Fokadvies voor mijn bonte fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:58

Peelie schreef:
Maar wat is recreatief niveau...

Zolang je je geld er niet mee verdient is alle recreatief...

Ik vind op L niveau wedstrijden rijden nogsteeds recreatief. Vanaf het M wordt het wel serieuzer.

Dus ja. Vertel het mij maar :+

Ja wat is recreatief, je spreekt jezelf hierin wel tegen;
Zolang je je geld er niet mee verdient is alles recreatief. Maar vanaf M word het wel serieuzer?

M is net zo goed recreatief. En dan heb je nog verschil. Er zijn er genoeg die serieus trainen en veel op les gaan en die in het M springen. En er zijn er ook genoeg die het puur voor de fun doen, leuk mee komen en buiten de wekelijkse springles zich naar het M springen...

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:02

En is Sublime Sponte niets? Perlino Welsh cob van 1.54m. Heb er net een veulen van uit mijn bonte Tinker x Welsh cob. Maar ken er niet voldoende van of hij qua bouw een mooie match zou zijn met jouw merrie.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:17

En Picasso van Knedo? het is een goede springer, bonte kleur en al veel leuke veulens gezien van hem met een haflinger of tinker.

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:19

kiwiwitje schreef:
Peelie schreef:
Maar wat is recreatief niveau...

Zolang je je geld er niet mee verdient is alle recreatief...

Ik vind op L niveau wedstrijden rijden nogsteeds recreatief. Vanaf het M wordt het wel serieuzer.

Dus ja. Vertel het mij maar :+

Ja wat is recreatief, je spreekt jezelf hierin wel tegen;
Zolang je je geld er niet mee verdient is alles recreatief. Maar vanaf M word het wel serieuzer?

M is net zo goed recreatief. En dan heb je nog verschil. Er zijn er genoeg die serieus trainen en veel op les gaan en die in het M springen. En er zijn er ook genoeg die het puur voor de fun doen, leuk mee komen en buiten de wekelijkse springles zich naar het M springen...

Dat is dus precies wat ik bedoel :+

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:23

Ik denk, dat je met recreatief uit mag gaan van het laatste.. Gewoon voor de fun. Maar dan wel met de ''kwaliteit'' dat t over een hindernis heen komt.. (als in, je hebt shetjes die met gemak hun eigen hoogte springen en sportpaarden die alle 4 hun benen breken als ze maar een balk zien )

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:26

kiwiwitje schreef:
Ik denk, dat je met recreatief uit mag gaan van het laatste.. Gewoon voor de fun. Maar dan wel met de ''kwaliteit'' dat t over een hindernis heen komt.. (als in, je hebt shetjes die met gemak hun eigen hoogte springen en sportpaarden die alle 4 hun benen breken als ze maar een balk zien )

Dit denk ik ook.
Naar wat ik uit de info haal van TS wil ze een paardje fokken waarmee ze voor de lol eens een hindernisje kan springen zonder dat het diertje zijn nek breekt.

Wat al gezegd is. Ik zou vooral gaan voor een hengst die lengte door fokt.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:31

Je zit al met drie verschillende rassen: Fjord, Haflinger en KWPN. Als je daar dan nog eens een "outcross" gaat op doen zoals met een Lusitano of met een Quarter denk ik dat je helemaal niet meer kan weten welke genen er het meeste naar voren gaan komen in het veulen.
Ik zou daarom kiezen voor KWPN omdat je dan al genetische aansluiting hebt qua type en meer kans dat het gewenste type eruit komt.
Ik sluit me dan ook aan bij de suggesties voor NRPS E-maat of een mooie rijpony hengst.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:41


Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:56

Er staan nu al ontzettend veel veulens te koop! Springveulens, gefokt voor het springen. Mijn advies zou zijn om daar eens naar te kijken.

Qua fokken.. Ja.. Ik zou er iig niks anders op doen dan een KWPN hengst. Het liefst eigenlijk geen. Het ziet eruit als een erg leuk en sympathiek beest! Daar niet van, maar vermeerderen is makkelijker dan fokken.

Veel succes met je keuzes!

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:54

Als je een apart keurtje wil heeft hs Meijer misschien wel iets voor je staan.
Op hun Facebook vind je ook een springfilmpje

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:26

TS, ik heb je een PB gestuurd.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:46

Wat een leuke pony en als ik het goed begrijp wil je gewoon weer een leuke kruising. Ondanks dat er ook KWPN achter zit (25%) zie je dat niet terug ze heeft echt de bouw van een Fjord, maar dan met een leuk kleurtje, als je hier een Quarter op zet krijg je een duikboot en dat lijkt mij niet handig.

Ik zou voor een Du Bois pony gaan, die hebben vaak ook flink front net als je merrie maar zijn iets luxer of hoogbeniger. Je zou ook uit kunnen wijken naar een Arabisch volbloed, er zijn een heleboel leuke recreatie kruisingen uit gekomen zoals de Haflo-arabier. ook KWPN-ers hebben een percentage arabisch bloed ver weg zitten, dus die kruising zal niet gek zijn.

