Dekhengst Sting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 10:06

Wie weet er iets te vertellen over de dekhengst Sting?

Afbeelding

Afbeelding


De eigenaresse van de fries die ik doe bijrijden gaat haar waarschijnlijk laten dekken door deze hengst. Als het toekomstig veulen mij bevalt, heb ik de mogelijkheid het veulen over te nemen. Hierbij even wat huiswerk :=

Even klein paspoortje van de fries:
Ariana
9 jaar
Haitse x Onne
Barok type
L1 dressuur
Afbeelding
Afbeelding

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:13

Oei, Das wel een erg onvoordelige merrie. Op basis dAarvan zou ik afhaken. De hengst maakt niet alleen een veulen he?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 10:15

Knert schreef:
Oei, Das wel een erg onvoordelige merrie. Op basis dAarvan zou ik afhaken. De hengst maakt niet alleen een veulen he?


Hoe bedoel je een onvoordelige merrie? :)

(Ik ben een leek op basis van fokgebied)

Edit:
Het doel is geen ‘spectaculair’ paard eruit te krijgen, maar gewoon een leuk paardje eraan over de houden, meer recreatievere doeleindes zeg maar.

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:20

Melewel94 schreef:
Knert schreef:
Oei, Das wel een erg onvoordelige merrie. Op basis dAarvan zou ik afhaken. De hengst maakt niet alleen een veulen he?


Hoe bedoel je een onvoordelige merrie? :)

(Ik ben een leek op basis van fokgebied)

Edit:
Het doel is geen ‘spectaculair’ paard eruit te krijgen, maar gewoon een leuk paardje eraan over de houden, meer recreatievere doeleindes zeg maar.


De merrie heeft een slechte bovenlijn en een slechte achterhand. Daar zou ik niets uit willen fokken. Ook al zoek je geen spectaculair paard.

Deze merrie is in mijn ogen geen fokmateriaal

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 10:30

https://youtu.be/C5ieRHzKY3A

Even een video :)

Hoe zie je dat met de bovenlijn en achterhand? (Leer graag bij :D )

Volgens vele zou ze juist wel een goeie fokmerrie zijn. Vooral met haar papieren en afstamming. Maar misschien is dat binnen de Friese lijn anders als dat je met een ander ras. En een papiertje zegt natuurlijk ook niet alles.

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:34

Moet toegeven dat de video beter is dan je standfoto.

Enkel oordelend op je standfoto zou ik totaal niet onder de indruk zijn van het papier.

Is de merrie op keuring geweest? Wat voor predikaten heeft de moeder?

Vol papier?

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:37

Ik vraag mij af hoe de eigenaresse op Sting uitkomt. Hij ziet er mooi uit hoor..
maar vanwaar deze combi?

Denkt zij dat hij de rug en achterhand gaat verbeteren of wil ze gewoon een luxere fries?

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:42

Ik zou ook zeker niet met die merrie fokken.

Ze is overbouwd, week in de rug. Lang stijl achterbeen, kort voorbeen.

Om er dan een rijpaard op te zetten. Pfoe. Daar kan een leuke combi uit komen met een goede merrie. Maar er kan ook een enorm mislukt veulen uit komen.

Ik zou het risico niet nemen en die merrie gewoon helemaal niet laten dekken.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 10:47

Knert schreef:
Moet toegeven dat de video beter is dan je standfoto.

Enkel oordelend op je standfoto zou ik totaal niet onder de indruk zijn van het papier.

Is de merrie op keuring geweest? Wat voor predikaten heeft de moeder?

Vol papier?


Moeder is Jitske K. Geen idee hoe en wat met predikaten.

Ze was nog niet naar de keuring geweest, missschien wou ze dat ooit nog eens doen. Weet ik niet.

Ze heeft wel vol papieren zover ik weet.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 10:49

Knert schreef:
Ik vraag mij af hoe de eigenaresse op Sting uitkomt. Hij ziet er mooi uit hoor..
maar vanwaar deze combi?

Denkt zij dat hij de rug en achterhand gaat verbeteren of wil ze gewoon een luxere fries?


Nou, ze had misschien een dekking gewonnen zei ze. Misschien niet meteen de ideale standpunt, maar goed, het is niet mijn paard, en niet mijn keuze.

