Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anomien

Berichten: 7410
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:19

Zo das mooi fokmateriaal!!! Jaloers!!
Wel zou ik de rug iets willen verbeteren.

Is Gelders niet wat.. waarbij je kritisch kijkt naar de bovenlijn?

Anoniem

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:19

Ben ik het helemaal met je eens, de rug moet beter.. De moeder van Habs is gedekt met henkie en daar hebben we een tweejarige van. Een goed paard, maar ik zie wat verbeterpunten waardoor ik henkie niet op Habs wil zetten, een andere Gelderse kan ik niet vinden wat past bij mijn beeld/ visie van een dressuurpaard, wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn.

Il Divo blijft op mijn lijstje staan imdat hij genetisch past, maar ik ben niet overtuigd van de hengst vanwege zijn presentatiefilmpje en zijn bewegingen. Ik ben natuurlijk ook gevoelig voor bekendere hengsten en hengsten die in de picture staan. Il Divo is niet echt goed in beeld gezet door de pretendent hoeve, op hun site. Maar dat is mijn mening.

We bekijken nu ook deperon us die bij van uiterst staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:52

Gewoon uit nieuwsgierigheid, en omdat ik meer over fokken enzo wil leren: waar zie je aan dat de rug beter moet? Wat is dan het verschil met een "goede" rug? :)

Anoniem

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:12

De rug is niet slecht, maar hij is weker dan dat ik zou willen zien. Natuurlijk kun je met training veel verbeteren, maar met een iets sterkere Rug is verbinding krijgen makkelijker. Een te strakke rug of bolle rug kam juist weer moeilijkheden geven met los laten. Habs is erg los, dus mag wat strakker worden

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:56

hayka schreef:
Ben ik het helemaal met je eens, de rug moet beter.. De moeder van Habs is gedekt met henkie en daar hebben we een tweejarige van. Een goed paard, maar ik zie wat verbeterpunten waardoor ik henkie niet op Habs wil zetten, een andere Gelderse kan ik niet vinden wat past bij mijn beeld/ visie van een dressuurpaard, wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn.

Il Divo blijft op mijn lijstje staan imdat hij genetisch past, maar ik ben niet overtuigd van de hengst vanwege zijn presentatiefilmpje en zijn bewegingen. Ik ben natuurlijk ook gevoelig voor bekendere hengsten en hengsten die in de picture staan. Il Divo is niet echt goed in beeld gezet door de pretendent hoeve, op hun site. Maar dat is mijn mening.

We bekijken nu ook deperon us die bij van uiterst staat.


Er komt vast een hengstenshow bij Van Norel. Kan je het met eigen ogen bekijken en een mening vormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:57

Nog steeds twijfel, maar de keus is nu nog uit 3, waarvan 2 nog nader onderzocht moet worden.
Mijn twijfel ligt dat Habs nog naar de keuring gaat, dit jaar, en een commerciële hengst is dan makkelijker te verkopen..

Gelders zou een optie kunnen zijn, we hebben van moeder Habs al een henkie...

Giovanni past echt volledig, maar is weinig bekend en commercieel, gezien de verkoop wordt hij ook niet bekend.
Vitalis is in onderzoek, het achterbeen en kracht van habs is erg hoog, dus dat durf ik wel..
Zack past ook goed.

Il Divo gebruiken we op moeder van habibi, dank jullie voor deze keus.

We gaan dit jaar voor 5 dekkingen...

Elisa2

Berichten: 37483
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:03

Il Divo heb ik gezien, maar wat is ie slecht achter zeg...{sorry dat ik het zo breng} wel veel maat en formaat. Maar ik zou eerder voor zijn vader gaan als de merrie compact is en een echt goed achterbeengebruik heeft.

Vitalis is een goede hengst, wiens nafok het ook goed doet..maar gaat Vivaldi bloed de bovenlijn verbeteren?

Wat zijn precies je wensen?

Anoniem

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:07

Ik wil graag een commerciëlere hengst vanwege onbekendheid Habs,

Grootramig fokken,
Mooi opwaarts
Sterkere rug/ lendenen
Galop moet opwaarts en sterk zijn
Voorbeen met meer knie

Daar wil ik op verbeteren

Het achterbeen en de kracht van Habs is groot...net zoals snelheid en schakelvermogen.

Elisa2

Berichten: 37483
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:12

Everdale? fokt grootramig met een goede rug, en sterke lendenen en een goede galop. En is erg commercieel.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:00

hayka schreef:
Heb zelf wel wat voorkeuren, hou van Duits, mogelijk kwpn Duits. Vrij bloed mag, maar ben benieuwd waar jullie mee komen

Zaterdag op de show van Joop, Just Wimphof, en waarsch. ook een paar veulens. Vrij bloed, heel goed karakter, past echt bij een Charmeur. Veulen van mij heeft veel front, veel ras, en kan heel goed galopperen.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:50

Decor Ferdinand ?

