Fokadvies gevraagd Trafalgar x Jazz

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

runnerfan

Fokadvies gevraagd Trafalgar x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 15:57

Hallo allemaal,

Ik zou dit jaar heel graag mijn merrie bij een leuke hengst willen hebben. Ze is een Trafalgar x Jazz x Ramiro Z. Ben al even op zoek gegaan maar ik kom er niet goed uit. Zou heel graag wat advies krijgen :j

Ik heb een aantal eisen aan een hengst.
- fijn karakter; mijn merrie is heel lief maar heeft een behoorlijk temperament. Als het niet gaat zoals ze wil, dan trekt ze alles uit de kast. Verder heeft ze erg veel energie, altijd in beweging, ziet alles en heeft regelmatig een uitspatting. Ik zou het graag allemaal wat milder hebben.
- grote maat; mijn merrie is rond de 163 en beknopt. Ze is nog jong en weet uit andere paarden uit dit stammetje dat ze vrij lang doorgroeien, maar ze zal waarschijnlijk geen 170 worden en ik ben zelf vrij lang.
- dressuurhengst met een goede galop; ze heeft een hele fijne beweging, maar de galop zou wat meer af kunnen rollen en sprong hebben. Haar sterke punten is dat ze veel lossigheid in beweging heeft. De draf is haar beste gang.
- niet terug fokken op totilas of jazz; het liefst kies ik een kwpn hengst maar ik sta ook open voor een Duitse of zo. Ik weet alleen niet goed wat dat betekent qua stamboekinschrijving.

Ik zou graag een kwaliteitsvol veulen fokken om later als sportpaard voor mezelf te houden.

Afbeelding

De foto is niet heel charmant, maar geeft wel een idee van haar exterieur.

Ik hoor graag tips! Heel erg bedankt alvast :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:03

Wij hebben een aantal hele fijne jonkies (4 jarige elite-merrie en ook nog aantal jongere dieren) van George Clooney. Hebben allemaal ruimvoldoende maat, goed galopperen en hele fijne karakters! Daarnaast is het vrij bloed en is hij goedgekeurd bij het KWPN :)

Of wat me nog te binnen schiet voor vrij bloed, goed karakter en bewegen: Spielberg? Of is dat heel erg outside the box? :D hebben we ook fijne paarden van gehad uit een Houston (dus ook niet de beste karakters doorgaans :') )

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 16:23

Dank je wel! Hier was ik nog niet op gekomen :o zat wel te denken aan de Niro toevallig, maar die geeft nog wel eens een kleintje. En vind Wolkentanz ook heel fijne paarden geven. George Clooney zou zeker een optie zijn!

Elisa2

Re: Fokadvies gevraagd Trafalgar x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:30

Wat heeft ze aan de kogel van het linkerachterbeen?

Ik denk aan Glamourdale voor maat, formaat en een goede galop..hij sluit in ieder geval goed aan bij Jazz bloed.

Heb je een linkje naar horsetelex?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:41

Ik dacht ook aan Glamourdale, Elisa. Maar ik weet niet of het gunstig is om op Lord Loxley terug te fokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:44

Die link had ik nog niet gelegd, ben eigenlijk wel benieuwd naar meer foto en videomateriaal van de merrie.

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 21:45

Elisa; bedankt! Waarom vind je glamourdale goed passen bij Jazz? Weet je ook hoe hij qua karakter fokt?
Wat betreft haar been heeft ze vorig jaar een draadwond opgelopen in de wei. Haar been is nog dik want het was een forse verwonding. Heb bij een aantal da gecheckt of ze een dracht verstandig vonden en van allen kreeg ik groen licht. Kan ze mooi nog een jaar de wei op en volgend jaar hopelijk een mooi veulen.

Aimee ook bedankt! Is het vanwege de bloedspreiding dat je geen lord loxley adviseert? Of vanwege iets anders?

Foto en video ga ik even naar op zoek.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:01

Nou, Trafalgar is Totilas x Lord Loxley en Glamourdale heeft als vadersvader Lord Loxley. Dat kan een bewuste keuze zijn, is het voordelig om juist op die hengst terug te fokken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:25

Aimee schreef:
Nou, Trafalgar is Totilas x Lord Loxley en Glamourdale heeft als vadersvader Lord Loxley. Dat kan een bewuste keuze zijn, is het voordelig om juist op die hengst terug te fokken?

De vraag zou moeten zijn; wat wil je dan verankeren?

