Weet iemand een leuke hengst voor mijn meissie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wrotter_1979

Weet iemand een leuke hengst voor mijn meissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 15:32

Hallo Bokkers.

Eerst maar even voorstellen.
Ik ben een vrouw van 38 jaar en heb een Trekpaard Tinker kruising merrie van 5 jaar.
We wonen in het Noorden van het land.

Ik ben op zoek naar een leuke stoere hengst om een veulen mee te fokken.
Omdat het haar eerste veulen is lijkt het mij dat ie niet te hoog mag zijn (zij is 153).
Graag zou ik t veulen zo gezegd wat veredeld willen hebben
Wat in ons geval betekent hoger op de benen en langere hals.
Ben wel van t barroke type.

Misschien hebben jullie een idee hoe ik een leuke hengst kan vinden?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Weet iemand een leuke hengst voor mijn meissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:43

Heb je een (stand)foto?
Hoe is de rug?
Je schrijft dat het een tinker/trekpaard kruising is. Wil je liever een trekpaard of tinker erop?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:44

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:56

Wrotter_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 15:58

Nieuw en enthousiast zeg maar :D
Afbeelding

Ik rij puur recreatief en wil haar nog voor de kar hebben.
Voor het veulen het zelfde doel.
Hopelijk voldoet de foto zal morgen ff 'echte' maken.

Haar kleur is wat stekelharige vos
(Moeder vos appeloessa vader zwart bont)ze krijgt steeds meer witte plekjes.
Voor mij hoeft het geen bont veulen te worden.

De merrie heeft niet zo een goede start gemaakt qua opvoeding er zit dus wel een ' kop' op.
Nu ze bij ons is en in de kudde staat gaat t heel goed met r.
Ze is erg op eten geënt.

Graag zou ik in t veulen terug zien dat zij/hij gezond is, werklust heeft en sociaal is.

Wrotter_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 16:17

@YWC dat is zeker een prachtige hengst!

Wrotter_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 16:27

@Chayenne bedankt voor je reactie.
In principe maakt t mij niet uit welk ras, als ik haar wat zou kunnen veredelen door een hengst die een langere hals heeft en hogere benen.
Wel wil ik t barroke type behouden

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:12

YWC schreef:
Bij tinker denk ik gelijk aan Heavenlysmile Legend.
Stoere hengst en apart kleurtje.

http://heavenlysmile.nl/Legend/

Legend is zeker mooi! Past mooi bij de merrie.

Groetjes mij

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:44

Wellicht een Fell Pony hengst? Koudbloed type en behoorlijk wat verwantschap met de Tinkers. In het noorden heb je o.a. Stal de Vlietlanden met meerdere types ter dekking. Bij interesse kan je kijken op hun facebook-pagina.
Laatst bijgewerkt door Everest op 24-04-18 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:48

Wrotter_1979 schreef:
Wel wil ik t barroke type behouden

Je paard heeft geen Barock type.

Barocke paarden zijn PRE’s Lusitano’s en Lipizaners bijvoorbeeld.

Jouw paard is een koudbloedtype.

En ik zou ook binnen dat type blijven als ik jou was. Dan heb je meer kans op een paard wat in verhouding blijft.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:59

Wat ik mij vooral afvraag of je überhaupt verstand van paarden hebt. Je gooit met termen die niet passen bij tinkers. Ik adviseer je om je eens heel goed in te lezen in het ras. En hoe je een veulen fokt voor je gaat vragen om een Hengst.

*pakt popcorn*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:02

Voordat je met haar gaat fokken, verdiep je even goed in de nadelen van het fokken met dit ras. Er komt erg veel CPL voor bij tinkers en nog meer bij trekpaarden, daar wil je niet mee fokken want dat is hartstikke erfelijk.
CPL is een aandoening aan voornamelijk de onderbenen, waarbij schade lymfeklieren in de benen kunnen zorgen voor dikke benen wat voor veel problemen kan zorgen.
https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... WA0005.jpg

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:13

Leuk dat je een veulen wilt fokken. Ik zou vooraf je merrie wel laten testen op inderdaad CPL maar ook zeker op PSSM. Het kan zijn dat je merrie hier drager van is en daar wil je echt niet mee fokken! Verder zou ik een niet al te slanke hengst kiezen om ervoor te zorgen dat het veulen wel in verhouding blijft.
Houd ons op de hoogte :)

Wrotter_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 07:34

Bedankt voor de reacties zal zeker de testen gaan doen!

@Lau ik zit niet op forums om mensen zo als jou te ontmoeten.
Jouw vocabulair zal uitmuntend zij helaas die van mij niet..blijkbaar.
Ik zat meer aan het Friese paard te denken en dan is het als je gaat veredelen toch ff andere koek.

Ik vraag info over hengsten en hoe er bij te komen.
Misschien zijn er mensen met goede ervaringen ect. Ect.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:49

Wrotter_1979 schreef:
Bedankt voor de reacties zal zeker de testen gaan doen!

@Lau ik zit niet op forums om mensen zo als jou te ontmoeten.
Jouw vocabulair zal uitmuntend zij helaas die van mij niet..blijkbaar.
Ik zat meer aan het Friese paard te denken en dan is het als je gaat veredelen toch ff andere koek.

Ik vraag info over hengsten en hoe er bij te komen.
Misschien zijn er mensen met goede ervaringen ect. Ect.

Misschien niet helemaal de juiste toon, maar ik snap wel wat@lau bedoeld.
Bij fokken gaat het natuurlijk niet om 'goed starts' of 'op eten gericht' dat is informatie die er echt niet toe doet. Je hebt het over Barok type, maar dat is je merrie absoluut niet.
Ik zou eerst maar de testen eens gaan doen en dan verder kijken? Als die goed zijn een paard goede foto's maken en nog eens terugkomen hier voor advies? Is nl zo een beetje onmogelijk er iets zinnigs over te zeggen.

Wrotter_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 07:55

Ok ik ben geen forum monster mede omdat ik niet altijd op de juiste woorden dan wel zinsbouw kan komen.

De tips voor de testen neem ik mee!

verder heb ik weinig zin om weg gezet te worden als 1 of andere mafkees.
Heb ook geen Facebook ik geloof t wel

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:09

Wrotter_1979 schreef:
Ok ik ben geen forum monster mede omdat ik niet altijd op de juiste woorden dan wel zinsbouw kan komen.

De tips voor de testen neem ik mee!

verder heb ik weinig zin om weg gezet te worden als 1 of andere mafkees.
Heb ook geen Facebook ik geloof t wel

We zetten je niet weg als mafkees,
Maar je bericht is een beetje raar en voldoet niet aan de regels van het forum. Natuurlijk is het lastig als je niet goed bent met woorden. Maar wij adviseren je alleen om je goed in te lezen en te laten testen.
Zeker omdat het fokken met een tinker niet het makkelijkste is.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:11

Beste mensen,

Ik ken deze bokker persoonlijk en ik vind jullie hier wel wat kort door de bocht om te zeggen dat ze totaal geen verstand van tinkers heeft, zij heeft namelijk 2 super moeilijke tinkers onder haar hoede waar menig mens heel hard weg voor zou lopen en ze heeft ze van 'verpest' naar een goed rijpaard gebracht!

Kunnen jullie dan van 1 enkele foto zien dat de merrie wel of geen barock type is?
Wat zij bedoeld is dat de merrie een zwaardere gebouwde tinker is, de merrie is erg breed en 1.52 hoog.

Ze zou graag willen dat de merrie een iets langere nek krijgt en iets hoger op de benen en wat meer behang, volgens mij is hier helemaal niks moeilijks aan? Dit bedoeld zij met veredelen en ipv door te vragen en opbouwend advies te geven, worden er gelijk negatieve dingen gezegd, dit vind ik totaal ongepast. Lekker hoor om zo iemand de grond in te boren zo vanachter je schermpje...

We hebben op fb ook een oproepje geplaatst en daar krijgen we gelukkig wel hele leuke reacties en goede positieve tips!

Ik heb zelf ook een tinker merrie en deze laat ik dit jaar ook dekken, dus we hebben ons er al helemaal in verdiept, we weten wat dat betreft van het reilen en zeilen. Ik zelf heb ook al een hengst uitgekozen.

