geleden


Afbeelding
1,5 jaar geleden, net onder het zadel.

Ik ben benieuwd! :) :)

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:30

Mooie merrie, komt ook uit een goede merrie en merrielijn.
Als ik het goed begrijp, zoek je een hengst die de beweging kan verbeteren, niet vergroot en je wil liever niet naar een modern(er) type. Dan zou ik het zoeken bij de Totilas-zonen of Bordeaux en/of zonen.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 19:50

Aimee schreef:
Mooie merrie, komt ook uit een goede merrie en merrielijn.
Als ik het goed begrijp, zoek je een hengst die de beweging kan verbeteren, niet vergroot en je wil liever niet naar een modern(er) type. Dan zou ik het zoeken bij de Totilas-zonen of Bordeaux en/of zonen.


Dank je voor je reactie! :)
Ik had de merrielijn ook al eens een beetje uitgeplozen, voor zover ik er verstand van heb. Ik hoop ook dat ik haar naar het Z2 kan rijden, zodat ze ster wordt. De exterieurpunten heeft ze al.

Het veulen mag wel wat moderner als de merrie zelf hoor. Maar ik houd niet van die poppetjes. :o Ik ben zelf ook wel gecharmeerd van Toto Jr. Ik heb daar een aantal nakomelingen van gezien die ook een prettig karakter hebben. Maar ik zag ook Taminiau en die spreekt me ook erg aan.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Hengstenkeuze voor Negro x Jazz x Nabuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:23

Misschien is Livius (Bordeaux x Vivaldi) wat voor haar? Ivm ruimte in het voorbeen en hij schijnt ook heel braaf te zijn.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 21:41

Ferera schreef:
Misschien is Livius (Bordeaux x Vivaldi) wat voor haar? Ivm ruimte in het voorbeen en hij schijnt ook heel braaf te zijn.


Dank je!
Ik ga hem eens op zoeken.

Ik kreeg van een KWPN inspecteur de naam Lord Romantic nog door. Iemand bekend met deze hengst?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Hengstenkeuze voor Negro x Jazz x Nabuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:18

Out of the box: Henkie? Verder ben ik fan van Blue Hors Kingston en ik denk dat hij wel bij deze merrie zal passen.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 22:57

Rex_Rolfo schreef:
Out of the box: Henkie? Verder ben ik fan van Blue Hors Kingston en ik denk dat hij wel bij deze merrie zal passen.


Henkie vind ik zeker een gave hengst. Maar voor mijn merrie niet wat ik zoek. Dan wordt het veulen een propje vrees ik.

R_Alexanderr
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:21

Noiva_ schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Out of the box: Henkie? Verder ben ik fan van Blue Hors Kingston en ik denk dat hij wel bij deze merrie zal passen.


Henkie vind ik zeker een gave hengst. Maar voor mijn merrie niet wat ik zoek. Dan wordt het veulen een propje vrees ik.

Als je liever geen propje wil, zou ik van Totilas en Painted Black bloed wegblijven. Die staan juist gekend om hun wat vierkantere model wat dus al snel kleine propjes worden. Meeste nakomelingen die ik uit die kant heb gereden waren allemaal kleine poppetjes.

Ik vind Zonik hele fijne nakomelingen geven. Ze zijn allemaal wat kleiner, maar als jou merrie groot fokt zou dat misschien wel meevallen. Vooral hun karakter staat mij heel erg aan en hun stap. Ze stappen allemaal mega goed en de galop vind ik ook erg goed over het algemeen. Ik denk dat Fürst Dior ook een interessante optie zou zijn. Heb daar nog niet veel van gezien want vgm was de sperma kwaliteit het eerste jaar niet zo heel goed, maar heb al meerdere mensen gehoord dat dit het vorige dekseizoen wel heel goed was en dat er best een paar worden verwacht.

Ik weet niet of je ook interesse zou hebben in Duitse hengsten, maar Benicio is een paard die erg mooie nakomelingen geeft met lengte en vind vooral dat die uitblinken in hun voorbeen en schoudervrijheid.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 21:08

Citaat:
Als je liever geen propje wil, zou ik van Totilas en Painted Black bloed wegblijven. Die staan juist gekend om hun wat vierkantere model wat dus al snel kleine propjes worden. Meeste nakomelingen die ik uit die kant heb gereden waren allemaal kleine poppetjes.