Spielberg zou mooi passen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:37

Voor Spielberg maak ik dezelfde opmerking: wil je terugfokken op Sandro hit?

Misschien Revolution? Of Kardieno?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:36

[code][/code]
Aimee schreef:
Voor Spielberg maak ik dezelfde opmerking: wil je terugfokken op Sandro hit

Lijnenteelt wordt veelal toegepast om daarmee een bepaald mate van fokzuiverheid te verkrijgen. Vaak wordt hierbij de regel gehanteerd dat dezelfde hengst of merrie in een afstamming in ieder geval 3 generaties van elkaar verwijderd moet zijn

Dat is een wezenlijk verschil met de Glamourdale combi.

Spielberg geeft maat en massa en geeft makkelijke karakters. Alles wat die merrie nodig heeft.

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 07:57

Aimee schreef:

Oh sorry dat had ik natuurlijk even op moeten zoeken :o zoveel verstand heb ik er nou van haha. Dat heeft dan niet mijn voorkeur tenzij lord loxley alle punten die ik zoek verankerd in mijn merrie maar dat zal wel niet.

Spielberg heb ik zelf ook aan gedacht. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hem wel eens in het echt heb gezien en toen niet echt weg van hem was. Vond hem te weinig kwaliteit in het achterbeen hebben. Maar ik ga er toch eens zoeken naar wat nakomelingen van hem. Als hij inderdaad zo goed past als Janderegelaar zegt dan wil ik er ook serieus naar kijken.

Revolution en kardieno ken ik helemaal niet. Zet ik ook mn speurneus voor op :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:47

Glamourdale heeft "scherpe" merries nodig met voldoende bloed, vandaar dat hij oa goed bij Jazz bloed past. Ik had alleen Lord Loxley even gemist..en dat lijkt mij nu niet een hengst waar je bewust op terug wilt fokken.

Spielberg geeft inderdaad maat, massa en een goed karakter..als de merrie zelf een goed achterbeen heeft kun je hem gerust overwegen. Hij is niet spectaculair maar fokt goed: https://www.horses.nl/fokkerij/stijger- ... spielberg/

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:44

Hoe oud is deze merrie precies? Ik zou wbt haar jeugdigheid zeker nog een jaar wachten, dit vind ik echt nog zo veel puppy..
maar goed, daarnaast zeker een hengst kiezen die voldoende lengte door geeft. Totilas geeft gewoonweg niet veel lengte door en dus heeft Trafalgar dat hier ook niet gedaan.

ik denk dat een hengst als Just Wimphof heel interessant kan zijn (De Niro x Riccione x Sandro Hit x Classiker x Donnerhall) "helaas" wel rete populair maar dat is ook wel logisch.
Zijn veulenrapport was ook erg mooi

"Just Wimphof toonde een collectie ruim voldoende tot goed ontwikkelde veulens. Ze staan daarbij zeer goed in het type van het dressuurpaard en beschikken over veel uitstraling en een heel sprekend hoofd. De veulens staan ruim voldoende tot goed in het rechthoekmodel, meerdere veulens zijn hoogbenig. De door de eigenaar gepresenteerde veulens waren allen goed ontwikkeld en langgelijnd. De halzen zijn doorgaans goed van lengte, ze zijn verticaal gesteld en zeer goed bespierd. De schouder is wisselend van ligging, veelal correct maar bij een enkele veulen was de schouderligging wat schuiner of steiler. De rug is bij meerdere veulens licht gezonken. De lendenen zijn goed aangesloten, het kruis is doorgaans goed van ligging met een ruim voldoende tot goede lengte. Het voorbeen is van terzijde gezien correct gebouwd, van de voorzijde gezien wordt meermalen een franse stand geconstateerd. Het achterbeen is over het algemeen correct gesteld, enkele keren is echter ook een stabelbenige stand waargenomen Het beenwerk is hard van kwaliteit en soms wat fijn van omvang.De stap heeft een ruim voldoende tot zeer goede ruimte. In draf zijn de veulens lichtvoetig en hebben ze ruim voldoende tot veel souplesse en kracht. In galop tonen de veulens veel ruimte, souplesse en kracht en hebben ze een goede balans.

Dekadvies op basis van verrichtingsonderzoek en getoonde veulens:

Just Wimphof kan bijdragen aan de bloedspreiding en het model, uitstraling, en rijdbaarheid verbeteren en het vermogen tot sluiten/verzamelen toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij."