Hengst voor Valdez x Metall x Montecristo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Robin1305

Hengst voor Valdez x Metall x Montecristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 19:29

Hi Allemaal,

Komend jaar willen we graag weer een veulen fokken met onze merrie.

Afstamming: Valdez x Metall x Montecristo.
Zie ook: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... era-altena

Afbeelding

Afbeelding

Goede punten
- Genoeg maat
- Sterk fundament
- Goede stap
- Goed achterbeen

Aandachtspunten
- Meer schoudervrijheid, vooral in draf
- Mooier front

Wat zoeken we in een hengst
- Hoogbenigheid
- Iets chiquer
- Mag best een beetje scherp zijn
- We willen niet inleveren op maat

In 2018 en 2019 hebben we al 2 veulens van haar gehad.

In 2018 een vosmerrie van Dreamboy:

Afbeelding

Afbeelding

Ten opzichte van de merrie is het front verbeterd en lijkt het een fijne beweger.

In 2019 een vosmerrie van Fürst Jazz

Afbeelding

Afbeelding

Dit veulen lijkt chiquer, maar wel een wat korte hals.

We willen liever niet terugdekken, maar iets anders proberen dit jaar. We staan zowel open voor jonge als oudere hengsten. Wel is het veulen in principe voor de verkoop dus commercieel is ook belangrijk.

Ik ben nieuw op bokt en ben benieuwd naar jullie suggesties/meningen.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:06

Bij mij schoot Furst Dior te binnen.
De eerste veulens worden dit voorjaar geboren.

Ik denk dat Furstenball bloed het front wel kan verbeteren namelijk.

lovefi

Re: Hengst voor Valdez x Metall x Montecristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:09

Leuk Ro weer een veulentje volgend jaar! We hebben het er samen natuurlijk al over gehad. Ik ga nog even nadenken over wat suggesties.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:14

Ik denk niet gelijk aan Furstenball bloed bij het verbeteren van het front eigenlijk.

Hoe zijn de veulens verbeterd qua beweging ten opzichte van de moeder? het veulen van Furst Jazz spreekt me erg aan vanaf de foto. Ik denk dat de merrie wel wat bloed kan gebruiken qua hengst.

Robin1305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 13:08

simpie94 schreef:
Bij mij schoot Furst Dior te binnen.
De eerste veulens worden dit voorjaar geboren.

Ik denk dat Furstenball bloed het front wel kan verbeteren namelijk.

Deze hengst is bij ons idd ook genoemd. Mooi bloed en een chique hengst. Ben benieuwd naar zijn eerste jaargang! Dat maakt het tevens ook dat wij twijfelen... nog geen veulens van gezien dus wat gaat hij doorgeven.

Robin1305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 13:16

Elisa2 schreef:
Ik denk niet gelijk aan Furstenball bloed bij het verbeteren van het front eigenlijk.

Hoe zijn de veulens verbeterd qua beweging ten opzichte van de moeder? het veulen van Furst Jazz spreekt me erg aan vanaf de foto. Ik denk dat de merrie wel wat bloed kan gebruiken qua hengst.

Het lijkt dat beide veulens wat elastischer zijn dan de moeder. De Dreamboy heeft daarbij een sterk achterbeen. De Fürst Jazz lijkt wat lichtvoetiger. Merrie is zowel in bouw als in beweging degelijk. Alles is goed maar zou allemaal wat chiquer en elastischer mogen. Zelf vind ik het front van de Dreamboy mooier (meer lengte in de hals) maar de Fürst Jazz is qua lijf chiquer.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:07

Elisa2 schreef:

Ligt er denk ook aan wat er precies verbeterd gewenst wordt. Ik zou t.o.v. de merrie de hals iets meer ‘afgerond’ willen zien en iets meer lengte. Massa heeft ze genoeg, ook in de hals. Ik dacht daarom aan Furstenball bloed. Je hebt daarnaast meestal ook wel voorbeentechniek.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:26

Interessante merrie!

