Wie van de drie voor Metall x Farrington

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Wie van de drie voor Metall x Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 18:08

M'n merrie uit 2000, wordt al weer een dagje ouder en als ik nog een veulen wil fokken moet ik niet lang meer wachten. Foto links boven ziet er wat onvoordelig uit, hals wordt beter gedragen in het werk (dressuur). Ze heeft 2x een veulen gehad:
- v. United bleef te klein 1,61m verder alles goed
- v. Citango veel te groot 1,79m voor z'n maat small en een te franse stand

Na lang wikken en wegen, etc heb ik mijn lijstje beperkt tot 3 stuks.
Criteria:
- Beste galop, blijkbaar val ik op een bepaalde bewegingsafloop
- Goede hals aanzet / front
- Maat / Massa, vooral massa valt niet mee tegenwoordig

- Geen franse stand, valt bijna alles met Jazz af
- Geen WFFS, Geen lage OC index

De vraag is nu, op type, wie van de 3 en waarom?
Note: bonus punten voor wie ze allemaal herkent

Afbeelding
foto's van de KWPN site

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:43

Ik ben nog een beetje zoekende wat je nu precies van een advies hier verwacht.
Moeten we onze voorkeur geven puur op het type van de 3 hengsten in combi met jouw merrie?
Maar misschien fokken ze het type helemaal niet door? Van 2 van de hengsten weet je het sws niet want dit wordt hun eerste dekseizoen.

-glamourdale
-kjento
-jameson

We weten verder niets van je merrie qua stokmaat etc. Hoe de bewegingen zijn?
Ze heeft 2 nakomelingen waar alleen de maat naar voren komt en wat je niet beviel.
Wat kwam bij beide positief naar voren? Wat fokt de merrie door met 2 best verschillende hengsten?

Edit: met alle 3 de hengsten ga je terugfokken of ferro. Met Jameson komt er zelfs 3x ferro in de lijn van het veulen. Dat zou voor mij al een ‘no go’ zijn.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 22:18

Terugfokken op Ferro vindt ik niet zo'n groot probleem, misschien zelfs een plus. 3x zoals met Jameson moet ik nog eens over nadenken, het is wel via extra vaders (Negro en Rousseau). In z'n grootst mogelijke algemeenheid en generalisatie zie ik bij paarden waarvan ik 'ja' zeg Ferro vaak terugkomen. Op de een of andere manier is dat een bewegingsafloop die ik goed vindt.

Mijn grootste 'probleem' met Jameson zit denk ik in de maat (index 109). De citango was al een reus bij de geboorte en dat wil ik niet opnieuw.

De rede van de 3 keuzes is dat ze qua bouw en gangen en alle andere eisen vergelijkbaar / passend zijn, maar toch is er verschil en ik wil graag weten hoe jullie de verschillen interpreteren.

Van de merrie zijn de bewegingen wat mij betreft goed zat en dan bedoel ik dat je er alles aan kan rijden. Ze is 169. Tegenwoordig zie je hengsten met meer knie en dat zou me op zich wel passen. Belangrijkste is de galop, die wil ik graag beter.

De United was ik afgezien van de maat gewoon tevreden mee.
Afbeelding

De Citango was een poging voor meer maat en massa dan de United. Hij was zo groot dat hij daar last van had, meer kracht was beter geweest en hij kon zich verstoppen achter een lantarenpaal (wel stevig beenwerk, groot, maar toch smal). Hij had een zodanig franse stand dat je eigenlijk niet zonder beschermers kon rijden. Van hem heb ik zo snel geen foto. Geen fout paard qua bouw, maar ja het gaat uiteindelijk wel om atletisch vermogen. Dat heeft z'n moeder en de United had dat ook.

sorbetje

Re: Wie van de drie voor Metall x Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:38

Als je tevreden bent met de United maar maat mist, is Bordeaux dan geen optie?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:43

De Citango is er niet meer.

De United is Z1. Het was het eerste veulentje dus daarom wellicht wat klein. Ik zou United weer doen. Of zijn hele goede zoon Bordeaux.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:43

sorbetje schreef:

Tegelijk *\o/*

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 22:55

sorbetje schreef:

Daar heb ik wel naar gekeken, want dat lag voor de hand en ik zag niet veel extra maat. Veel van z'n zonen zitten behoorlijk onder de 170 en ik vrees dat juist omdat met united er al een kleintje uitkwam.... United is zelf ook een plus vererver en ferdeaux etc zijn ook niet massaal.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:12

Ik heb er weinig kleintjes van gezien in tegenstelling tot United. Stuk voor stuk ook allemaal grootramige paarden met voldoende massa.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:31

United heb ik meer kleintjes van gezien.
Ik denk bij jouw criteria aan de hengst Geniaal. Massa, vererft een goede galop, een mooi model met front en Ferro in de pedigree aan moederskant.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:39

United heeft 105 op de index en Bordeaux 104. De merrie heeft 105. Ik zou me met Bordeaux en United geen zorgen maken. Ferdeaux heeft trouwens 107, die fokt echt kastelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:30

Glamourdale zou ik niet doen ivbm zijn iets steile achterbeen, wat jouw merrie ook lijkt te hebben en ook door vererft heeft bij de United zo te zien.

Kjento en Jameson vind ik beide zeer goede paarden, ik denk dat de eerste iets bloederiger zal fokken met wat meer souplesse. En dat Jameson vooral kracht en goede bewegingen toe kan voegen. Aan jou wat je denkt dat beter bij je merrie past.

Beide hengsten hebben nog geen nakomelingen dus het is natuurlijk een gok/ invulling qua wat ze zullen vererven.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 08:41

janderegelaa schreef:
United heeft 105 op de index en Bordeaux 104. De merrie heeft 105. Ik zou me met Bordeaux en United geen zorgen maken. Ferdeaux heeft trouwens 107, die fokt echt kastelen.

