Hengst voor Sir Fashion x Wolfgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DWensink

Hengst voor Sir Fashion x Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 21:24

Hallo allemaal!

De eigenaar van mijn paard(dus niet van mij :p) en ik zijn ons aan het oriënteren voor een hengst om onze merrie mee te dekken.
Het veulen zal bij ons blijven, we fokken dus voor eigen gebruik.

Het gaat om een donkerbruine merrie van Sir Fashion uit een Wolfgang merrie. Volledige afstamming: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... free-venda Ze meet ongeveer 160cm, is Z1 dressuur geklasseerd en heeft een geweldig fijn karakter.
Free Venda heeft 3 correcte en makkelijke gangen waarvan de galop haar beste is.

Als 3jarige, net van de wei
Afbeelding

Als 6jarige in de M2
Afbeelding

Recente standfoto foto volgt zsm

Wat zouden we graag willen verbeteren en behouden?
Opwaartser gebouwd
Meer halslengte
Hoofd-halsverbinding minder zwaar
We willen zeker niet inleveren op achterbeengebruik, zeker niet trager.
Wat meer lengte in de rug is wenselijk.
Natuurlijk correct op de benen, merrie zelf neigt naar wat onderstandig.
Makkelijke manier van bewegen behouden maar meer expressie.
Redelijk goed in balans, zou meer gedragen mogen.
Fijn karakter is belangrijk, heet en wat sensibel is geen probleem.
Veulen mag uiteindelijk wat groter zijn dan de merrie zelf, liefste 160cm - 165cm.

We hebben geen voorkeur voor een oudere of jonge hengst.
Dit zal haar eerste veulen worden dus wellicht geeft het dekken met een ouder hengst wat meer 'zekerheid'?.

Ik zelf ben erg gek van de hengst Vitalis en zijn nakomelingen.
Ook ben ik erg gek van de combinatie Johnson x Florencio, waardoor ik dan bij Firestone uit kom.

Helaas heb ik hierin zelf te weinig ervaring om te kunnen bedenken of dit mogelijk goeie matches zijn.

Wat zijn jullie ideeën, bedenkingen en suggesties?
Ik hoor het heel graag!!

Elisa2

Re: Hengst voor Sir Fashion x Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:31

Ik wacht even een goede standfoto af, maat lijkt inderdaad een aandachtspunt te zijn in de merrielijn. Firestone vind ik persoonlijk niks toevoegen qua fokkerij.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:40

Wil je perse in het kwpn blijven of is bv duits bloed ook goed? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:47

Ik moest zelf aan Charmeur denken. :)

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 22:02

Ketaki schreef:
Wil je perse in het kwpn blijven of is bv duits bloed ook goed? :)

Duits bloed is ook zeker goed! Heeft mijn persoonlijke voorkeur. Eigenaar van het paard gaat eerder voor KWPN maar staat ook open voor een goede Duitse hengst.

Recente standfoto gaat helaas nog even duren. Ik ben de komende dagen alleen in de avond op stal en met slechte verlichting wil een duideijke foto maken niet lukken...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:27

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 18:42

Het heeft even geduurd voor ik een standfoto heb kunnen maken maar hier issie dan.

Ze heeft net een half jaar vakantie gehad en alleen op de weide gelopen, ze is dus niet in vorm. Ze is nu weer een week terug aan het werk.

Graag hoor ik jullie suggesties!

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 08:24

Even snel, hoofd hals verbinding is inderdaad zwaar..hals heeft wel een mooie lengte en vorm. Rug is wat verzonken {middenstuk} en kruis lijkt wat kort en hellend met een vrij steil achterbeen.

Ik zou zeker te weten gaan voor een hengst die de bovenlijn kan verbeteren, dat is imo het grootste aandachtspunt hier.
Florencio bloed kan daar op zich veel goeds in doen, maar de maat is een aandachtspunt. Ik kom er nog op terug.

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 09:14

Elisa2 schreef:
Even snel, hoofd hals verbinding is inderdaad zwaar..hals heeft wel een mooie lengte en vorm. Rug is wat verzonken {middenstuk} en kruis lijkt wat kort en hellend met een vrij steil achterbeen.

Ik zou zeker te weten gaan voor een hengst die de bovenlijn kan verbeteren, dat is imo het grootste aandachtspunt hier.
Florencio bloed kan daar op zich veel goeds in doen, maar de maat is een aandachtspunt. Ik kom er nog op terug.

Ik wacht je berichtje af :)

Zal eens kijken of ik dit weekend nog een foto kan maken, denk dat deze foto's toch iets een ander beeld geven haha.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:24

Waarom denk je dat?

