Al een langere tijd, enkele jaren, spookt het idee om eens met onze stippel te gaan fokken.
Echter lopen wij vast op de hengstenkeuze.
Wellicht dat jullie ons hierin wat advies over kunnen geven.
Stip (Miss Ori van Pippi's Farm) is een 10 jarige NAS merrie van 1.66m hoog. Ze heeft half papier, vaders kant is onbekend. Moeders kant is volledig bekend. Voor ons geen issue, als papieren er toe hadden gedaan hadden we haar uiteraard niet gekocht.
Stip is L springen en L2 dressuur geklasseerd, heeft potentie voor meer. Momenteel wordt ze niet uitgebracht omdat dit niet mogelijk is. Ze staat bij ons aan huis met één ander paard, onze ruin van 25 die zo erg last van verlatingsangst heeft dat we hem niet alleen durven te laten.
Stip is over het algemeen een fijne merrie. Heel veelzijdig, vindt vaak alles ook wel prima. Niet kijkerig, mijn moeder die vrij weinig rij ervaring heeft rijdt er op buitenrit zo op weg.
Het is wel een echte merrie. Als ze iets niet wil dan is de kans groot dat ze het ook niet gaat doen.
Ze is, zoals vele Appaloosas wat op de voorhand gebouwd. Braaf met rijden met liever lui dan moe, van mij mag er soms wel wat meer pit in. Betreft het springen heeft ze vermogen genoeg maar ze mist wat souplesse en rek in haar lijf. Daarnaast vind ik haar galop wat minder, het is een beetje een pony galop.

(Negeer de plakkers, Stip deed mee aan een vrijspring onderzoek

Qua hengst zou het dus fijn zijn als de hengst de galop en de souplesse kan verbeteren.
Daarnaast mag er best iets meer pit in, maar ik wil zeker (niet bewust in ieder geval) geen bloedheet paard fokken.
Omdat mijn interesse vooral bij het springen ligt, zou ik het liefst voor een springgefokte hengst gaan, die goede basis gangen heeft, met name een goede galop.
Qua stokmaat zou ik graag rond de stokmaat van Stip blijven zitten. Liever groter dan kleiner.
Stip heeft eerder een veulen gehad, toen we haar kochten bleek ze drachtig zonder dat we dat wisten. De vader was een Paint Horse van 1.55m. Het veulen is uitgegroeid tot een merrie van zo'n 1.62m.
Nou is mijn oog gevallen op de hengst Chapeau TN. Een springhengst met goede gangen en een, in mijn ogen, goede sprong.
Mijn vraag is of jullie nog andere suggesties hebben qua hengsten en of Chapeau TN in jullie ogen een passende keuze zou kunnen zijn.
Daarnaast is mijn oog ook wel gevallen op de hengsten Mc Jonnas en Krem, gezien zij gegarandeerd en leuk kleurtje geven, iets wat ik wel in mijn achterhoofd hou omdat ik fok met een half papierloze Appaloosa. Echter denk ik niet dat deze hengsten mijn merrie op mijn gewenste punten aan kan vullen. Of zien jullie dat anders? Ik wil vooral een fijn basis sportpaard fokken, gericht op het springen. We fokken het veulen voor onszelf, het veulen zal dus niet verkocht worden. Vandaar ook de keuze om met een half papierloze merrie te fokken.
Ik ben benieuwd wat jullie mening is, vooral betreft Chapeau TN en wat voor hengsten volgens jullie nog meer een optie zouden kunnen zijn.