Recent heb ik een prachtige, zeer sociale Shetland Pony aangeschaft, namelijk Layla van het Melkvonder. Zij is nu twee jaar oud en zal uitgroeien tot ca. 1,05 meter. Ze is zwart, vermoedelijk homozygoot maar dat is niet 100% zeker. Deze knappe dame heeft een veulenpremie en enterpremie behaald en komt uit mooie foklijnen! Zij zal ingezet gaan worden in de vrijheidsdressuur, mensport en (daarom gezocht naar een zeer sociale pony) ik wil met haar paardencoaching voor kinderen gaan doen.
Los van bovenstaande activiteiten, wil ik ook heel graag met haar een veulen gaan fokken. En toen kwam de keuzestress... In de grote maat NSPS hengsten komt zeer veel zwart, een klein beetje vos en wat zwart-/vosbont voor. Dit geeft geen bijzondere kleur veulens, ik wil graag een speciaal veulen (ja, ik ben kritisch haha). In de midden- en kleine maat zijn wel meer kleuren beschikbaar, maar ik wil per definitie een grote pony fokken.
Een ander idee is om richting appaloosa te gaan fokken, iets wat mij ook heel gaaf lijk. Ik weet dat het veulen dan niet ingeschreven kan worden bij het NSPS, maar mogelijk wel bij het NAS. Nu heb ik een zeer interessante hengst gevonden, namelijk Trinityhouse Perfect Storm. Als ik me niet vergis, zit de eigenaar van deze beauty ook op Bokt. Hij is homozygoot zwart fewspot van kleur, homozygoot voor zwart (draagt geen vos) en homozygoot voor beide appaloosa genen. Zijn genetische code is dus als volgt: EE, LP/LP, PATN1/PATN1. Zijn stokmaat is 1,26 meter.
Nu heb ik een viertal vragen:
1. Als ik deze hengst zou gebruiken, wordt mijn veulen sowieso zwart appaloosa. Maar welk appaloosa patroon zal hij volgens jullie krijgen? Ik gok (bijna) panterbont, klopt dat? Een vriendin van mij zegt namelijk dat daarvoor bontgenen bij de merrie zouden moeten zitten, maar dat kan ik niet verklaren.
2. De hengst is 1,26 meter, mijn merrie ca. 1,05 meter. Hoe groot verwachten jullie dat het veulen wordt?
3. De merrie is ingeschreven bij het NSPS, de hengst is goedgekeurd bij het KNN, Brittisch Spotted Pony Society en het WPCV. Als het veulen daadwerkelijk appaloosa is, kan deze dan worden ingeschreven bij het Nederlands Appaloosa Stamboek? Zo nee, waar zou dit veulen dan wel kunnen worden ingeschreven?
4. Hebben jullie misschien andere interessante dekhengsten in gedachten? Mijn wensen voor het veulen: schofthoogte tussen de 1,05 en 1,20 centimeter, zeer sociaal en kindvriendelijk, bijzondere kleur of patroon en moet in te schrijven zijn in een stamboek.
Ik ben benieuwd naar jullie ideëen over de uitkomst van deze hengst en merrie en mogelijke tips voor andere hengsten.
DISCLAIMER (1): dit topic gaat puur over het exterieur, uiteraard neem ik in mijn overwegingen ook gezondheid en karakter mee. Graag hier dus geen oordeel over...!
DISCLAIMER (2): gezien haar jonge leeftijd zal ik uiteraard voordat ik ga fokken de merrie door een dierenarts laten beoordelen. Als het advies is om te wachten tot zij wat ouder is, dan zal ik dat advies natuurlijk opvolgen. Dus ook geen commentaren m.b.t. de leeftijd alsjeblieft. Dank je wel!
Groetjes, Rien
Onderstaand nog een foto van Layla: