Fokadvies kwpn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Fokadvies kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 09:35

Wij denken erover onze elite merrie (Chippendale x Jazz x Inspecteur) een keer te laten dekken. Nu hebben wij hier zelf helemaal geen ervaring mee. Via de kwpn site zie ik dat er een dag wordt georganiseerd waar een fokadvies wordt gegeven. Verder weet ik dat je hengstenhouders ook altijd een advies kan vragen, echter beperk je je dan tot een aantal hengsten lijkt mij.

Wat zijn jullie ervaringen met deze adviezen?

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:47

Bij het kwpn..dat er altijd "bepaalde" hengsten worden gepromoot. Zo'n dag kan wel heel nuttig zijn om te leren waar je de sterke en zwakke punten van je merrie liggen.

Hengstenhouders preken natuurlijk altijd voor hun eigen parochie, niet dat dat per definitie slecht is. Maar ze zullen wel hun eigen hengsten adviseren.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 12:52

Elisa2 schreef:
Bij het kwpn..dat er altijd "bepaalde" hengsten worden gepromoot. Zo'n dag kan wel heel nuttig zijn om te leren waar je de sterke en zwakke punten van je merrie liggen.

Hengstenhouders preken natuurlijk altijd voor hun eigen parochie, niet dat dat per definitie slecht is. Maar ze zullen wel hun eigen hengsten adviseren.

Dat klinkt voor mij heel logisch. Maarja, wat moet je dan als je er zelf geen ervaring mee hebt?

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Fokadvies kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:59

Andere fokkers om advies vragen.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Fokadvies kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:04

Veel fokkers advies vragen en vervolgens met hulp van het geleerde je eigen plan trekken.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:05

Het KWPN promoot in hun adviezen meestal de jonge hengsten. Maar deze hebben zich nog niet bewezen.

Je kan advies vragen van ervaren fokkers, meerdere hengstenhouders, hier op bokt.
Als het een regionale dag is van het KWPN kan je daar ook ter plekke contacten opdoen en bij die mensen advies vragen.
Uiteindelijk moet je zelf de knoop doorhakken.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:20

Je kunt je er het beste zelf in gaan verdiepen, veel met andere fokkers praten is een goede tip. Verder verdiepen in exterieur, erfelijkheden, merrielijnen etc.

Afstammelingenkeuringen bekijken, hengsten irl bekijken, bezichtigingen volgen.

immii_clarr

Berichten: 790
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 16:15

Ik ga mee in bovenstaande. Ik ga dit jaar ook voor het eerst fokken en was/ben dus ook echt onervaren. Ik wil wel echt zelf een goede keus kunnen maken. Ik ben me daarvoor goed gaan verdiepen in hoe het exterieur te omschrijven. Al weken lang filmpjes en foto's van hengsten aan het bekijken inclusief de bijbehorende verrichtingsrapportages en veulenrapportages in de kwpn database. Ook veel filmpjes van nakomelingen van de hengsten op YouTube bekeken en filmpjes van afstammelingen keuringen op kwpn.tv Daarnaast ook een topic hier op bokt geopend. Verder heb ik behoorlijk wat hengstenhouders om advies gevraagd en het kwpn online fokadvies. Ik ben laatst ook naar de hengsten competitie in zuidbroek geweest. Ook erg leuk en leerzaam! Ik heb nu bijna alle informatie binnen en hoop dus snel een definitieve keuze te kunnen maken. Door dit alles te doen heb ik wel echt al ontzettend veel geleerd en denk ik straks een hopelijk goede keuze te maken waar ik volledig achter sta.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Fokadvies kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 19:18

Bedankt voor jullie adviezen! Eigenlijk bevestigd het wel wat ik zelf ook wel dacht.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:59

Hier op bokt een filmpje neerzetten, een linkje naar bijv Horsetelex en een mooie foto van jouw merrie op stand van de zijkant genomen en de fokkers op bokt (en daar zitten echt wel ervaren goede fokkers tussen) zullen je ook een richting kunnen geven.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 19:31

Mer1980 schreef:
Hier op bokt een filmpje neerzetten, een linkje naar bijv Horsetelex en een mooie foto van jouw merrie op stand van de zijkant genomen en de fokkers op bokt (en daar zitten echt wel ervaren goede fokkers tussen) zullen je ook een richting kunnen geven.

Dat zal ik t.z.t. zeker gaan doen. Bedankt.