Laat je ons nog even weten wat het geworden is?

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:17

Heb niet echt verstand met inteelt etc, maar als je niet weet uit welke lijn de vader van je pony komt, met kwpn, heb je dan niet de kans dat je dan inteelt krijgt?

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:45

Cactusknuf schreef:
Heb niet echt verstand met inteelt etc, maar als je niet weet uit welke lijn de vader van je pony komt, met kwpn, heb je dan niet de kans dat je dan inteelt krijgt?


Er zit slechts 25% KWPN is en waarschijnlijk ook nog van een bonte die niet GGK is. Dus iets met Samber, echter de kans dat TS met een bonte KWPN-er gaat fokken op deze merrie acht ik nihil (die zijn nauwelijks te vinden) dus de kans op inteelt ook... Daar zou ik mij iig niet druk om maken.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:51

Cactusknuf schreef:
Heb niet echt verstand met inteelt etc, maar als je niet weet uit welke lijn de vader van je pony komt, met kwpn, heb je dan niet de kans dat je dan inteelt krijgt?


In feite is het niet heel schadelijk om dezelfde lijn te gebruiken en gebeurt veel vaker dus daar zou ts zich niet veel zorgen om hoeven maken. (Tenzij de lijn wel zoveel mankementen heeft, maar die lijn zal ze dan soweiso niet kiezen)

Anoniem

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:20

Wat een leuke merrie!
Gewoon goede passende hengst uitzoeken met effen kleur
Grote kans dat je merrie wel kleur meegeeft!

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:00

Die bonte Arabier is ook wel geweldig zeg. Dan houd je bijna zeker je bonte kleur en je voegt wat bloed toe die ze zeker nodig heeft.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:23

Ik zou haar 25% warmbloed versterken en er een leuke nrps opzetten.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:25

Niet mee fokken. Hoe leuk een eigen veulen ook klinkt. Deze merrie is gewoon niet geschikt en hoewel fokken gokken blijft zou ik het niet aanraden om te gaan proberen.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:42

Ik zou niet weten waarom deze merrie niet geschikt zou zijn om een veulen mee te fokken. Het is een hartstikke leuk paard en met een leuke hengst ( niet te groot?) kun je een prachtig veulen krijgen voor recreatief gebruik. Als er een driekleur bonte uit zou komen dan wil ik je veulen wel!!

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:51

Indien hij nog beschikbaar is voor de dekdienst, Meadows Brown Sugar misschien iets? Grote maat (1,58m), wel een tinker maar zeer luxe type, zeer goede springer.

Afbeelding
Afbeelding

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:41

Mer1980 schreef:
Wat een leuke pony en als ik het goed begrijp wil je gewoon weer een leuke kruising. Ondanks dat er ook KWPN achter zit (25%) zie je dat niet terug ze heeft echt de bouw van een Fjord, maar dan met een leuk kleurtje, als je hier een Quarter op zet krijg je een duikboot en dat lijkt mij niet handig.

Ik zou voor een Du Bois pony gaan, die hebben vaak ook flink front net als je merrie maar zijn iets luxer of hoogbeniger. Je zou ook uit kunnen wijken naar een Arabisch volbloed, er zijn een heleboel leuke recreatie kruisingen uit gekomen zoals de Haflo-arabier. ook KWPN-ers hebben een percentage arabisch bloed ver weg zitten, dus die kruising zal niet gek zijn.

Laat je ons nog even weten wat het geworden is?



je gaat toch geen paard met een pony kruisen .

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:45

Waarom niet?
Gebeurt zo vaak en er komen ontzettend leuke rijpaarden/pony's uit.
Zeker met de Du bois, dat zijn gewoon paarden in het klein.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:51

Laatst een kruising fries en du Bois gezien, heel mooi paardje hoor

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:53

pompadour schreef:
Mer1980 schreef:
Wat een leuke pony en als ik het goed begrijp wil je gewoon weer een leuke kruising. Ondanks dat er ook KWPN achter zit (25%) zie je dat niet terug ze heeft echt de bouw van een Fjord, maar dan met een leuk kleurtje, als je hier een Quarter op zet krijg je een duikboot en dat lijkt mij niet handig.

Ik zou voor een Du Bois pony gaan, die hebben vaak ook flink front net als je merrie maar zijn iets luxer of hoogbeniger. Je zou ook uit kunnen wijken naar een Arabisch volbloed, er zijn een heleboel leuke recreatie kruisingen uit gekomen zoals de Haflo-arabier. ook KWPN-ers hebben een percentage arabisch bloed ver weg zitten, dus die kruising zal niet gek zijn.

Laat je ons nog even weten wat het geworden is?



je gaat toch geen paard met een pony kruisen .

Daar heb ik toch al hele mooie producten van gezien.