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dekhengst Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:53

Een fries kan geen vol papier hebben als ze nooit naar de keuring is geweest.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 10:56

Peelie schreef:
Een fries kan geen vol papier hebben als ze nooit naar de keuring is geweest.


Volgens mij als veulen wel ooit eens, maar weet ik niet zeker.

Beetje moeilijk als het niet je eigen paard is :')

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:58

Ik zou ook niet zo snel met deze merrie dekken.

Als ik je nog een tip mag geven, leg je dekje verder naar achter onder het zadel.
Zo'n wit dekje 'hakt' het paard optisch in 2 en nu hou je voor het zicht weinig front over en heel veel rug.
Randje wit van ongeveer een cm voor het zadel geeft een heel ander beeld.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:59

De combinatie is niet extreem slecht, maar voor zo'n merrietje zou ik een hengst kiezen wiens kruis lager is dan zijn schoft om haar achterhand en lendenpartij te verbeteren

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 11:04

LBLGypsyCobs schreef:
Ik zou ook niet zo snel met deze merrie dekken.

Als ik je nog een tip mag geven, leg je dekje verder naar achter onder het zadel.
Zo'n wit dekje 'hakt' het paard optisch in 2 en nu hou je voor het zicht weinig front over en heel veel rug.
Randje wit van ongeveer een cm voor het zadel geeft een heel ander beeld.


Oh, bedankt voor de tip! Nu ik de foto terug goed bekijk zie ik het inderdaad wat je bedoeld. :j

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:07

Melewel94 schreef:
Peelie schreef:
Een fries kan geen vol papier hebben als ze nooit naar de keuring is geweest.


Volgens mij als veulen wel ooit eens, maar weet ik niet zeker.

Beetje moeilijk als het niet je eigen paard is :')



Ja dat snap ik.
Maar het lijkt me sterk dat deze merrie vol papier heeft. Maar de video is beter dan je standfoto. Wellicht een zeer ongelukkige standfoto.

Heb je een betere?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 11:08

Ik heb het idee dat ze gewoon voor een leuk prijsje (lees gewonnen) een veulentje wil krijgen. Nouja prima, maar denk inderdaad niet dat ze aan al de punten heeft gedacht.

Zou ze het doen, en het veulen zou er zijn, wat zijn dan belangrijke punten om naar te kijken? Of is daar nog niks van te voorspellen met een veulen?

Ik kan proberen om andere suggesties voor te leggen, welke hengsten passen dan eventueel beter in haar plaatje?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 11:13

Knert schreef:
Melewel94 schreef:

Volgens mij als veulen wel ooit eens, maar weet ik niet zeker.

Beetje moeilijk als het niet je eigen paard is :')



Ja dat snap ik.
Maar het lijkt me sterk dat deze merrie vol papier heeft. Maar de video is beter dan je standfoto. Wellicht een zeer ongelukkige standfoto.

Heb je een betere?


Verder geen stand foto’s kunnen vinden. Dit nog wel. Zal straks op stal eens proberen een goeie te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:14

Melewel94 schreef:
Ik heb het idee dat ze gewoon voor een leuk prijsje (lees gewonnen) een veulentje wil krijgen. Nouja prima, maar denk inderdaad niet dat ze aan al de punten heeft gedacht.

Zou ze het doen, en het veulen zou er zijn, wat zijn dan belangrijke punten om naar te kijken? Of is daar nog niks van te voorspellen met een veulen?

Ik kan proberen om andere suggesties voor te leggen, welke hengsten passen dan eventueel beter in haar plaatje?

Hoe bedoel je? Als het veulen er is kan je er niks meer aan veranderen.

Deze merrie heeft echt geen vol papier. Die haald nog geen 3e premie op de keuring.

Ik neem ook aan dat de eigenaresse met de gewonnen dekking uit een paar hengsten kan kiezen en dat het daar mee ophoud.

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:14

Ik denk dat de eigenaresse gewoon een gratis dekking heeft gewonnen en thats it. Andere hengsten aandragen lijkt dan zinloos. En jij mag het kopen als leek.... tja.

De bouw van het veulen moet gewoon correct zijn. Maar als je er zelf geen kijk op hebt vraag dan iemand.

Persoonlijk zou ik gewoon iets zoeken wat je meteen aanstaat. Of iets ouder...

Opfokstal kost ook een hoop he? Dan Kun je net zo goed een leuk paardje voor jezelf zoeken die al wat ouder is.