Ik vind Zonik hele fijne nakomelingen geven. Ze zijn allemaal wat kleiner, maar als jou merrie groot fokt zou dat misschien wel meevallen. Vooral hun karakter staat mij heel erg aan en hun stap. Ze stappen allemaal mega goed en de galop vind ik ook erg goed over het algemeen. Ik denk dat Fürst Dior ook een interessante optie zou zijn. Heb daar nog niet veel van gezien want vgm was de sperma kwaliteit het eerste jaar niet zo heel goed, maar heb al meerdere mensen gehoord dat dit het vorige dekseizoen wel heel goed was en dat er best een paar worden verwacht.

Ik weet niet of je ook interesse zou hebben in Duitse hengsten, maar Benicio is een paard die erg mooie nakomelingen geeft met lengte en vind vooral dat die uitblinken in hun voorbeen en schoudervrijheid.


Ik blijf liever bij het KWPN, omdat ik daar goed bekend mee ben. Zonik is misschien ook wel een optie ja. Ik ga me er eens in verdiepen.
Ik ga volgende week ook even bij For Ferrero kijken en nog een jonge hengst bij hun op stal. Mijn merrie is al eens drachtig geweest van For Ferrero, maar heeft dat veulen helaas verworpen. Stiekem ben ik erg benieuwd wat die combi gegeven had. Ik heb bij ons op stal al aantal For Ferrero nakomelingen uit verschillende merrie's gezien en die waren stuk voor stuk erg goed.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor Negro x Jazz x Nabuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:50

Ik moest gelijk aan Taminiau denken bij je wensen maar of deze genoeg souplesse door gaat fokken weet ik niet. Deze heeft zelf in ieder geval redelijk wat lengte en lijkt dit ook door te fokken.

FF fokt waarschijnlijk een stuk luxer, zou weleens mooi kunnen passen op je merrie.

Wat wil je verbeteren aan de bovenlijn van de merrie?

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:10

Noiva_ schreef:
Ik kreeg van een KWPN inspecteur de naam Lord Romantic nog door. Iemand bekend met deze hengst?


Ik weet of je de hengst afgelopen zaterdag gezien hebt op de HK? Maar ik denk dat deze prima past gezien je wensenlijst. Momenteel worden zijn eerste veulens geboren.
Met name op de punten souplesse, voorbeen en karakter denk ik dat deze hengst heel mooi aansluit.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 15:03

Citaat:
Ik weet of je de hengst afgelopen zaterdag gezien hebt op de HK? Maar ik denk dat deze prima past gezien je wensenlijst. Momenteel worden zijn eerste veulens geboren.
Met name op de punten souplesse, voorbeen en karakter denk ik dat deze hengst heel mooi aansluit.


Nee ik heb hem helaas niet gezien. Ben de laatste paar jaar ook niet meer zo bezig geweest met de nieuwe hengsten, dus weet weinig van de jonkies. Ik ga me er nog eens beter in verdiepen!

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Re: Hengstenkeuze voor Negro x Jazz x Nabuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 21:05

Ik heb nog een gekeken naar Livius. Spreekt me erg aan!
Wat me alleen niet helemaal duidelijk is, wat bedoelen ze met hij kan maat en formaat toevoegen?
Waarschijnlijk schofthoogte? Wat is dan het verschil tussen maat en formaat?

Ik zag About you RS2 ook nog. Vind ik een erg gave hengst. Kan er weinig over vinden verder..
Iemand een idee of dit iets zou zijn?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor Negro x Jazz x Nabuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:21

Maat is hoogte, formaat is massa.

About you is een jonge niet kwpn ggk hengst met Apache in de vaderlijn, nog niks bekend over de nafok. Mij kan zijn zijn lange en gehoekte achterbeen niet echt bekoren.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 10:29

Elisa2 schreef:
Maat is hoogte, formaat is massa.

