Bonte paarden stamboek? Of Barock Pinto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Bonte paarden stamboek? Of Barock Pinto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 07:21

Hoi.
Ik ben aan het oriënteren om volgend jaar met een bonte hengst te dekken. Deze hengst is goedgekeurd bij het Bonte Paarden Stamboek. Het gaat om Daimond Homozygoot. Hij past goed bij mijn merrie.

Al zou ik zelf graag bij de barock pinto willen. Kan dat? En hoe gaat dat met paspoort enz aanvragen? Moet ik lid worden? Krijgen de veulens gewoon een vol papier? Zo ver ik weet zijn beide stamboeken niet erkend (?)

Kan iemand mij meer duidelijkheid geven?

Colorance

Re: Bonte paarden stamboek? Of Barock Pinto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:26

Ja dat kan. Het veulen kan bij BPS geregistreerd worden. Bij BPS krijg je een afstamming bewijs incl DNA onderzoek op ouderschap en eenAES paspoort met afstamming en een AES papier. Dus de keurze lijkt me simpel. Barock Printo Studbook

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 00:24

Bonte stamboek is een Europees erkend stamboek dit komt door de aansluiting die ze met het ZSSE hebben.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:48

Ik zou ook kiezen voor het barock pinto stamboek. Bonte paarden stamboek zit nog erg in de kinderschoenen en heeft niet echt een fokdoel. Elk bont paard wordt daar goedgekeurd. Het is gewoon niet zo professioneel opgezet daar.

Barock Pinto wordt steeds bekender en groter. Ook heeft dit stamboek een duidelijk fokdoel. En je krijgt een mooi AES paspoort. Die samenwerking is echt top. Jammer dat mijn paard dit paspoort niet heeft. Toen hadden ze deze samenwerking nog niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:04

Lindor92 schreef:
Ik zou ook kiezen voor het barock pinto stamboek. Bonte paarden stamboek zit nog erg in de kinderschoenen en heeft niet echt een fokdoel. Elk bont paard wordt daar goedgekeurd. Het is gewoon niet zo professioneel opgezet daar.

Barock Pinto wordt steeds bekender en groter. Ook heeft dit stamboek een duidelijk fokdoel. En je krijgt een mooi AES paspoort. Die samenwerking is echt top. Jammer dat mijn paard dit paspoort niet heeft. Toen hadden ze deze samenwerking nog niet.

Dat AES paspoort is geen erkenning van het stamboek. Ik hoop dat dat duidelijk is. Ze hadden ook met het KWPN in zee kunnen gaan. Of het Shetlandstamboek. De enige met een echte erkenning is het bonte paarden stamboek.

Als je met een Friese merrie dekt zou ik BP doen en anders bonte paarden stamboek.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:06

Yes dat is duidelijk.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:50

janderegelaa schreef:
Lindor92 schreef:

Dat AES paspoort is geen erkenning van het stamboek. Ik hoop dat dat duidelijk is. Ze hadden ook met het KWPN in zee kunnen gaan. Of het Shetlandstamboek. De enige met een echte erkenning is het bonte paarden stamboek.

Als je met een Friese merrie dekt zou ik BP doen en anders bonte paarden stamboek.

Persoonlijk zie ik geen verschil tussen het bonte paardenstamboek dat paspoorten uitgeeft onder de vlag van het ZSSE en het Barock Pinto Studbook dat paspoorten uitgeeft onder de vlag van het AES. Beiden maken dus gebruik van de EU-erkenning van een ander stamboek.

TS: ik zou voor het Barock Pinto Studbook gaan. Komt op mij een stuk professioneler over dan het Bonte Paarden Stamboek.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 08:47

Het verschil is dat het bonte paardenstamboek ook daadwerkelijk ZSSE is en het Barock Pinto is geen AES. Veulens van het ZSSE kunnen bijvoorbeeld zonder problemen bij een ander stamboek ingeschreven worden (met uitzondering van het KWPN). Veulens van het Barock Pinto kunnen dat niet. Omdat het geen stamboek is.

Ik ben het met je eens dat Barock Pinto al wel een stuk verder is dan Bonte paarden in de professionalisering.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 15:34

Bedankt colorance maar de vraag was niet wat het karakter is van een barock pinto maar hoe het registreren en dergelijke werkt :')

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:07

Het is ook een prachtig stukje tekst. Maar papier is geduldig, ik kan zo BP vervangen door onze Haflinger }>

Haflinger Pietje is een Nederlands gefokt sportpaard met internationale allure.
Het is ontstaan doormiddels van een kruising van een Oostenrijkse sporthaflinger en Nederlandse merrie.
Werkwillig en onverschrokken. Fysiek en mentaal ijzersterk en gefokt voor prestaties op het allerhoogste Grand Prix dressuur-niveau. Maar ook betrouwbaar, makkelijk in de omgang en een streling voor het oog van iedere liefhebber.
Haflinger Pietje is vriendelijk en levendig, mak, intelligent, leergierig en trouw, en is een gewillige werker. Het paard is koel in het hoofd en is daardoor ook zeer geschikt voor recreatief rijden, mennen en buitenritten.
Voor meer informatie over dit unieke dier kijk op www bij ons in de wei.
:+

