Zodoende wil ik 2019 gaan gebruiken om definitief te oriënteren naar een geschikte partner voor haar.
Nu is tegenwoordig de keuze in hengsten gigantisch en heb ik veel moeite door de bomen het bos te zien. Vloek niet op om jongs te proberen. Mijn vorige merrie (Royal Diamond x Freiherr) had ik laten dekken door Quaterback tijdens zijn tweede dekjaar. De merrie zelf was wat ouderwets, maar wel met een fantastische werkwilligheid, vriendelijk karakter en een mooie moederlijn. Haar moederlijn had onder andere de hengst Donnerschwee gegeven. Wel is het wat jaren geleden en de ontwikkeling is heel hard gegaan de afgelopen jaren.
Fancy is ten opzichte van mijn vorige merrie heel anders qua type. Zie ook de foto's. De tweede is niet de meest voordelige, maar wel duidelijk hoop ik.
Fancy is een merrie van 1,70 m hoog en een dochter van Andretti. Moedersvader is Gribaldi. (haar stamboom: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1744865/fancy-girl).
Ze is werkwillig, maar zou wat nuchterder mogen zijn tussen de oren. Op het moment wordt ze thuis op Z-niveau getraind en opgeleid voor het Z2. De planning is om deze zomer in ieder geval Z te gaan starten. Lui is ze niet en ze heeft een correcte stap en nette draf met zowel een fijn voorbeen als ruim voldoende ondertredend achterbeen. Haar galop is actief en bergop, maar draagt wel de kanttekening dat ze meer buiging in de knie van het voorbeen kan gebruiken. Qua maat heeft ze meer als voldoende. Wel heeft ze kleine afwijking. Ze heeft wat ongelijke voeten aan de voorzijde. Links is een hele mooie voet, maar rechts is deze stijl. Nu twijfel ik of ze dit door vererven heeft meegekregen of door zeer beperkte verzorging van de hoefsmid tot ze 4,5 was. Ze kwam bij ons op stal samen met haar moeder toen ze 4,5 jaar oud was en ze was zo goed als wild. Haar moeder had namelijk wel vier mooie voeten.
Stamboek maakt voor mij niet uit. Mag zowel bewezen als jonge hengst zijn. Wel pas ik voor inteelt (ook als de hengst zelf in tweede, derde of vierde-lijn inteelt heeft) en wil ik graag een hengst die WFFS-vrij is.
Hebben jullie misschien ideën qua hengstenkeuze voor haar?
Alvast super thanks voor het meedenken.

Huidig lijstje: