Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 15:54

For Gribaldi zit Gribaldi in, die zit bij de grote vijf
Iemand enig idee over hengsten buiten de Duitse en Nederlandse stamboeken die ook interessant zijn? Of hengsten uit andere sportrichtingen?

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:44

Misschien deense hengsten, sowieso kun je ook bij Helgstrand kijken.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 18:55

Ik bedenk me nu dat Totilas ook van Gribaldi is :Y)

De hengsten van Helgstrand zal ik ook even bekijken, had ik nog niet aan gedacht

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:31

Lord Leatherdale kan ook, verbetert echt het karakter, geeft een bloederige opdruk mee. Wel alleen diepvries beschikbaar.

Gotcha-Utopia, misschien nog beschikbaar via de pretendenthoeve?

Verder zijn de grote vijf natuurlijk niet voor niets de grote vijf.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 20:19

Aimee schreef:
Lord Leatherdale kan ook, verbetert echt het karakter, geeft een bloederige opdruk mee. Wel alleen diepvries beschikbaar.

Gotcha-Utopia, misschien nog beschikbaar via de pretendenthoeve?

Verder zijn de grote vijf natuurlijk niet voor niets de grote vijf.

Gotcha-Utopia was ik tegen gekomen, helemaal niet bij stil gestaan dat hij dus ook vrij was en zelf ook kleiner is. Mooie hengst :j

Lord Leatherdale fokt groot dacht ik?

Ik snap dat er een rede is voor die grote vijf, maar er zitten er ook al drie achter bij deze merrie en een grote Duitse ;)

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 00:07

Heb even bij Helgstrand gekeken en kom daar op So Unique en For Sure uit, maar ik vind het lastig om door de rijerij heen te kijken bij hun :=

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:16

So Unique valt sowieso af als je strikt blijft vasthouden aan het uitsluiten van de grote verervers, voert immers Ferro én Jazz bloed.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 09:33

Aimee schreef:
So Unique valt sowieso af als je strikt blijft vasthouden aan het uitsluiten van de grote verervers, voert immers Ferro én Jazz bloed.

Pff, goed dat je dat weet, die staan ook niet direct in z'n stamboom

Ik denk dat ik Sir Donnerhall en For Romance even bij de eigenaresse voor ga leggen. Blijven me toch het meest aanspreken

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:44

http://www.bagoniebos.com/_html/main.php?page=2&taal=nl

Hier staan ook nog wel wat "vrije" hengsten, maar houd er rekening mee dat de gezondheid eisen bij andere stamboeken anders zijn dan die bij het KWPN.

Lord Leatherdale fokt maat inderdaad.

Quaterback bloed fokt geen maat en wel veel body en beweging, geloof alleen dat het karakter niet altijd even gemakkelijk is.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 00:31

Vandaag met de eigenaresse gesproken, de keuze is gevallen op Sir Donnerhall!
Bedankt iedereen voor het meedenken!

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:08

Leuk, graag gedaan en ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 11:15

Ik lees net pas dat Sir Donnerhall positief is getest op WFFS, zet het wel weer op losse schroeven. Ga ik toch nog even over nadenken -O-
Er is maar 25% kans dat het veulen straks een merrie én drager is, maar ik zit in dubio of je dan niet dat gen in stand houdt door toch te fokken met positief geteste hengsten. Stof tot nadenken

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:39

Als je met geen enkel paard met WFFS mag gaan fokken, dan kan je beter gewoon helemaal stoppen...
Als de kwaliteit van de hengst zodanig goed is, wat maakt het dan dat hij WFFS drager is...

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:43

als je nog zoveel andere goede opties hebt, waarom zou je dan voor een wffs drager kiezen.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:46

Waarom niet?
Als de merrie geen drager is...

Zoals al gezegd, met die mindset hadden we de hele invloed van Donnerhall nooit gehad...
Daar waren toen ook 'goeie alternatieven' voor handen hoor.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:51

denisesilver schreef:
Wat betreft Sorento, weet iemand op watvoor manier hij dan heet geeft? Lossen die paarden het voorwaarts op en blijft de aandacht bij de ruiter of zijn ze ril, schrikachtig en sluiten ze zich af?
Ben toch erg gecharmeerd door die hengst, maar hij moet wel wst geven dat prettig te rijden is voor mij }:0
Ik zie dat je al gekozen hebt, maar zal toch nog even reageren.
Mijn Sorento is heet en sensibel, maar top braaf en absoluut niet ril/knijperig/schrikachtig. Is wel wat kijkerig, maar is daar door de looplust die erin zit goed doorheen te rijden. Ik vind het een fijn dier, maar kan me ook voorstellen dat deze voor veel ruiters te heet en gevoelig is.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:51

Waar vind je trouwens terug dat Sir Donnerhall drager is?

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 13:47

s0173957 schreef:
Waar vind je trouwens terug dat Sir Donnerhall drager is?

Ik dacht echt dat ik het ergens gelezen had,maar kan er nu nergens iets over vinden.

Verder, over het wel of niet fokken met WFFS dragers is een andere discussie waar ik verder niet op in ga

Roodvos, ik ga hem toch in mijn achterhoofd houden dan, dankjewel!

Edit: Ik zie dat ik verkeerd had gelezen van Sir Donnerhall is dus niets bekend (of kan ik niets van vinden) over WFFS
Heb er nu over nagedacht en kies toch voor Sir Donnerhall. Die 25% kans is klein en daarbij weet ik niet of ik op het moment van een merrieveulen er wel voor kies om daarmee te gaan fokken, aangezien de stamboom zodanig verzadigd is met die grote hengsten. Alsnog super bedankt voor het meedenken _/-\o_

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:45

Of Sir Donnerhall wffs drager is, is wat mij betreft weinig interessant. Wel verbaas ik me over de keuze op andere gronden: ik vind het een vrij grote hengst met een vrij ouderwetse opdruk, vooral in het kruis, weinig bloeduitdrukking. Het dekgeld is ruimschoots boven budget (1800€) en dat is nog excl. alle bijkomende kosten zoals btw en verzendkosten. Als de hengst toch qua type niet zo noodzakelijk bij de wensen hoeft te passen, zijn er wel betere opties.

Overigens verbaas ik me ook over de zinsnede: “aangezien de stamboom zodanig verzadigd is met die grote hengsten.”
Verzadigd? Er zit één keer Krack en één keer Ferro in. That’s it. Als je nou een Franklin x Dreamboy x Vivaldi x Tango x Gribaldi x Negro x Jazz x Ulft x Amor merrie had, ja... dán is de stamboom inderdaad erg verzadigd. Maar dan nog, hier is al genoemd dat het dan ook verstandig is om weg te blijven van de grote Duitse verervers. En dan valt zo’n Sir Donnerhall ook af. Ik heb in een ander topic een jonge Trak genoemd met Arabische vader en super moederlijn, dát is wegblijven van de grote verervers en vers bloed inbrengen.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 16:22

Aimee, welke hengst stel jij dan voor aan de hand van mijn wensenlijstje? Ik ben zelf echt een leek qua fokken. Aansluiten van merrie op de hengst zie ik dan weer wel evenals of een dier goed kan bewegen.

Wat betreft verzadigd, als ik daar nu van af stap en vraag wie er een hengst weet waar dan wel geen krack, ferro of rubinstijn in zit. Dan zal ik daar ook naar kijken. Wel niet te groot fokkend en een bewerkbaar karakter

Ik bedoelde verzadigd meer in die zit dat ik nu al moeite heb met het vinden van hengsten die vrij zijn van JFFKG. En vrij ga ik haar natuurlijk niet krijgen, maar als jullie dan toch nogmaals mee willen denken. Ik snap dat het lastig is zonder foto's van de merrie

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:43

Ik zou vooral ook even letten op gustregelingen. Bij sommige stamboeken kan het je echt veel geld gaan kosten als het niet pakt. En de verzendkosten, omdat je het over Duitse hengsten hebt kan dit ook extra kosten met zich mee brengen.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:24

Ik denk dat je beter iets praktischer kunt denken, die duitse hengsten zijn leuk, maar de gustregeling zoals hierboven vernoemd zijn vaak niet best. Als je merrie moeilijk drachtig wordt dan wordt het helemaal een erg duur feestje met de verzendkosten erbij.

Probeer eerst gewoon een gezond veulen te krijgen om erachter te komen hoe die merrie fokt. Zonder direct te exotisch te gaan denken om sperma uit het buitenland te halen. Dat hele proces is ook voor jullie de eerste keer en daar komt best wat bij kijken.

Pak een hengst bij een Nederlandse hengstenhouder, die niet te duur is, waarvan je de nakomelingen kunt zien en de hengst zelf kunt zien. Waar je ook goede afspraken mee kunt maken als de merrie niet makkelijk drachtig wordt.

Alexandro P doet het trouwens goed op Ulft/Ferro bloed.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 21:15

Rolfje schreef:
Ik denk dat je beter iets praktischer kunt denken, die duitse hengsten zijn leuk, maar de gustregeling zoals hierboven vernoemd zijn vaak niet best. Als je merrie moeilijk drachtig wordt dan wordt het helemaal een erg duur feestje met de verzendkosten erbij.

Probeer eerst gewoon een gezond veulen te krijgen om erachter te komen hoe die merrie fokt. Zonder direct te exotisch te gaan denken om sperma uit het buitenland te halen. Dat hele proces is ook voor jullie de eerste keer en daar komt best wat bij kijken.

Pak een hengst bij een Nederlandse hengstenhouder, die niet te duur is, waarvan je de nakomelingen kunt zien en de hengst zelf kunt zien. Waar je ook goede afspraken mee kunt maken als de merrie niet makkelijk drachtig wordt.

Alexandro P doet het trouwens goed op Ulft/Ferro bloed.

Bedankt rolfje, ik ben nu inderdaad aan het kijken naar goedkopere hengsten bij de Nederlandse hengstenhouders. Alexandro P was ik naar aan het kijken inderdaad, fijn om te horen dat hij t goed doet op Ferro bloed is zeker interessant!

Verder vind ik George Clooney ook een gaaf beest. Franka rijdt bij ons in de kring, dus ben hem ook een keer tegengekomen op wedstrijd.Fokt hij niet te groot?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:30

Dr loopt een sir Donnerhall x de Niro mee in het verrichtingsonderzoek, en ook Fonq v furst fohlenhof is een fijne hengst, misschien interessant om in de gaten te houden.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 21:39

fokfanaat schreef:
Dr loopt een sir Donnerhall x de Niro mee in het verrichtingsonderzoek, en ook Fonq v furst fohlenhof is een fijne hengst, misschien interessant om in de gaten te houden.

Zal ik doen, bedankt voor de tip +:)+