Hengstenkeuze Lord Z X Contender

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sfranken

Hengstenkeuze Lord Z X Contender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 20:03

Wij gaan voor het eerst fokken en zijn op zoek naar een geschikte hengst.

Het gaat om de 11 jarige merrie Charlotte Maria M.

Sterke punten:
Goede springtechniek, vlug voorbeen, goede instelling/ denkt super mee. Heel braaf in de omgang. Groot hart. Goede stap en galop. Hele goede draf.

Verbeterpunten:
Meer maat en meer massa, hoger op de benen, minder temperamentvol.
Naar mijn idee te veel wit...... :o

We willen graag een springveulen fokken. Wie geeft advies?
Laatst bijgewerkt door sfranken op 25-01-18 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 20:12

Afbeelding

Afbeelding

sfranken

Re: Hengstenkeuze Lord Z X Contender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 08:32

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:10

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 09:44

Bedankt!

Het is zo dat ik nooit zo van t fokken ben geweest. :o
Mijn vriend wil dit heel graag. Omdat ik t zo leuk vind dat hij iets met de paarden wil stimuleer ik dit.

Maar ik wil voorkomen dat we in no time tig paarden hebben lopen.... dus het liefst via de veiling, als veulen weer verkopen.

We hebben ook mijn oude sportmerrie gekregen om een veulen mee te gaan fokken, dus t loopt al vol in de stallen..

Ik hoor dat het dan een gerenomeerde hengst moet zijn. Welke vallen daar wel en niet onder?? Waar ligt de grens?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:18

Ik zou eens contact opnemen met Stoeterij Het Maalwater. Familie Nowee is de fokker en kan je vast meer info geven over hoe de stam fokt en wat deze merrie mogelijk nodig heeft/kan gebruiken. Ze heeft al twee nakomelingen gegeven.
Ik zou wegblijven van Douglas, al helemaal in combinatie met een pittige merrie.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:37

hoogendroog schreef:
Ik zou eens contact opnemen met Stoeterij Het Maalwater. Familie Nowee is de fokker en kan je vast meer info geven over hoe de stam fokt en wat deze merrie mogelijk nodig heeft/kan gebruiken. Ze heeft al twee nakomelingen gegeven.
Ik zou wegblijven van Douglas, al helemaal in combinatie met een pittige merrie.

Kun je buiten het temperament ook aangeven waarom je weg zou blijven bij Douglas ?
Mijn ervaring is, dat ie juist met scherpe merries die vlugge reflexen hebben de beste sportpaarden maakt.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 12:00

hoogendroog schreef:

Fokker hebben we inderdaad gebeld. Hij kon zich de merrie nog maar vaag herinneren. Had er te veel om ze allemaal te onthouden :D
Hij had haar al enkele jaren geleden verkocht.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:32

Galgo: omdat ze ook te rijden moeten blijven. Simpel. Denk hierbij aan Dallas, topspringpaard. Maar qua rijdbaarheid heb ik zo mijn twijfels. En de lijn gaat verder: Irvington. Gecastreerd vanwege een liesbreuk. Of omdat ie als hengst niet te rijden viel?
99,8 % van de gefokte paarden komt niet bij een topruiter terecht en een heul groot gedeelte van de paarden is zelf geen toppaard. Als ze dan nog makkelijk te rijden zijn, raak je ze altijd kwijt.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:52

hoogendroog schreef:
Galgo: omdat ze ook te rijden moeten blijven. Simpel. Denk hierbij aan Dallas, topspringpaard. Maar qua rijdbaarheid heb ik zo mijn twijfels. En de lijn gaat verder: Irvington. Gecastreerd vanwege een liesbreuk. Of omdat ie als hengst niet te rijden viel?
99,8 % van de gefokte paarden komt niet bij een topruiter terecht en een heul groot gedeelte van de paarden is zelf geen toppaard. Als ze dan nog makkelijk te rijden zijn, raak je ze altijd kwijt.

Over het algemeen zijn ze best goed te rijden hoor, ik weet hengsten die lastiger nazaten hebben.
En als sportpaardenmaker heeft ie zich toch al wel bewezen, denk ik zo.