Anoniem

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:58

Everdale scoort niet hoog op gezondheid, groot vererver, en zelf een wekere rug.. Helaas. Was wel een goede optie,

Just wimphof staat op mijn lijstje,
Decor Ferdinand zoek ik op.

Vitalis valt helaas af op gezondheidsverklaring en verzendkosten sperma. Dat loopt in de kosten op..

Mogelijke hengsten:
Blue horse Zack
Just wimphof
Giovanni
In style

Zaterdag gaan we bij van uyterd kijken...

Anomien

Berichten: 7410
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:00

Just wimphof zelf weinig van gezien... maar wat ik zag hebben mooi front en bovenlijf.

Anoniem

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:08

We zijn er uit, Don Olymbrio is kwpn erkend en past prima. Voor mij echt een droomhengst.
Er zit wel 2 x jazz in in de derde lijn. Hoe kijken jullie daar naar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:10

Don Olymbrio vond ik op HK toentertijd al heel stoer en opvallend
Maar er zijn genoeg hengsten zonder Jazz bloed...

Anoniem

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:48

Goed passend, vrij bloed valt enorm tegen.. Als je binnen het kwpn wilt blijven.. Vooral passende genetische profielen is een drama, ook als het een hengst moet zijn, wat enigszins interessant is...

Anoniem

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:50

Regels zijn verruimd
Je kan bijna elke goed presterende hengst gebruiken

Bowo
Berichten: 2831
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 23:07

Ik heb de ballenverstand van hengsten, ik las dit topic vooral omdat ik het interessant vind, maar er komt toch een hengst bij mij naar boven.

Ik heb zelf namelijk een Bon Bravour. Ik ken de moederlijn niet zo goed en ik heb zijn moeder ook allesn even kort in de stal gezien, maar Bon Bravour heeft in ieder geval formaat meegegeven. Mijn paard is nu 4 en 1.78 en zijn moeder was wel een stukkie kleiner. Daarnaast heeft hij ook een heel nuchter karakter en is lekker koel in de kop, maar ik weet niet in hoeverre dit van vaders- of moederskant komt (net alles wat ik hierna ga zeggen). Hij heeft ook een mooie zelfhouding en veel tact. Wel heeft hij een wat weke lendenen, dus ik hoop dat dat niet van Bon Bravour komt, want dan valt hij af voor je.
Nou ja, misschien dat hij het waard is om naar te kijken, maar ik weet er ook niet veel van.

adc
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 23:15

Bon Bravour is geen optie, hij is namelijk teruggetrokken uit de dekdienst.

Elisa2

Berichten: 37483
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:05

Hij heeft wel leuke zonen..

Ik vind Don Olymbrio ook een hele aansprekende hengst, op zich is de 2x Jazz in de 3e lijn ver genoeg weg maar je krijgt natuurlijk wel lijnenteelt en of je daar een betere galop van gaat krijgen is even de vraag.

Anoniem

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:25

Dank je voor de info over lijninteelt, daar ben ik specifiek naar op zoek..ik weet er te weinig van. Ik bevraag overal en iedereen omdat ik het (te) goed wil doen. Maar tot op heden ben ik wel eindelijk weg van een hengst...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:16

Ik heb vorig jaar een Don Olymbrio hengstenveulen gehad ... een plaatje met beweging en een knuffel karakter.
Super makkelijk sperma te krijgen via Ijzerman te Weert (ook op zondag ... tja mijn dame deed moeilijk :(:) ) ... voordeel met dichtbij zijn is dat je zelf het kan ophalen of de merrie daar stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:14

Vind het zo jammer, we kunnen maar op 3 dagen in de week sperma krijgen of diepvries . Habs is heel lastig in het late zien van hengstigheid en om te insemineren qua baarmoedermond en hardheid.
Dit durven we niet te doen. Onze keus is definitief op Giovanni gevallen. Gelukkig gaat Franka Loos hem weer uitbrengen, mogelijk horen we komend jaar weer meer van deze hengst . Vind het altijd zo jammer als ze verkocht worden aan individuen waardoor ze van het podium geraken.

Deze ochtend wordt ze gescand omdat ik enk dat ze hengstig wordt, is. Ze is te lief _/-\o_

Afbeelding

Dank jullie wel *\o/*

Ik laat nog weten hoe het verder gaat.

Elisa2

Berichten: 37483
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:25

Prima keuze volgens mij, zijn veulens konden allemaal goed galloperen en hadden veel "knie" in het lopen met een goed achterbeen. Ben benieuwd..succes met het hele proces.

Anoniem

Re: Welke dekhengst voor charmeur x flemmingh x Ulft merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:29

Dank je wel elisa, je hebt er veel kijk op. Ik waardeer je mening dan ook enorm.

Gelukkig zijn we er bijna uit voor alle merries.. We krijgen dan 5 totaal verschillende veulens....