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:34

Kabayo schreef:
Bedankt colorance maar de vraag was niet wat het karakter is van een barock pinto maar hoe het registreren en dergelijke werkt :')

Colorance zit elk topic over bonte paarden te bombarderen met deze tekst.
Beetje jammer dat het niets toevoegd

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 22:46

Rex_Rolfo schreef:
Het is ook een prachtig stukje tekst. Maar papier is geduldig, ik kan zo BP vervangen door onze Haflinger }>

Haflinger Pietje is een Nederlands gefokt sportpaard met internationale allure.
Het is ontstaan doormiddels van een kruising van een Oostenrijkse sporthaflinger en Nederlandse merrie.
Werkwillig en onverschrokken. Fysiek en mentaal ijzersterk en gefokt voor prestaties op het allerhoogste Grand Prix dressuur-niveau. Maar ook betrouwbaar, makkelijk in de omgang en een streling voor het oog van iedere liefhebber.
Haflinger Pietje is vriendelijk en levendig, mak, intelligent, leergierig en trouw, en is een gewillige werker. Het paard is koel in het hoofd en is daardoor ook zeer geschikt voor recreatief rijden, mennen en buitenritten.
Voor meer informatie over dit unieke dier kijk op www bij ons in de wei.
:+

:D :D :D

_Matty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:17

De hengst Daimond is geweldig, mijn merrie heeft dit jaar een veulen van hem gehad en volgend jaar weer. <3

Je kan het veulen bij beide stamboeken inschrijven, hoewel een veulen met een niet ggk hengst van het Barock pinto in een bijboek komt. Een dekhengst zal het dus niet worden bij het Barock pinto.

Het klopt dat het bonte paarden stamboek nog niet zo groot is. Wij doen er alles aan om het op te bouwen, maar dit gaat niet zonder fokkers en liefhebbers. Als je ambities hebt om het ras te verbeteren kun je hier wel heel veel aan toevoegen, wij zijn gelieerd aan het ZSSE waardoor er gewoon paspoorten en papier worden verstrekt. Voor zover ik weet kan dat bij het Barock pinto niet omdat ze niet erkend zijn. Maar dat weet ik niet zeker, verbeter me als het anders zo is..

Ik moet zeggen, en dat is mijn mening. Dat de sfeer bij de bonte paarden fijner is als bij het Barock pinto. Het is dan nog wel klein, maar erg gemoedelijk. :o

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:52

_Matty_ schreef:
De hengst Daimond is geweldig, mijn merrie heeft dit jaar een veulen van hem gehad en volgend jaar weer. <3

Je kan het veulen bij beide stamboeken inschrijven, hoewel een veulen met een niet ggk hengst van het Barock pinto in een bijboek komt. Een dekhengst zal het dus niet worden bij het Barock pinto.

Het klopt dat het bonte paarden stamboek nog niet zo groot is. Wij doen er alles aan om het op te bouwen, maar dit gaat niet zonder fokkers en liefhebbers. Als je ambities hebt om het ras te verbeteren kun je hier wel heel veel aan toevoegen, wij zijn gelieerd aan het ZSSE waardoor er gewoon paspoorten en papier worden verstrekt. Voor zover ik weet kan dat bij het Barock pinto niet omdat ze niet erkend zijn. Maar dat weet ik niet zeker, verbeter me als het anders zo is..

Ik moet zeggen, en dat is mijn mening. Dat de sfeer bij de bonte paarden fijner is als bij het Barock pinto. Het is dan nog wel klein, maar erg gemoedelijk. :o

Het verschil vind ik dat het bonte paarden stamboek geen duidelijk fokdoel heeft. Alle bloed wordt maar gebruikt. Het barock pinto heeft een duidelijk doel wat voor mij een meerwaarde heeft. Als ik mijn merrie ooit laat dekken door een barock pinto, dan wordt het veulen daar geregistreerd. Maar misschien doe ik er ook wel een warmbloed op, dan zou ik voor een ander stamboek kiezen.
Het barock pinto heeft wel goede afspraken met het AES.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:10

Lindor92 schreef:
_Matty_ schreef:

Het verschil vind ik dat het bonte paarden stamboek geen duidelijk fokdoel heeft. Alle bloed wordt maar gebruikt. Het barock pinto heeft een duidelijk doel wat voor mij een meerwaarde heeft. Als ik mijn merrie ooit laat dekken door een barock pinto, dan wordt het veulen daar geregistreerd. Maar misschien doe ik er ook wel een warmbloed op, dan zou ik voor een ander stamboek kiezen.
Het barock pinto heeft wel goede afspraken met het AES.

Het AES maakt het paspoort. That’s it.

Het Barock Pinto heeft wel een doel maar gebruikt daar steeds hetzelfde bloed voor. De hengsten waar niet direct of indirect Samber in zit moet je met een lampje zoeken.

Het papier van het ZSSE is erkend door andere stamboeken en dan kun je daar ook inschrijven.