Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:32

denisesilver schreef:
Maar ik vraag me dan af wat betreft een lang achterbeen dat dan moeilijker onder het lichaam gezet zou kunnen worden, toch zie je veel duits bloed, wat daar dan om bekend staat, hoog in de sport lopen. In hoeverre heeft dan dat lange achterbeen te maken met draagkracht, mogelijkheid tot sluiten en een ondertredend achterbeen?


Een lang achterbeen hoeft geen probleem te zijn, het gaat ook om een goede bovenlijn, een goed gevormd kruis en de mogelijkheid om de hoeken te verkleinen in het achterbeen en het bekken te kantelen. Dat is de mogelijkheid om te sluiten en onder te treden..oftewel te verzamelen.

De draagkracht is iets wat ik daar los van zie en staat voor mij met hoeveel kracht en afdruk een paard van nature vanuit achter loopt.
Draagkracht is ook iets wat ze kunnen ontwikkelen dmv goede dressuurtraining, maar als een paard dat van nature wat minder heeft zal hij het ook niet vererven.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 16:41

Elisa2 schreef:
denisesilver schreef:
Maar ik vraag me dan af wat betreft een lang achterbeen dat dan moeilijker onder het lichaam gezet zou kunnen worden, toch zie je veel duits bloed, wat daar dan om bekend staat, hoog in de sport lopen. In hoeverre heeft dan dat lange achterbeen te maken met draagkracht, mogelijkheid tot sluiten en een ondertredend achterbeen?


Een lang achterbeen hoeft geen probleem te zijn, het gaat ook om een goede bovenlijn, een goed gevormd kruis en de mogelijkheid om de hoeken te verkleinen in het achterbeen en het bekken te kantelen. Dat is de mogelijkheid om te sluiten en onder te treden..oftewel te verzamelen.

De draagkracht is iets wat ik daar los van zie en staat voor mij met hoeveel kracht en afdruk een paard van nature vanuit achter loopt.
Draagkracht is ook iets wat ze kunnen ontwikkelen dmv goede dressuurtraining, maar als een paard dat van nature wat minder heeft zal hij het ook niet vererven.

Duidelijk!

Nog een vraagje puur uit interesse. Wat vinden jullie van de hengst Milford VDL?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:50

Ik kende hem niet, heb hem even opgezocht..aansprekende hengst, goed model en goede gangen met lossigheid. Wel een iets lang en minder mooi achterbeen, maar hij gebruikt hem wel goed zo te zien.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:52

Elisa2 schreef:
Verder ben ik het wederom met Aimee eens.

Ho even, dat kan zomaar niet, het is wel bokt hoor :+


janderegelaa schreef:
Ze zingen niet voor niets this is power bij het begeleidende liedje.

Dat heeft inderdaad één hele goede reden: marketing. Laat je niet verleiden om goede argumenten te verzwakken door non-argumenten ;)


Maar even serieus over indexen en bewezen sportvaders, de dressuurfokker heeft schijnbaar een voorkeur voor piepjonge hengsten. In 2016 kwam ruim 20% van de dressuurveulens van 5 hengsten (bron). Vier van de vijf van de G jaargang (2011). Die waren op moment van dekken dus net vier jaar oud, amper zadelmak. De vijfde was vijf, dus ook die was nog niet toe aan de zware GP oefeningen.

En dan is voor mij de vraag in hoeverre een beweging los in de kooi ook vertaald naar vermogen onder de man. En wat het karakter is onder het zadel, de duurzaamheid van het lichaam enz.



ps, Nederland had z'n zwartbonte koeien na de oorlog kapot gefokt door vooral op plaatje te fokken. De omslag kwam toen we de -van oorsprong vooral Nederlandse- Holsteiners uit de VS gingen halen, waar men wel op bewezen prestaties (melkgift van de nakomelingen) selecteerde.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:03

Maar fokken op bewezen prestaties is iets anders dan fokken op indexen.
Ik ben zelf absoluut een voorstander van fokken met bewezen verervers, zoals Gribaldi :+ :Y)

TS, ik kende Milford VDL ook niet dus heb er ook even twee filmpjes bij gepakt. Mooooi paard <3 Millennium hé <3 de tekst bij VDL is in het kader van het commentaar in dit topic best komisch.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 17:29

Had ik al gezegd dat ik gecharmeerd was van Easy Game? :D

Rez_Rolfo ik had pas een interessant opinie stuk van Dirk Willem Rosie dat ook daar op neer kwam. Dressuurfokkers dekken vooral met jonge hengsten en springfokkers juist met bewezen hengsten :j

Ik geef je verder ook zeker gelijk wat betreft duurzaamheid etc. Ookal is dat ook een stukje management. Ik hoef zelf natuurlijk ook geen grand prix paard te fokken

Weet iemand wanneer de hengstenkeuring bij het NRPS is? Zou daar ook graag eens willen gaan kijken
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 10-12-18 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:31


denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 17:32


Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:39

Elisa2 schreef:
Op zijn nakomelingen die allemaal veel GP potentie hebben, naast wat ik al uitgelegd heb.