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:16

Peelie schreef:
Melewel94 schreef:
Ik heb het idee dat ze gewoon voor een leuk prijsje (lees gewonnen) een veulentje wil krijgen. Nouja prima, maar denk inderdaad niet dat ze aan al de punten heeft gedacht.

Zou ze het doen, en het veulen zou er zijn, wat zijn dan belangrijke punten om naar te kijken? Of is daar nog niks van te voorspellen met een veulen?

Ik kan proberen om andere suggesties voor te leggen, welke hengsten passen dan eventueel beter in haar plaatje?

Hoe bedoel je? Als het veulen er is kan je er niks meer aan veranderen.

Deze merrie heeft echt geen vol papier. Die haald nog geen 3e premie op de keuring.

Ik neem ook aan dat de eigenaresse met de gewonnen dekking uit een paar hengsten kan kiezen en dat het daar mee ophoud.



Een kenner zou deze merrie niet eens aanbieden.
Sorry...

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 11:19

Heb tegen dr gezegd, als het veulen mij aanstaat, wil ik het best wel van je kopen straks.

Ze heeft al een paar keer aangegeven dat als ik de dekking betaal het veulen van mij wordt/is, maar ik denk niet dat dit een slim plan is als leek als ik dit zo nu bekijk... :\

Ik denk inderdaad dat ze nu toevallig een ‘goedkope’ dekking heeft en ervan wil profiteren. Ondanks dat de combi nu niet ideaal blijkt te zijn, begrijp ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:20

Oi, die staat idd achter niet fijn op fe benen. Kan dat ook vanuit de hoeven komen? Dat ze zo stijl staat? Of lijkt dat maar zo?
En heeft ze cpl? Oftewel verdikkingen in de benen?

Fokken zou ik gewoon niet doen met zo'n merrie. Fokken doe je niet voor de leuk vind ik, en je hebt een fatsoenlijke basis oftewel merrie nodig om een gezond veulen te krijgen. Maae ik snap dat dit voor jou lastig is omdat jij niet beslist.

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:22

Melewel94 schreef:
Heb tegen dr gezegd, als het veulen mij aanstaat, wil ik het best wel van je kopen straks.

Ze heeft al een paar keer aangegeven dat als ik de dekking betaal het veulen van mij wordt/is, maar ik denk niet dat dit een slim plan is als leek als ik dit zo nu bekijk... :\

Ik denk inderdaad dat ze nu toevallig een ‘goedkope’ dekking heeft en ervan wil profiteren. Ondanks dat de combi nu niet ideaal blijkt te zijn, begrijp ik.



Kans is groot dat je straks verkocht bent omdat ie zo schattig is. Maar mijn gevoel? Niet doen.

Zoek eens uit wat er bij opfok komt kijken en hoe duur alle dek kosten zijn. Risico’s. En dan 4 jaar later heb je wat om op te rijden nadat het ingereden is. Intussen kan er veel fout gaan.


En als het wel goed gaat ben je zo duizenden euro’s verder. Een opfok kost zo tussen de 100 a 200 per maand. Brengt je zo op een totaal van 5 a 8000 in totaal.

Duur grapje... spaar lekker voor je droompaard ook al is het recreatief.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 06-05-18 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 11:24

Joolien schreef:
Oi, die staat idd achter niet fijn op fe benen. Kan dat ook vanuit de hoeven komen? Dat ze zo stijl staat? Of lijkt dat maar zo?
En heeft ze cpl? Oftewel verdikkingen in de benen?

Fokken zou ik gewoon niet doen met zo'n merrie. Fokken doe je niet voor de leuk vind ik, en je hebt een fatsoenlijke basis oftewel merrie nodig om een gezond veulen te krijgen. Maae ik snap dat dit voor jou lastig is omdat jij niet beslist.


Ik weet wel dat ze altijd wel last heeft van mok. De weien hier zijn daar ook niet bevordelijk voor.

Heb nog niks toegegeven, dus hang ook nergens aan vast. :) heb gezegd dat mocht het veulen mij aanstaan, ik het misschien wel wil kopen.

Maar ik denk dat ik zelf ook wel beter een gewoon ervaren paard kan gaan zoeken straks waar ik meteen mee aan de slag kan ipv nog eens een 4 tal jaar wachten tot ik er iets mee kan.