Wat betreft je wens wbt Florencio bloed, zat ik ook aan Charmeur te denken, die kan de bovenlijn verbeteren en het front. Nadeel is dat hij niet altijd even groot fokt en achter wat traag is.

Vivaldi bloed zou ik niet gebruik ivbm de rug.

Ik zit ook te denken aan Ferdeaux, die kan front, goed achterbeen en een mooie bovenlijn toevoegen maar geeft niet veel lengte in de rug.

Hennessy zou ook een optie kunnen zijn, dan fok je terug op Donnerhall en ik verwacht dat deze zeker maat kan toevoegen en het front kan verbeteren. Maar ik verwacht niet dat hij het achterbeengebruik erg kan verbeteren.

Ik denk er nog even verder over na..

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:02

En Ebony?
http://stallaarakkers.nl/wordpress/2017 ... aar-bosch/
Maat en sterke bovenlijn. Daarnaast laat hij genoeg talent zien voor het hogere werk.

Opeens schoot mij ook Blue Hors Zack te binnen.
Bij meerdere stamboeken goedgekeurd. Goed achterbeen, maat.

Het ligt gewoon aan wat voor type paard je graag wil fokken en natuurlijk je budget.

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 10:54

@Elisa; Ik zou zeggen dat haar hals toch echt aan de korte kant is en het achterbeen toch niet zo stijl. Maar nu moet ik ook zeggen dat exterieur beoordelen niet mijn sterkste punt is dus misschien heb je wel gewoon hartstikke gelijk :=
Ik zal m'n openingspost even aanpassen, heb namelijk niet in het bijzonder de wens naar Florencio bloed. Heb een aantal Johnson x Florencios gereden en ben hier helemaal weg van. Dus eigenlijk doelde ik op die combinatie specifiek. Maar zoals genoemd zal dit waarschijnlijk niks toevoegen qua bloedvoering?
Charmeur ben ik helemaal niet van gecharmeerd, ook een aantal gereden en mee gewerkt maar ze spreken me absoluut niet aan.
Achterbeen van mijn merrie is wel goed maar wil dit behouden en absoluut niet op inleveren. Eerder verbeteren.
Maat is bij mij niet zó belangrijk. Ik ben namelijk zelf naar 156cm en kan het dus goed doen met een paardje van 160cm. Maar natuurlijk wil ik ook geen pony fokken :=
Ik ga Ferdeaux en Hennesy even bekijken.
Alvast bedankt!

@Simpie94 Ebony ken ik niet, ga ik even bekijken. Zack vind ik erg gaaf maar ligt volgens mij boven budget. In ieder geval bedankt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:36

Ah op die manier, dankje voor de verduidelijking.

De enige Johnson x Florencio die er is in de fokkerij is Firestone maar die fokt niet echt geweldig vind ik.

Maat is wel een aandachtspuntje in de merrielijn dus wel iets om een beetje rekening mee te houden. Goed achterbeen behouden lijkt me heel erg wijs..Zack geeft over het algemeen wel een goed achterbeengebruik mee..maar een zoon van hem is dan wellicht interessanter. Bijvoorbeeld I'm Perfect..nadeel is dat er nog geen nafok bekend is.

Sowieso moet een hengst je aanspreken en is het ook handig om te bedenken of je bijv wat meer bloed en electriciteit wilt of juist wat meer massa etc.

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 18:23

Elisa2 schreef:
Ah op die manier, dankje voor de verduidelijking.

De enige Johnson x Florencio die er is in de fokkerij is Firestone maar die fokt niet echt geweldig vind ik.

Maat is wel een aandachtspuntje in de merrielijn dus wel iets om een beetje rekening mee te houden. Goed achterbeen behouden lijkt me heel erg wijs..Zack geeft over het algemeen wel een goed achterbeengebruik mee..maar een zoon van hem is dan wellicht interessanter. Bijvoorbeeld I'm Perfect..nadeel is dat er nog geen nafok bekend is.

Sowieso moet een hengst je aanspreken en is het ook handig om te bedenken of je bijv wat meer bloed en electriciteit wilt of juist wat meer massa etc.

I'm perfect vind ik een erg aansprekende hengst. Gaat op het lijstje.

Ik hou zelf van een wat chiquer type paard en dus niet al te groot. Ik wil wel proberen om een niet te popperig en iel veulen/paard te fokken gezien mijn merrie ook al zo'n damespaardje is. Hou zelf wel van een wat heet en elektrisch dier. Maar natuurlijk wel eerlijk en braaf :)

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:35

I'm perfect is een leuk dier, maar als vaderdier zou het niet mijn eerste keuze zijn.

Furst Jazz anders?
In de moederlijn zit ook aardig wat maat en heeft een goed achterbeen.