Fokadvies Fries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Fokadvies Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 14:41

Ik heb een aantal maanden geleden een drachtige Friese merrie gekocht. In mei krijgt zij een veulen van Bente. Super spannend dus!

Ik wil haar dan graag weer onder de hengst doen. Maar het aanbod is zo groot, te groot eigenlijk :) Nu denk ik zelf aan een jonge goedgekeurde hengst omdat de merrie zelf 18 jaar is en van Abe (oud bloed).

Wat zouden jullie doen? Hoe maken jullie de keuze?

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: Fokadvies Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:52

Belangrijk om eerst haar fokwaardes te bekijken en ook haar verbeterpunten in kaart te hebben. Dan kun je er een hengst bij zoeken.

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Re: Fokadvies Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 15:29

Ga ik doen, maar dan de voorkeur voor een jonge of oude(re) hengst?

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:20

Leuk een Abe, mijn vader heeft ook een Abe en dat is een wat ouderwetser barok type. Die van jou ook?

Verder heb ik niet veel verstand van friezen, maar bij de Nieuwe Heuvel zijn er in maart en april weer hengstenshows met allemaal friezen.

Als je niet weet hoe de merrie fokt en je wilt meer zekerheid dan kun je het beste voor een bewezen hengst gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:28

Wat wil je verbeteren? Wil je liever het sporttype of het barokke type? Dat zijn dingen waar je naar kan kijken, als je geen foto of verbeterpunten voor je merrie hebt kan niemand hier je een goed advies geven.

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Re: Fokadvies Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 17:17

Ik zou normaalgesproken voor een bewezen hengst gaan. Maar aangezien mijn merrie op leeftijd is en niet meteen het modernste type is, zou ik dan beter voor een aanstormend, moderne hengst kunnen kiezen? Dat is meer mijn vraag. Voor mij persoonlijk zijn kenmerken als karakter, meer maat en een moderner type belangrijk.

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 17:28

Afbeelding

Afbeelding

Dit is ze!

Momo94
Berichten: 1114
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Fokadvies Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:51

Daar kan je echt niks uithalen..

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:53

ouder of jonger is kwestie van jou eigen voorkeur. Wordt het voor jezelf of voor de verkoop? Verder heb ik niet veel verstand van Friezen, ik zou vooral ook goed kijken naar het inteeltpercentage.
Heb je een scoringsformulier of een (iets grotere, duidelijke) standfoto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:19

Jannas schreef:
Ik zou normaalgesproken voor een bewezen hengst gaan. Maar aangezien mijn merrie op leeftijd is en niet meteen het modernste type is, zou ik dan beter voor een aanstormend, moderne hengst kunnen kiezen? Dat is meer mijn vraag. Voor mij persoonlijk zijn kenmerken als karakter, meer maat en een moderner type belangrijk.


Dan moet je dus kijken op maat en type, (en lengte van wat ik uit de foto's kan halen).
Als je kijkt naar Hessel 480 bijvoorbeeld heb je een hengst met maat, lengte en een moderner type. Rommert is ook wat groter met meer lengte. Ik heb alleen niet gekeken of zij bij jou merrie passen maar de leeftijd van jouw merrie maakt niet uit, ik zou dus niet kijken naar leeftijd en of het een bewezen hengst is of niet maar kijken naar wat voor hengst je zelf wil kiezen qua uiterlijke kenmerken en of dit bij jouw merrie past. Eventueel bel of mail je even met de hengstenhouder om te vragen wat zij zouden aanraden.
Ik zou echt eerst even nadenken over wat je zelf belangrijk vind om te verbeteren en dan pas op hengsten gaan zoeken, leeftijd los laten en kijken naar wat jij zelf graag wil zien en wat je aanspreekt.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:41

dees_daan schreef:
Wat wil je verbeteren? Wil je liever het sporttype of het barokke type? Dat zijn dingen waar je naar kan kijken, als je geen foto of verbeterpunten voor je merrie hebt kan niemand hier je een goed advies geven.