Ik moet denken aan Incognito.
Met name voor het front en wat meer bloed/chiquer/hoogbeniger.
Heb er nog geen lelijk koppie van gezien en karakters lijken erg fijn.

Ik heb er zelf 1 dus ben licht bevooroordeeld ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:31

Incognito geeft ze zeker sjiek.

Ik denk ook aan Instyle, heb daar ook chique veulens van gezien met een mooi front en lichtvoetigheid. Nadeel is het wat hoge kruis.

Ook een fijne en lichtvoetige hengst met 3 goede gangen is Kyando, daar zijn alleen nog geen nakomelingen van bekend.

For Ferrero geeft ze ook sjiek en met souplesse en kan zeker het front verbeteren, maat is nog een puntje..diens vader For Romance is wellicht ook nog interessant.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:20

Elisa2 schreef:

Ik denk ook aan Instyle, heb daar ook chique veulens van gezien met een mooi front en lichtvoetigheid. Nadeel is het wat hoge kruis.

Wat is jouw mening bij In Style voor de maat? Het is natuurlijk een relatief kleine hengst.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:33

Wat vind je van Joop TC? Niet perse chiquer, maar wel veel uitstraling vind ik. En ik denk dat hij het front en voorbeen techniek zeker kan verbeteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:38

lovefi schreef:
Elisa2 schreef:

Wat is jouw mening bij In Style voor de maat? Het is natuurlijk een relatief kleine hengst.

Ik vind hem gewoon "normaal" qua stokmaat, en ik vermoed dat hij dat ook door geeft maar dat is uiteraard speculatie. Ik verwacht niet dat hij vergrotend of verkleinend zal fokken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:52

Ik denk dat je voor deze merrie echt een grootramige hengst moet zoeken

Dus niet alleen maat. Genoeg KWPN hengsten meten wel rond de 1,70, maar doen in mijn ogen toch wat ponyachtig aan. Als dat combineert met het klassieke van jouw merrie, krijg je een te beknopt eenvoudig paard denk ik.

Enkele Vivaldi zonen zijn wel echt grootramig. En kleinzoon Indian Rock
En ook Il Divo is dat, en fokt dat door.
Dit heeft hij gedaan op mijn klassieke merrie (veel klassieker dan de jouwe):
https://youtu.be/7HNA7IAXO2o

Robin1305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 17:41

Bedankt voor alle reacties. Echt heel erg leuk en interessant om te lezen welke hengsten jullie aandragen.

Incognito hebben we naar gekeken ziet er idd naar uit dat hij chique veulens geeft. Alleen voert hij in de moederlijn Houston bloed en eigenlijk willen wij dit liever niet terug fokken (wel gebaseerd op iemand anders die aangaf dat dat niet het simpelste bloed is). Voor nu ook nog vrij weinig bekend van de nakomelingen omdat deze pas aankomend jaar onder het zadel komen dus wellicht niet commercieel ook in combinatie met dat de hengst zelf lange tijd geblesseerd is geweest en daardoor niet in de sport geweest is.

In Style ben ik bang dat ik ga inleveren op hoogte en misschien niet hoogbenig genoeg. Wel een van mijn favoriete hengsten zeker qua karakter.

For Ferrero vind ik zelf een iets horizontaal gebouwde hengst. Wel mooie hals en geeft wel veel dezelfde type (veelal knap) veulens.

For Romance is een hengst die ik nog eens goed wil bekijken. Volgens mij wel fijne nakomelingen.

Joop TC ben ik ook erg gecharmeerd van maar daarvoor geldt idd dat ik bang ben dat het te klassiek wordt.

Indian Rock is drager en dat wil ik liever niet...

Ik vind het Il Divo veulen erg leuk, ziet er knap uit! Overigens ben ik zelf bang dat deze hengst niet commercieel is.

Overige zonen van Vivaldi zou ik niet zo weten welke? Ben wel erg gecharmeerd van Vivaldi bloed dus wellicht heeft iemand hier nog een leuk idee..?