TS geeft aan dat ze haar veulen het liefst via een veiling zou willen verkopen...over het algemeen zijn daar niet de doorsnee amateur de kopers.... wat Irvington betreft dat is een aanname van jouw kant...dus speculatief.

Maar gelukkig zijn er nog zat hengsten om uit te kiezen.
Laatst bijgewerkt door galgo op 26-01-18 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:02

Ik heb het ook niet over de doorsnee amateur ruiters. De markt is nou eenmaal een heul stuk beperkter voor te scherpe paarden.
Momenteel zijn de simpel te rijden 1.40m springpaarden niet aan te slepen (en aan te komen). Mensen betalen grif, maar dan moet ie wel simpel zijn.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:05

hoogendroog schreef:
Ik heb het ook niet over de doorsnee amateur ruiters. De markt is nou eenmaal een heul stuk beperkter voor te scherpe paarden.
Momenteel zijn de simpel te rijden 1.40m springpaarden niet aan te slepen (en aan te komen). Mensen betalen grif, maar dan moet ie wel simpel zijn.

Ik snap wat je bedoelt, en wat ik al zeg....er is zoveel om uit te kiezen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:09

Maat, massa, wat koeler... Vigo? Ook commercieel genoeg.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:56

galgo schreef:
hoogendroog schreef:

Over het algemeen zijn ze best goed te rijden hoor, ik weet hengsten die lastiger nazaten hebben.
En als sportpaardenmaker heeft ie zich toch al wel bewezen, denk ik zo.

TS geeft aan dat ze haar veulen het liefst via een veiling zou willen verkopen...over het algemeen zijn daar niet de doorsnee amateur de kopers.... wat Irvington betreft dat is een aanname van jouw kant...dus speculatief.

Maar gelukkig zijn er nog zat hengsten om uit te kiezen.

Ik snap de opmerking van Hoogendroog ook niet helemaal. Heb zelf mijn scherpe merrie met Douglas gedekt voor vermogen en koeler karakter. Heeft goed uitgepakt alleen de kleur en aftekeningen heeft ie van moeder. De Douglas van Schoentje hier op bokt is ook een voorbeeld. En ik ken er nog wel een paar. Hoor ook de andere verhalen maar ik ken er persoonlijk geen. Omdat ik er zelf 1 heb gefokt let ik er wel altijd op. Irvington is trouwen een Dallas geen Douglas. Impressive is de Douglas. Ben van mening dat die niet onder de noemer 'niet te rijden' valt. Natuurlijk zijn er meer dan genoeg Hengsten dat maakt het zo moeilijk. Heb nog een twenter van Elvis uit dezelfde merrie die lijkt nog koeler, ms zelfs weer te voor het echte werk. Maar dat kan onder het zadel anders zijn. Beide vaders zijn echter geen runners op veilenveilingen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:07

Lami, en wie is de vader van Dallas...

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:17

hoogendroog schreef:
Lami, en wie is de vader van Dallas...

Tja zo lust ik er ook nog wel een paar....je slaat in het gemak even zijn moeder over die van Heartbreaker afstamt, en laten we nu eerlijk zijn die zij echt niet simpel te rijden.

Dus om kort te gaan...zou ik Douglas best durven gebruiken op deze merrie.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:19

Maar goed daar gaat hier verder niet over, TS wil fokadvies en niet de discussie of de Douglasjes wel of niet te rijden zijn.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:27

TS kan ook nog meelezen in het Topic van de NU merrie. Denk dat adviezen daar ook hier relevant kunnen zijn.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:40

Ik dacht aan cascadello i,bloed sluit mooi aan op de merrie, die ik gezien heb hebben zeker genoeg maat en massa, commercieel interessant met casall en er lopen er geen 100 van rond in Nederland dus interessant voor een veiling.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 19:44

merelhof schreef:
Ik dacht aan cascadello i,bloed sluit mooi aan op de merrie, die ik gezien heb hebben zeker genoeg maat en massa, commercieel interessant met casall en er lopen er geen 100 van rond in Nederland dus interessant voor een veiling.

Bedankt, ik zal eens gaan kijken!

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:03

sfranken schreef:
merelhof schreef:

Bedankt, ik zal eens gaan kijken!

Tophengst idd