Misschien is het sporttype wel het barokke type...

Ik ben 2 dagen in Leeuwarden geweest. Ik zag twee types: een sterk gebouwd type, met sterke achterbenen, balans in het lopen, iets korter in de rug, waarvan er ook een paar Grand Prix liepen.

En ik zag een rank gebouwd type, hoog op de benen, zeer weinig diepte ten hoogte van de lendenen/lies, lange rug, met benen die ze een eind weg konden gooien, lange achterbenen met de hakken naar de staart en vaak hun eigen benen niet bij kunnen benen waardoor ze de takt verloren.

In mijn ogen is het eerste type een duurzaam sportpaard, en het tweede type een showpaard dat het vooral in zijn jonge jaren goed zal doen, maar niet gebouwd om de Grand Prix te halen.

Ik denk dat je eerst zelf moet bedenken welke van die twee je voorkeur heeft, waar je voor fokt. En dan kiezen wat er bij je merrie past om dat type te fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:58

Ik denk dat je zelf wel snapt wat ik bedoel? Het sporttype is geen barokke fries. Een barokke fries is het oudere zwaardere type ( die je op de keuring steeds minder ziet overigens) als jij ook Walt en Elias bedoeld dan kan ik die echt niet barok noemen, wel sportpaarden maar niet barok. Dat slanke valt toch samen met het doel om meer richting de dressuursport te fokken, als je kijkt naar een Leffert en een Karel dan waren dat hele andere paarden en voor mij het voorbeeld van barok. Die richting kan je uit willen, maar je kan ook slanker en groter willen fokken.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:03

dees_daan schreef:
Ik denk dat je zelf wel snapt wat ik bedoel? Het sporttype is geen barokke fries. Een barokke fries is het oudere zwaardere type ( die je op de keuring steeds minder ziet overigens) als jij ook Walt en Elias bedoeld dan kan ik die echt niet barok noemen, wel sportpaarden maar niet barok. Dat slanke valt toch samen met het doel om meer richting de dressuursport te fokken, als je kijkt naar een Leffert en een Karel dan waren dat hele andere paarden en voor mij het voorbeeld van barok. Die richting kan je uit willen, maar je kan ook slanker en groter willen fokken.


Ik vind die slanke hoogbenige paarden geen sporttype (misschien moet ik zeggen: topsporttype).
Ik vind het showtypes, voor showrubrieken. Maar misschien is de show wel wat de sport is voor een Fries?

Het type voor de hogere sport zal geen ouderwets paard zijn, maar wel een paard met sterke verbindingen in het lijf zodat hij kracht van achter naar voor kan doorgeven, en niet dat hele ranke.

Karels en Lefferts lopen er niet meer bij dus?
Ik heb alleen naar de types gekeken die op de keuring liepen.

Heb vroeger veel Friezen gereden, en ja daar zaten ook wel eens veel zwaardere types tussen, dat zal zijn wat jij met barok bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:37

Bij mij vallen de slanke types wel onder het sporttype, daar worden ze toch vaak voor gefokt/aangekocht, het doel is veel meer richting de sport gegaan, die oudere werktypes zeg maar zie je veel minder. De echte Karels/Lefferts zouden het ook lastiger hebben in de hogere sport denk ik, de bouw is toch wat zwaarder en dan is het lastig om alles uit te voeren.
Het barokke type is voor mij idd meer het ouderwetse zwaardere type, de paarden die echt nog body hebben. Ze zijn er nog wel, maar dat is al een tijd het doel niet meer. Ik rij nu ook zo'n merrie, haar moeder was juist slanker gebouwd, wel compact maar lang niet zo zwaar als deze merrie is, en toch vind ik deze merrie mooier gebouwd en ik zou daar dan ook meer naar kijken bij een hengst. Een lijfje op stelten zou ik ook niet hoeven idd.