We zoeken nu alleen voor deze hele leuke merrie nog een stoere bijpassende hengst:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PinkLove op 25-04-18 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:14

Zet je oproep op het tinker subforum, daar zitten mensen met meer verstand van dat ras. Hier zitten vooral de warmbloed mensen.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:20

Ik zou zeggen Janesho :)
Die is 1.58, geeft mooie kleurtjes door en is een echte tank.
Ik zie deze hengst wel bij je merrie passen.
Hij staat in putten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:21

PinkLove schreef:
Beste mensen,

Ik ken deze bokker persoonlijk en ik vind jullie hier wel wat kort door de bocht om te zeggen dat ze totaal geen verstand van tinkers heeft, zij heeft namelijk 2 super moeilijke tinkers onder haar hoede waar menig mens heel hard weg voor zou lopen en ze heeft ze van 'verpest' naar een goed rijpaard gebracht!

Kunnen jullie dan van 1 enkele foto zien dat de merrie wel of geen barock type is?
Wat zij bedoeld is dat de merrie een zwaardere gebouwde tinker is, de merrie is erg breed en 1.52 hoog.

Ze zou graag willen dat de merrie een iets langere nek krijgt en iets hoger op de benen en wat meer behang, volgens mij is hier helemaal niks moeilijks aan? Dit bedoeld zij met veredelen en ipv door te vragen en opbouwend advies te geven, worden er gelijk negatieve dingen gezegd, dit vind ik totaal ongepast. Lekker hoor om zo iemand de grond in te boren zo vanachter je schermpje...

We hebben op fb ook een oproepje geplaatst en daar krijgen we gelukkig wel hele leuke reacties en goede positieve tips!

Ik heb zelf ook een tinker merrie en deze laat ik dit jaar ook dekken, dus we hebben ons er al helemaal in verdiept, we weten wat dat betreft van het reilen en zeilen. Ik zelf heb ook al een hengst uitgekozen.

We zoeken nu alleen voor deze hele leuke merrie nog een stoere bijpassende hengst:

[ [url=m/1PchaM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ary202.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje: grond in boren?? Als mafkees neerzetten? Lezen wij wel hetzelfde? Met alle respect, er wordt advies gevraagd en dat wordt gegeven. Dat je verstand van paarden gedrag hebt, is niet hetzelfde als verstand van fokkerij? Je wil tenslotte een goed gebouwd en gezond veulen op de wereld brengen lijkt me.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:23

Neem de tips voor lief want volgens mij is de tip om te testen heel nuttig en prioriteit nummer 1. Net als voor jou ookal heb je al een hengst gekozen.

Fokken lijkt makkelijk.. Maar door alle haken en ogen is het alsnog een ingewikkeld verhaal. Het is goed bedoeld :j en dat moet je ook kunnen accepteren op een forum. Een objectieve mening, goede tips en soms ook even wakker schudden ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:33

CPL is inderdaad puntje nummer 1 om naar te kijken bij deze merrie. De vacht op de achterbenen doet mij vermoeden dat ze het namelijk wel heeft. Dracht zal de cpl verergeren en het is erfelijk. Door fokken met een cpl lijder is sterk af te raden omdat het niet goed is voor de populatie.

Hou er rekening mee dat een merrie met een kop erop die van zichzelf niet vriendelijk en sociaal naar mensen is dit vaak doorgeeft aan het veulen. Het veulen volgt mama en doet wat mama doet.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:40

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:44

Hoi ts,

Wat ik ten eerste zou doen is testen op erfelijke ziektes. Tinkers staan tegenwoordig bekend om pssm te dragen. Trekpaarden en tinkers staan beide bekend om cpl. Dus je hebt alvast wat leesvoer. Ik zou ook zeker alvorens je merrie testen. Beide zijn zeer nare ziektes en semidominant. Dragers zijn lijders ookal laat dit zich niet duidelijk zien.

Daarna zou ik gaan kijken wat je precies wilt verbeteren aan de merrie. Je geeft aan de merrie barok te willen fokken met lengte in de hals en benen. Een friese hengst zou interessant dan zijn. Maar deze staan niet bekend als het meest gezonde ras. Je zou dan naar drumhorses kunnen gaan kijken. Deze zijn over het algemeen wat groter maar dan zou je een kleine maat drumhorse kunnen bekijken. Een drumhorse past kwa bouw ook beter bij je merrie dan een typisch barok ras.

En natuurlijk ook alleen dekken met geteste hengst