Je kunt dus niet beargumenteren waar de volgens jullie draagkracht vandaan komt die Gribaldi ( niet ) vererft. Een trakehner hengst die kracht vererft.........echt.......gaat voorlopig niet gebeuren.

Bij al zijn nakomelingen in de topsport kun je direct herleiden waar de kracht en draagkracht vandaan komt en die credits komen niet op zijn naam.

Maar ik begrijp best dat na de Totilas droom iedereen ineens dacht dat Gribaldi daar de "schuldige" van was ipv het combineren van kracht vanuit de moederlijn en veredeling vanaf Gribaldi.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:56

Nee. Noch Elise, noch ikzelf wil de moeite nemen om te beargumenteren waarom Gribaldi draagkracht vererft. Dat is iets anders dan dat de argumenten er niet zijn. Het is gewoon zo evident dat het de moeite niet waard is om het uit te typen voor iemand die het toch niet wil begrijpen of niet kan begrijpen of niet wil/kan zien.
Tussen neus en lippen door zijn er overigens wel al argumenten voorbij gekomen, maar dat terzijde. Het is mij wel duidelijk dat jij draagkracht verward met een hectisch opgetild achterbeen. De grap is dat niet Totilas uitlegt dat het zo niet werkt, maar Valegro. Of Cosmo, of Orthilia... oh nee, dat kan niet, dat is een Gribaldi :')

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:17

Ja orthillia heeft dat vast van Gribaldi.....
Maar geloof er maar in en adviseer het maar, ik hoop dat ts niet alleen op bokt vraagt wat een goede combinatie

Ps: leg mij geen dingen in de mond die ik niet zeg ( mbt snel achterbeen) dat is namelijk een hele nare manier van discusseren.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 20:54

Maar dan toch als je naar Gribaldi nakomelingen kijkt hebben er heel wat op hoger niveau gelopen. Paarden uit verschillende lijnen ook. Nu heeft hij ook vreselijk veel gedekt en dan zitten er natuurlijk ook weleens slechte matches bij, maar toch. Of is dat dan ook maar speculeren? Mij lijkt dat een paard vooral die draagkracht en mogelijkheid tot verzamelen moet hebben om op hoger niveau te kunnen presteren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:57

Ik vind dat Gribaldi's opvallend vaak met t achterbeen achter de massa blijven. Zelfs wat traag.

Dan kan de motor wel krachtig zijn, maar als die kracht niet onder de massa wordt gebracht en t achterbeen vervolgens niet genoeg naar voren komt schiet t imo niet veel op.

Als je een merrie hebt met een vlug achterbeen, welke goed onder de massa komt, kun je t wagen denk ik.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 21:10

_San87_ schreef:
Ik vind dat Gribaldi's opvallend vaak met t achterbeen achter de massa blijven. Zelfs wat traag.

Dan kan de motor wel krachtig zijn, maar als die kracht niet onder de massa wordt gebracht en t achterbeen vervolgens niet genoeg naar voren komt schiet t imo niet veel op.

Als je een merrie hebt met een vlug achterbeen, welke goed onder de massa komt, kun je t wagen denk ik.

Ik heb gelijk even wat filmpjes teruggekeken van een paar ggk Gribaldi nakomelingen en ik snap inderdaad wel wat je bedoeld. Ik vind sowieso vaak dekhengsten/dressuurpaarden over het algemeen (helemaal als ze hoger in de sport komen te lopen) ietwat traag. Of ze een anker naar voren moeten trekken ofzo, kan mijn vinger er niet helemaal op leggen

Even wat anders, ik vind de hengsten tegenwoordig zo verrot op de standfoto staan, allemaal met die kop naar boven :=

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 01:13

denisesilver schreef:
Maar dan toch als je naar Gribaldi nakomelingen kijkt hebben er heel wat op hoger niveau gelopen. Paarden uit verschillende lijnen ook. Nu heeft hij ook vreselijk veel gedekt en dan zitten er natuurlijk ook weleens slechte matches bij, maar toch. Of is dat dan ook maar speculeren? Mij lijkt dat een paard vooral die draagkracht en mogelijkheid tot verzamelen moet hebben om op hoger niveau te kunnen presteren?

Nee, er zitten niet ook weleens slechte matches bij. Er zitten ook wel eens hele goede bij.

Op een hele sterke, verankerde moederlijn kun je een mindere hengst prima gebruiken en op een slechte moederlijn maakt een goede hengst bijna geen verschil.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 08:15

janderegelaa schreef:
Op een hele sterke, verankerde moederlijn kun je een mindere hengst prima gebruiken en op een slechte moederlijn maakt een goede hengst bijna geen verschil.


Mwoh...

Ben het met je eens dat een goede merrielijn van groot belang is.

Maar een goede hengst maakt weldegelijk verschil op een slechte merrielijn.