Klopt inderdaad, en toch was de United maar klein, dan zie je maar hoe de statistiek in de praktijk kan uitpakken.

Ik nam ferdeaux als voorbeeld van een nakomeling van bordeaux, met weinig massa.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 08:45

Lante schreef:
United heb ik meer kleintjes van gezien.
Ik denk bij jouw criteria aan de hengst Geniaal. Massa, vererft een goede galop, een mooi model met front en Ferro in de pedigree aan moederskant.

Geniaal, tja goh tjee, het zal aan mij liggen, maar ik zie daar een Vivaldi achterbeen in, en daar ben ik niet naar op zoek.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 08:52

Elisa2 schreef:
Glamourdale zou ik niet doen ivbm zijn iets steile achterbeen, wat jouw merrie ook lijkt te hebben en ook door vererft heeft bij de United zo te zien.

Kjento en Jameson vind ik beide zeer goede paarden, ik denk dat de eerste iets bloederiger zal fokken met wat meer souplesse. En dat Jameson vooral kracht en goede bewegingen toe kan voegen. Aan jou wat je denkt dat beter bij je merrie past.

Beide hengsten hebben nog geen nakomelingen dus het is natuurlijk een gok/ invulling qua wat ze zullen vererven.
Naar dat achterbeen zal ik eens kijken, was mij niet als zodanig opgevallen.

Voor de jonkies, ja een gok, of eigenlijk een grotere gok, op zich geeft dat misschien meer mogelijkheden om gevoel te laten spreken, er zijn minder cijfertjes.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 09:16

ART_UMA schreef:
Geniaal, tja goh tjee, het zal aan mij liggen, maar ik zie daar een Vivaldi achterbeen in, en daar ben ik niet naar op zoek.

Heb je nog meer verborgen selectiecriteria?
Wel handig om te weten dan lijkt mij voor de meedenkers. Succes met je zoektocht naar de geschikte hengst.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 10:40

Lante schreef:
ART_UMA schreef:

Heb je nog meer verborgen selectiecriteria?
Wel handig om te weten dan lijkt mij voor de meedenkers. Succes met je zoektocht naar de geschikte hengst.

Natuurlijk heb ik nog meer min of meer 'verborgen' criteria, als er gekozen kan worden, er is meer als 1 hengst over, kun je nog meer filteren. Dat is lang niet allemaal even objectief. In z'n algemeenheid ben ik geen fan van het achterbeen van Vivaldi's. Ik had dream boy bv lang op m'n lijstje en toch is er iets waardoor ik geen Ja zeg. Vandaar ook de 3 hengsten met super galop, waarvan ik denk Ja.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 10:44

janderegelaa schreef:

De United is Z1. Het was het eerste veulentje dus daarom wellicht wat klein. Ik zou United weer doen. Of zijn hele goede zoon Bordeaux.

De United is Z1, maar staat / stond in Duitsland, geen idee eigenlijk hoe ik daar achter de actuele stand kom? Of gaat dat automatisch?

Ik zal nog eens naar Bordeaux kijken, misschien is m'n kennis wat gedateerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:47

Ik begrijp precies wat je bedoelt met Vivaldi achterbeen.

Bordeaux is natuurlijk een prima en bewezen vererver, persoonlijk denk ik dat hier de jongere hengsten die je noemt kwalitatief beter zijn. Of ze het ook vererven moet natuurlijk nog blijken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:35

ART_UMA schreef:
janderegelaa schreef:

Klopt inderdaad, en toch was de United maar klein, dan zie je maar hoe de statistiek in de praktijk kan uitpakken.

Ik nam ferdeaux als voorbeeld van een nakomeling van bordeaux, met weinig massa.

De United was haar eerste veulen, die zijn vaak wat kleiner.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:46

ART_UMA schreef:
janderegelaa schreef:

De United is Z1, maar staat / stond in Duitsland, geen idee eigenlijk hoe ik daar achter de actuele stand kom? Of gaat dat automatisch?

Ik zal nog eens naar Bordeaux kijken, misschien is m'n kennis wat gedateerd.

https://m.rimondo.com/horse-details/133 ... oha-United

Eigenaresse is Nina Leuschner

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 14:05

janderegelaa schreef:

Dat hoor je wel vaker, ik begreep uit onderzoek dat ze wel kleiner worden geboren, maar even groot uitgroeien. Lijkt me lastig meten, maar dat weet ik verder ook niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 17:16

ART_UMA schreef:
janderegelaa schreef:

Dat hoor je wel vaker, ik begreep uit onderzoek dat ze wel kleiner worden geboren, maar even groot uitgroeien. Lijkt me lastig meten, maar dat weet ik verder ook niet.

Was dat maar zo. Die blijven gewoon kleiner helaas.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 17:38

De vraag is inderdaad of de United klein is omdat ze het eerste veulen was, of omdat United verkleind heeft op de merrie. Dat weet je waarschijnlijk pas als het derde veulen volgroeid is.

Verder kun je, denk ik, uit de reacties opmaken dat het niet heel voor de hand liggend is om een Ferro-kleindochter met een Ferro-kleinzoon te gaan dekken. Daardoor krijg je andere adviezen dan de keuze die je hebt voorgelegd.
Ik denk zelf ook dat je dat achterbeengebruik best ergens anders kunt vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 18:02

Dat achterbeengebruik is natuurlijk ook te vinden bij de Totilas nakomelingen. Verder kun je goed doordachte lijnenteelt natuurlijk wel gebruiken om bepaalde eigenschappen te verankeren.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 18:22

Ik zou gewoon weer voor United gaan.