About you is een jonge niet kwpn ggk hengst met Apache in de vaderlijn, nog niks bekend over de nafok. Mij kan zijn zijn lange en gehoekte achterbeen niet echt bekoren.


Dank je Elisa!
Wat is jou mening over Livius? Aangezien mijn merrie best wat klassieker gebouwd is? Zou dat te grof kunnen worden of zou het meevallen?

Ik vind Livius een fijnere keuze omdat daar meer van bekend is.

Vorige eigenaar gaf Le Formidabele nog door. Vind het alleen jammer dan zijn stap "minder" is beoordeeld. Al weet ik niet hoe zijn veulens stappen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:51

Zijn veulens stappen niet heel slecht, maar kan natuurlijk dat de moeders goed stappen.

Ik denk dat je met Livius een paard fokt met massa, niet perse te grof. Maar misschien wel wat kortbenig in combinatie met jouw merrie. Ik zelf vind het geen bijzondere beweger, denk dat je een net paard kan fokken ermee.

Ik zou echt voor Taminiau gaan van je lijstje, een Toto zoon die voldoende lengte in rug en hals heeft en dat ook door lijkt te te geven. En goede beweging in alle drie de gangen.

Of, en dat fokt wat luxer een hengst als Desperado of Indian Rock, Desperado voor karakter, lossigheid en voorbeen. Indian Rock voor model, ruimte in beweging en souplesse. Deze heeft merries nodig die voldoende kracht hebben.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Hengstenkeuze voor Negro x Jazz x Nabuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:59

Kyton?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor Negro x Jazz x Nabuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:06

Kyton is Ferguson x Ferro, lijkt me niet zo handig met een Negro. Kan ze beter naar Ferguson kijken die zeker een goed karakter door geeft. Maar de bovenlijn is een aandachtspuntje (al zou een Negro dat wel moeten kunnen hebben denk ik). In ieder geval kan deze wel meer een knietje geven in het voorbeen.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 10:21

Elisa2 schreef:
Kyton is Ferguson x Ferro, lijkt me niet zo handig met een Negro. Kan ze beter naar Ferguson kijken die zeker een goed karakter door geeft. Maar de bovenlijn is een aandachtspuntje (al zou een Negro dat wel moeten kunnen hebben denk ik). In ieder geval kan deze wel meer een knietje geven in het voorbeen.


Bedankt weer voor je uitleg, hier heb ik iets aan :)
Ik ga nog eens kijken naar Taminiau. En zal Ferguson ook is bekijken.

Iets heel anders misschien Fürst Dior?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor Negro x Jazz x Nabuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:00

Ik ken hem niet zo goed, maar op het filmpje ziet het er uit als een fijn paard met veel souplesse. Stap en karakter lijken erg goed. Achterbeen heeft je merrie wel :-)

Graag gedaan :-)

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 20:10

Ik heb onderzoek gedaan naar Ferguson en moet zeggen dat ik die heel interessant vind! Zijn nakomelingen lijken wel te doen wat ik zoek. Dit is zeker wel een hengst die ik overweeg.

Ik heb een mail gedaan naar van Uytert over Fürst Dior. Hopelijk heb ik nog wat aan hun advies.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor Negro x Jazz x Nabuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:46

Ik ben benieuwd! van Ferguson is in ieder geval meer bekend over de nafok dan van Furst Dior.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 11:00

Elisa2 schreef:
Ik ben benieuwd! van Ferguson is in ieder geval meer bekend over de nafok dan van Furst Dior.


Dat zeker. Las dat de Ferguson over het algemeen een fijn karakter hebben. Én dat ze niet zo heel groot zijn, zo rond de 1.66/1.67. Perfecte maat voor mij :D
Ben er erg enthousiast over *\o/*

Ik vermoed dat hij het gaat worden, of van Uytert moet me nog kunnen overtuigen met FD.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hengstenkeuze voor Negro x Jazz x Nabuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:00

Joop zal vast FD en veel betere keuze vinden!

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 11:01

fokfanaat schreef:
Joop zal vast FD en veel betere keuze vinden!


Ken jij FD? Wat is jou mening erover en evt in combi met mijn merrie?