Alleen om er een goede merrielijn van te maken kost dat generaties. En geluk uiteraard.
En zelfs een stempelhengst kan binnen 1 generatie niet alle fouten van de merrie wegpoetsen.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 08:36

Komt ook bij dat de hengst zelf natuurlijk ook nooit 100% correct is. En het is natuurlijk ook net hoe de hengst fokt. Vandaar dat ik zo blij was dat ik de eerste bezichtigingen mee kon volgen
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 11-12-18 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 08:56

@Janderegelaa, maar nou ben ik wel benieuwd wat jij vindt van Milford VDL, puur uit interesse

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:50

denisesilver schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind dat Gribaldi's opvallend vaak met t achterbeen achter de massa blijven. Zelfs wat traag.

Dan kan de motor wel krachtig zijn, maar als die kracht niet onder de massa wordt gebracht en t achterbeen vervolgens niet genoeg naar voren komt schiet t imo niet veel op.

Als je een merrie hebt met een vlug achterbeen, welke goed onder de massa komt, kun je t wagen denk ik.

Ik heb gelijk even wat filmpjes teruggekeken van een paar ggk Gribaldi nakomelingen en ik snap inderdaad wel wat je bedoeld. Ik vind sowieso vaak dekhengsten/dressuurpaarden over het algemeen (helemaal als ze hoger in de sport komen te lopen) ietwat traag. Of ze een anker naar voren moeten trekken ofzo, kan mijn vinger er niet helemaal op leggen

Even wat anders, ik vind de hengsten tegenwoordig zo verrot op de standfoto staan, allemaal met die kop naar boven :=

Ik kan me wel vinden in die omschrijving. For Ferrero zet zijn achterbeen meer onder, maar daar heb ik een beetje t zelfde gevoel. Terwijl dat onder het zadel al veel beter oogt.

For Gribaldi vind ik op t filmpje met Dinja (volgens mij de hengstenshow bij van Uytert) niet fijn van achter, traag, haast slepend achterbeen en niet onder de massa.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 11:05

Met Dinja vind ik m wat zwaar ogen, alsof hij moeite heeft achter.
Bij het dansen had ik misschien een goede vergelijking, daar noemen ze het een plakkende schoen/hiel, is daar juist wenselijk.

Overigens hoop ik niet dat jullie denken dat ik de hengst aan het afzeiken ben. Beide zijn natuurlijk nog volop in ontwikkeling

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:12

Het is zeker een goede hengst. Persoonlijk vind ik For Ferrero aansprekender.

Milford trouwens ook. Mooie hengst.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 12:05

Pff en dan ga ik toch weer twijfelen hè |o
Vooral over dat frans staan bij beide hengsten.
Ik vind dat er ook maar bar weinig over het karakter van de hengsten te vinden is. En ik heb ook makkelijk zoiets van, als ze vooruit wegschieten of een keertje opzij springen geen probleem, maar die van mij die ik nu rijd heeft er een handje van omhoog te komen en dat is wel beangstigend. Ik weet dus niet zo goed waar ik dan voor moet kijken in het karakter

Ik vind in het los bewegen juist For Gribaldi aansprekender, op stand juist For Ferrero meer, maar dat kan aan de foto liggen.

Wat vind de rest hier eigenlijk van Just Wimphof?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:11

denisesilver schreef:
@Janderegelaa, maar nou ben ik wel benieuwd wat jij vindt van Milford VDL, puur uit interesse

Ze adverteren hem op de site als “helemaal vrij” en laten dan slim de 3e generatie weg (Gribaldi).

Ik vind het op stand een mooi paard. In beweging beetje traag achterbeen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:15

denisesilver schreef:
Pff en dan ga ik toch weer twijfelen hè |o
Vooral over dat frans staan bij beide hengsten.
Ik vind dat er ook maar bar weinig over het karakter van de hengsten te vinden is. En ik heb ook makkelijk zoiets van, als ze vooruit wegschieten of een keertje opzij springen geen probleem, maar die van mij die ik nu rijd heeft er een handje van omhoog te komen en dat is wel beangstigend. Ik weet dus niet zo goed waar ik dan voor moet kijken in het karakter

Ik vind in het los bewegen juist For Gribaldi aansprekender, op stand juist For Ferrero meer, maar dat kan aan de foto liggen.

Wat vind de rest hier eigenlijk van Just Wimphof?

Dat frans staan moet je je niet zo druk over maken. Bijna geen 1 paard staat recht.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:17

Er zijn jaren geweest dat er niet zo scherp op het fundament gekeken werd, maar nu is dat veranderd en ik zou mij daar wel druk om maken.

Het valt mij sowieso op dat er veel gereageerd wordt met hengsten waarbij de eigenaar goed is in marketing :D Er zijn er nog veel meer TS, misschien wat minder opvallend, maar ja. Een ggk hengst is 80 % marketing en het moet verdiend worden in de jaren dat ze jong zijn.