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar Fürst Dior. Dit omdat van Furstenball bloed bekend staat dat deze mooie modellen geven en met de lichtvoetigheid van Sir Donnerhall heb ik het idee dat dit wellicht een mooie match is met de merrie.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:12

Ik heb mijn veulen meerdere keren kunnen verkopen. Weet niet of dat ondanks, of dankzij de vader is. Ik denk vooral omdat het gewoon een goed veulen is en dat komt omdat Il Divo voor mijn merrie de perfecte match was. Dus ik denk dat je vooral een goed veulen moet fokken uit de beste combi.

Je kan wel een hengst gebruiken als bijvoorbeeld Just Wimphof, die is super populair. Maar er staan ook heel veel veulens uit die hengst te koop. Dus waarom zouden mensen dan voor een veulen uit jouw merrie kiezen, er is zoveel keuze! Met Just Wimphof had ik geen veulen als deze gefokt.

Dus uiteindelijk geeft mijn inziens altijd de juiste combi de doorslag en fok je zo het meest commercieel.

Il Divo staat overigens bij van Silfhout die er behoorlijk weg van zijn.

Ferdinand en Geniaal zijn de meest grootramige Vivaldi’s denk ik. En in Duitsland loopt daar natuurlijk ook genoeg.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:31

Daar sluit ik ook wel bij aan GJ. Je hebt commercieel en commercieel...
Natuurlijk is het verstandig een goede afweging te maken als je van plan bent te verkopen maar uiteindelijk gaat het toch om de kwaliteit en dat is afgelopen seizoen wel weer goed duidelijk geworden.
Er was veel te doen over tegenvallende veilingprijzen, veulens aan de straatstenen niet kwijtraken etc...het aanbod is gewoon weer flink toegenomen.

Zo stond het internet vol met inderdaad Just Wimphof's en bijv ook Imposantos veulens, die erg gewoontjes waren. Als je dan een kwalitatief betere uit een minder commerciele hengst kon krijgen doen mensen dat toch.

Furst Dior lijkt me ook een fijne, ook op basis van karakter.

For Ferrero veulens vielen mij afgelopen jaar ook op en heb ik zelf ook naar gekeken. Veel elastiek met veer en hoogbenig. Vond sommige zelf ook wat neerwaarts in de romp maar ze gaan in draf wel omhoog vanuit het achterbeen.
Alleen de galop vond ik bij een aantal wat vlak.

Nog een ander idee: Fontaine TN?
Ook Furstenball bloed en heb ik mooie modellen met sterk achterbeen van gezien.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:48

MariekeS_ schreef:
Daar sluit ik ook wel bij aan GJ. Je hebt commercieel en commercieel...
Natuurlijk is het verstandig een goede afweging te maken als je van plan bent te verkopen maar uiteindelijk gaat het toch om de kwaliteit en dat is afgelopen seizoen wel weer goed duidelijk geworden.
Er was veel te doen over tegenvallende veilingprijzen, veulens aan de straatstenen niet kwijtraken etc...het aanbod is gewoon weer flink toegenomen.

Zo stond het internet vol met inderdaad Just Wimphof's en bijv ook Imposantos veulens, die erg gewoontjes waren. Als je dan een kwalitatief betere uit een minder commerciele hengst kon krijgen doen mensen dat toch.

Furst Dior lijkt me ook een fijne, ook op basis van karakter.

For Ferrero veulens vielen mij afgelopen jaar ook op en heb ik zelf ook naar gekeken. Veel elastiek met veer en hoogbenig. Vond sommige zelf ook wat neerwaarts in de romp maar ze gaan in draf wel omhoog vanuit het achterbeen.
Alleen de galop vond ik bij een aantal wat vlak.

Nog een ander idee: Fontaine TN?
Ook Furstenball bloed en heb ik mooie modellen met sterk achterbeen van gezien.

Da's ook toevallig :+ ineens in the spotlight
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... erend.html